Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Speling versnelingpook

 
Schrijver woutje
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 30 juni 2015 19:11 
Hallo

Die zoek functie is handig maar heb vandaag niet kunnen vinden wat ik zocht.

Ik heb vorig jaar de kering van mijn versnelingpook vervangen maar hij lekt nu weer. Ik heb ff aan dat pookje gevoeld en er zit dus ook mooi speling op. Je kunt hem in duwen en uittrekken. Is dat normaal of zit er een reperatie aan te komen. Hij lekt tussen de pook en de kering door.

Groetjes wout

De stille meelezer

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 juni 2015 22:52 
Hallo Woutje,

wat speling in langsrichting van het asje is normaal, een millimeter of zo kan geen kwaad. Radiaal, dus dwars op het asje, mag het niet te veel zijn anders krijg je inderdaad lekkage. Als je met een nieuwe keerring een jaar lang geen last gehad hebt is de snelste oplossing misschien een verse keerring om er voor de zomer weer van af te zijn.

Meer structureel zou je die radiale speling eens moeten bekijken. Als de motor ooit valschade gehad heeft kan het asje ook beetje krom zijn en dan lubbert de doorgang in het deksel uit, dat helpt ook niet. Om daar goed bij te komen moet blok los ja.

Controleer ook nog de ontluchting van het blok, die moet ook goed open zijn anders krijg je ook de raarste lekkages. Oh ja, ook even goed kijken dat pedaaltje echt vast zit.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 1 juli 2015 10:13 
Beste Woud,
Speling in de lengte richting is normaal.
Echter kan het zijn dat er een ring aan de binnen kant van je blok mist. Dat komt vaker voor.
Lig er niet wakker van. Mooi is anders, maar je hebt er verder gaan last van. Wel is het zo dat er meer vuil bij de keer ring kan komen.

Er zijn wat verschillende keerringen in omloop. Honda heeft de oude nog steeds leverbaar. Die is zonder stof lip. De nieuwe zit op de GL500, die is dan met stof lip. De voorkeur heeft de keer ring met stof lip.

Bij het plaatsen van de keer ring heb je de boel goed schoon moeten maken. Als er ook maar iets vuil achter is gebleven, of mee naar binnen gedrukt, dan kan dat geen kant op. Dan zal de keer ring snel weer kapot gaan. Daarom asje en huis gedeelte goed uit spuiten met remmen reiniger. Afdoen met een doek alleen is niet voldoende.
Ik denk ook dat hier het probleem zit, bij eerdere montage is er toch vervuiling in het blok gekomen.

Wat ook kan is dat tijdens montage de ring scheef wordt gedrukt. Dit zal altijd schade veroorzaken in de voorspanning van het afdichtende deel. In de keer ring zit een stalen veer. Deze kan best een stootje hebben, maar als de keer ring toch flink scheef is gedrukt met montage, dan is de keer ring onbruikbaar.

Dan nog een vraag. Olie in het blok. Het maakt mij niet uit welke olie je gebruikt, maar als de olie ouder dan 2 jaar is, of meer dan 10.000 kilo meter in je blok zit, dan mag je verwachten dat er lekkages kunnen ontstaan. De additieven in de olie zorgen er voor dat het rubber soepel blijft.
Veel mensen vergeten dit onderdeel van olie. Hier zorg de olie dus ook voor.
Voor meer info:



www.youtube.com/marco's channel

Keerringen imitatie en origineel op voorraad. En ik kan ze gewoon via de post versturen.
marcobecker@zonnet.nl


groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver woutje
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 1 juli 2015 15:32 
Er zit verticale en horizontale speling op om het zo maar makkelijk te zeggen. De vertikale speling is klein. Net zichtbaar en voelbaar. Ik zal bij de plaatstelijke motorgarage vragen of hij ook kering met stofring kan leveren en tijdens vervanging van de kering direct nieuwe olie er in wat dan ik denk er toch allemaal uit loopt. Bedankt voor de info dat het verder geen kwaad kan.

Groet wout

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 1 juli 2015 17:21 
ik kan hem ook leveren, wel met verzend kosten.
Gaat om imitatie model, met stoflip.
mail naar marcobecker@zonnet.nl
Vandaar uit pak ik dan de verkoop op.
Ik heb hem momenteel niet op marktplaats staan.
Dat komt nog wel, ik ben er weer mee bezig om er veel op te zetten. Maar dat gaat niet heel snel.
Ik wil naar de 400 advertenties toe. Helaas kost dat nog even tijd.

Voor vragen, onderdelen, mail gerust naar: marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver woutje
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 1 juli 2015 18:30 
Die garage ding zit bij mij bijna om de hoek als hij hem heeft kan hij er direct in anders dan bestel ik hem bij jou Marco als hij hem niet heeft liggen. Anders kom ik weer langs in je boekwinkeltje. Altijd gezellig

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 1 juli 2015 21:46 
Ja, mag ook, ik zit er morgen weer de hele dag.
Ik heb ze daar op voorraad liggen.
Vrijdag avond is de koopavond, ik weet alleen niet of ik er sta.
Dat is nog onduidelijk.
Of je moet even bellen waar ik ben, kan ook huis adres zijn.
Ik heb ze ook thuis liggen.
Als ik thuis ben, dan ben ik waarschijnlijk bezig met een cx500c, even een balhoofd lager monteren, en carbs schoon maken.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver woutje
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 2 juli 2015 16:47 
Op welke avond had je koopavond? Dan kom ik die avond keer aan.

(@Woutje: zie bovenstaande posting over de koopavond. mod.edit.)

Schrijver woutje
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 5 juli 2015 04:09 
Oeps ja sorry. Ik zal van te voren even bellen als ik kom

Schrijver dirk413
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 5 juli 2015 12:40 
Ik wordt die advertenties van jou Marco helemaal zat! Het is hier geen winkel van van Marco Beckers!

Schrijver dirk413
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 5 juli 2015 14:53 
Voor die afwikkeling hebben we PBtje !

Schrijver woutje
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 6 juli 2015 11:20 
Rustig Dirk. Die beste man probeert ook iedereen te helpen. Zowel met woorden als onderdelen. Ik vind het wel handig en mooi dat hij het er bij zet als hij die onderdelen kan leveren. Hoef je zelf ook niet een middag voor de pc te zitten om het juiste onderdeel te vinden.

Schrijver dirk413
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 6 juli 2015 11:58 
dat vindt ook ik, alleen hebben we hier de PB tjes voor uitgevonden.
dit is een Webside van de CX club en niet van de Heer Marco Beckers!
ook zonder al de info over prijs en leverbaar kan Marco je prima helpen.
dat je dan de onderdelen bij Marco kan kopen, nou dat begrijpt toch elk kind!
dat hoef je toch niet bij elke gelegenheid keer op keer te vermelden!!!

ps voor die gene die niet weten wat een PB is; dit is een Persoonlijk Bericht!

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Speling versnelingpook

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven