Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Pijpje uit de balanspot?

 
Schrijver Bertbig

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 22 juni 2015 23:53 | Aangepast door: Bertbig 
Ik heb nóg een vraag (één gek kan meer vragen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden heb ik wel eens gelezen )...

Een vriend van me heeft heel netjes de gaten in de balanspot voor me dichtgelast. Ik was er niet bij, maar er bleek ineens een pijpje uit gevallen te zijn Als ik nu in de balanspot kijk ziet ik ook pijpjes zitten; met gaten er in. Aan beide kanten het zelfde.

Paar vragen:
- Hoort het pijpje inderdaad in de balanspot (of komt ie uit een demper of zo?)
- Kan ik zonder? Lijkt me er namelijk niet meer in te lassen...

Pijpje
Gelaste balanspot

Vast bedankt weer allemaal!
CX500c '83 Candy Universal blue en een CX500 '81 in Candy Sapphire Blue (en een Yamaha XT500)

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 23 juni 2015 13:19 | Aangepast door: MAST 
Geen idee of dat pijpje uit de balanspot komt. Ik heb ooit foto's gezien van een opengewerkte balanspot.
Open balanspot
Hieronder een quote van Jaap de Visser waar wordt uitgelegd waar die balanspot voor dient. (Jaap heeft jaren bij Honda Nederland gewerkt)
De balanspot is een van de middelen om de motorkarateristiek te verbeteren. Door een goede afstemming van de uitlaatlengtes op uitlaatgaspulsaties worden er door de bepaling van het volume van de pot en de lengte van de binnenpijpjes en de totale uitlaatlengtes een mooie vermogens-en koppelkromme, zonder deuken, verkregen. Dat kost topvermogen waarvoor twee gescheiden megafoons beter werk verrichten. Maar met 50pk uit 500cc mogen we best tevreden zijn.
Honda was trouwens door het pionierswerk van Dr.Yagi en Prof. Asanuma de eerste die dit via exacte berekeningen voor elkaar kreeg. (zie div. SAE-papers.)
gr. Jaap
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Johan001

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 23 juni 2015 14:29 
Pijpjes aan de voorkant waar de uitlaat gassen ingaan ff gekeken in de nieuwe die ik besteld had
Gr.johan
Liefde is als een draaiende motor, telkens weer.

Schrijver Johan001

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 23 juni 2015 15:43 
Met de bolle kant er insteken
Liefde is als een draaiende motor, telkens weer.

Schrijver Bertbig

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 23 juni 2015 17:01 
Ok dank jullie. Hoe bedoel je Johan? Zit er een pijpje IN de opening waar de bocht in moet?
CX500c '83 Candy Universal blue en een CX500 '81 in Candy Sapphire Blue (en een Yamaha XT500)

Schrijver Bertbig

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 23 juni 2015 17:16 
Naar aanleiding van jouw opmerking MAST over de "opengewerkte balanspot" heb ik ff op Google gezocht en inderdaad een foto gevonden! De maat van het pijpje lijkt wel te kunnen kloppen. Maar dat stukje dat ik heb is keurig afgezaagd en niet weggerot of zo...

Zie foto opengewerkte balanspot
CX500c '83 Candy Universal blue en een CX500 '81 in Candy Sapphire Blue (en een Yamaha XT500)

Schrijver Johan001

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 23 juni 2015 18:10 
Ja de bedoelde ik
Liefde is als een draaiende motor, telkens weer.

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 23 juni 2015 18:54 
Diezelfde foto staat ook bij mijn reactie!
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Johan001

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 23 juni 2015 22:36 
nog eens goed gekeken met spiegel en zaklantaarn hij ziet er net zo uit als de open gewerkte balanspot op de foto van Bertbig
Liefde is als een draaiende motor, telkens weer.

Schrijver Bertbig

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 24 juni 2015 13:30 | Aangepast door: Bertbig 
Ow sorry MAST, als ik op mijn mobiel kijk mis ik wel eens een foto

Denken jullie dat ik de balanspot terug kan monteren zonder dat stukje pijp?
CX500c '83 Candy Universal blue en een CX500 '81 in Candy Sapphire Blue (en een Yamaha XT500)

Schrijver Bertbig

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 29 juni 2015 12:24 
Ik heb alles inmiddels teruggemonteerd. Zonder het pijpje. Ik merk geen verschil...
Dank wederom voor de hulp allemaal!
CX500c '83 Candy Universal blue en een CX500 '81 in Candy Sapphire Blue (en een Yamaha XT500)

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Pijpje uit de balanspot?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven