Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Nieuw Lid met defecte ontsteking

 
Schrijver Flo
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 10 juni 2015 13:34 
Goededag allen,

Ik zal me even voorstellen mijn naam is Flo en ben sinds een half jaar eigenaar van een CX 500 c uit 1980.

Ik heb met de CX een paar honderd kilometer gereden zonder problemen. Ik heb de motor eind oktober na een tamelijk lange rit in de schuur geparkeerd om in de winter wat onderhoud uit te voeren.

3 weken later heb ik de motor gestart (zonder problemen) maar na een minuut viel de motor uit en sloeg niet meer aan.
Defecte onsteking.

Ik heb een aantal metingen gedaan en geconcludeerd dat de spanningsregelaar defect was. Deze heb ik vervangen.
De dynamo spoelen, de pick-up enzo had ik ook doorgemeten en deze gaven correcte waarden conform de manual.

tijdens het starten meet ik nu 4,5 a 5 Volt naar de bobines, aansturing dynamo vanuit regelaar is in orde (12V) maar er komt maar uit 1 dynamo spoel 12-17 Volt, de andere 2 meet ik pakweg 0,1 V.

ik verwacht dat de stator spoelen door zijn gebrandt.

Kan iemand mij adviseren over de oorzaak en eventueel verdere diagnoses en reparatie?

Alvast bedankt!

Groet Flo

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 10 juni 2015 14:35 
Hoi Flo,

Het is wel handig te weten in welke plaats je woont, wellicht woont er iemand bij je in de buurt die wil helpen.

Verder ; Het woord "stator" is immer een vaagheid op dit forum.
In het spoelenstel in de motor, zit zowel de lichtgenerator alsook de spannings-opwekking voor de CDI.
Je kunt van elke draad de corresponderende ohmse waarde nameten (zie handboek).
Daarmee kun je onomstotelijk vaststellen of de spoelbedrading in orde is of defect, zonder verder in de motor te hoeven kijken.
Vroeger zeiden we " meten is weten " en dat gaat nog steeds op.
Veel CX'n starten na hun winterslaap slecht op (dat hebben niet alleen CX'n, ikzelf heb dat ook....).

Mijn advies voor nu : meet de draden van de lichtgenerator (meestal de gele draden) door en check de ohmse waarden.

succes,
Joost
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 10 juni 2015 14:50 
Best, het door meten van de spoelen kan je doen met ohmse waarden, echter het verschil tussen kortsluiting en de gewone gewonden draad is voor ons niet te meten. Blijft erg lage waarde. Rond de 0.7 tot 1,5 ohm.

Beter is het om spanning (wissel) tijdens bedrijf te meten.
Spanning moet ergens beginnen bij 20 volt, en mag samen met het toeren tal op lopen tot ver boven de 60 volt. ( ik heb 120 tot 150 volt wel eens gezien)
Alle drie de draden moeten gelijke meting geven.
Als 1 van de metingen niet gelijk is, dan weten we genoeg.
Kapot dus.

Er is wel een andere meting die ik graag met ohmse waarde meet, en dat is van 1 van de gele draden naar massa.
Waarde moet dan on eindig hoog zijn. Met je minder dan 1000 ohm, dan is de stator kapot.
Kosten plaatje, 140 euro aan nieuwe dynamo, en grof weg 100 euro aan ander materiaal.
Denk ook aan de seal. Vervang deze gelijk ook.

Kijk nog even op deze link:
http://www.hondacx500.nl/html/dynamo.html

Voor meer info mag je mailen naar: marcobecker@zonnet.nl
Helaas ben ik de komende week moeilijk bereikbaar. Dus er komt niet gelijk antwoord terug.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver coenox

Voorzitter 
#4 | Geplaatst: 10 juni 2015 14:51 
Ook handig om te weten, heeft jouw motor een CDI of een transistor ontsteking? Gezien het jaartal vermoed ik het eerste.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Nieuw Lid met defecte ontsteking

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven