Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Monteren voorvork veren ongelukje: tips?

 
Schrijver ThomasS
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 6 aug. 2015 16:07 
Vandaag een klein ongeluk gehad bij het monteren van de veren in de voorvork van mij cx500c uit '81. Na het lezen van het techniek gedeelte van Marco Becker over de voorpoten heb ik besloten om busjes van 2 cm lengte te monteren op de bovenste veer om mijn wegligging te verbeteren. Echter, gedurende het sluiten van de vork, kwam er zoveel spanning op de veer, dat het busje ertussen uit schoot en de aanhechting van m'n pink insneed, waardoor ik nu met twee hechtingen rondloop.

Volgende keer dus iig handschoenen aan bij deze vervelende klus. Heeft iemand wellicht tips hoe je deze lastige klus, veilig kan uitvoeren?

Groet
Honda CX500 Custom-1981

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 6 aug. 2015 17:22 
Stoppen met dat geneuzel.
Gewoon progressieve voorvork veren er in plaatsen.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 aug. 2015 19:11 
had je de voor poten los of had je deze nog vast aan de motor?
als ze nog aan de motor zitten heb je beide handen vrij en kun je meer druk op de moer zetten zodat die niet weg kan schieten.

Volgende keer een EHBO-er in de buurt houden, die kan dan mooi oefenen met verbandjes aanleggen.
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 aug. 2015 19:45 
Let wel je moet de motor zo neer zetten dat het voorwiel vrij van de grond staat anders krijg je de druk terug van de veren die je zelf uitoefend ik gebruik een zwengel uit een doppen doos dan kun je met een hand in het verlengde van de veerpoot druk zetten en met de andere hand draaien kijk van te voren zonder veer even waar de moer de draad pakt en zet daar even een streepje met een viltstift dan weet je waar je moet beginnen met draaien

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 6 aug. 2015 22:43 | Aangepast door: Hansv 
Ik heb het ooit iemand zien doen, maar daarbij was de voorpot al uitgebouwd.
Hij had de poot in een bankschroef ingeklemd, klom met een flinke lucht- of anderszins sleutel op de werkbank, en ging met zijn gewicht er boven hangen..... vrvrvrvroemmmmm. Klaar.
En dat was niet in een of ander achteraf schuurtje bij een amateurtje, nee, dit was in de motorzaak.....
Het staat in het tweede deel van DIT VERHAAL

foto 1
foto 2

Harmony,
Hans.
( het was wel een paar jaar geleden..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver ThomasS
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 6 aug. 2015 23:29 
Ik had de voorvork ook al uit de motor gehaald en stevig in een workmate vastgezet. Alleen met een ratel en doppen set valt de drukkende en roterende beweging moeilijk te combineren. Binnenkort maar eens met z'n tweeen proberen...
Honda CX500 Custom-1981

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 6 aug. 2015 23:49 
Ik zet het onderste stuk in de bankschroef, druk de dop er op en draai het bovenste (chromen) stuk aan de dop vast. Ik zou niet zo gauw extra bussen er tussen zetten, eerder de tip van AMSilvering ter harte nemen.
Beste manier om je handen te sparen is om het Marco B te laten doen.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 7 aug. 2015 08:48 
als er zoveel druk op staat dat je het niet met 1 hand kan doen, dan zitten er waarschijnlijk al zwaardere veren in.
Of je duwt de binnen poot al te veel naar beneden.
De onder poot moet echt helemaal uit veren.
Je moet de binnen poot vast zetten in de bank schroef, doe er een handdoek omheen voordat je gaat klemmen.
Ik zelf kan het gewoon normaal gesproken altijd met een hand aan duwen, en zo sterk ben ik nu ook weer niet.

Kijk ook eventueel op you tube, daar heb ik een cx500e staan waarbij ik de voorpoten helemaal op nieuw opbouw.
Google maar even op mijn naam, dan vind je het vast wel.
Of pak de link onder aan mijn bericht maar.
Groetjes Marco., en beterschap gewenst.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Monteren voorvork veren ongelukje: tips?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Fernando ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven