Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

keerring

 
Schrijver JosvanR
Gast 
#1 | Geplaatst: 29 feb. 2004 22:56 
Vorig jaar de mech. seal in het achterdeel van het carter laten persen, samen met de keerring aan de binnenkant. Nu (na zo'n 20K) blijkt dat er koelvloeistof in de olie zit (en niet zo'n beetje ook). Achterkant losgehaald en wat blijkt: de keerring aan de binnenkant is lek! Nu valt mij daarbij gelijk iets op. De keerring zit niet helemaal diep in het huis geperst. Als ik ter vergelijking een andere achterdeel bijpak, blijkt dat de keerring zo'n 2 a 3 mm IN het huis is geperst. Bij de beschadigde keerring steekt deze een heel klein stukje uit het huis (een halve mm of zoiets). Kan dat de boosdoener zijn? Ik ga dinsdag sowiso een nieuwe keerring halen en frot dat ding er zelf wel in. De mech. seal zelf ziet er overigens nog keurig uit....

Schrijver wannes
Gast 
#2 | Geplaatst: 1 maart 2004 11:16 
beste jos
Ik heb dit overlaatst ook bij eentje gedaan . Zit er wel een wit plastic ring in de dichting net achter de waterschroef? Anders blijf je zowiezo een waterlek hebben en de dichting in de motor is zeer makkelijk zelf te verwijderen heb je er een tekening van zo nee geef dan even je @ adres en ik zend je de schetsen uit het honda boek door groeten wannes.
Wannes.sips@hondacx500.com

Schrijver JosvanR
Gast 
#3 | Geplaatst: 1 maart 2004 12:53 
Hoi Wannes,
Ik heb het boek zelf maar in ieder geval voor je aanbod. Het gaat mij echter niet om de witte ring maar om de "normale" keerring die aan de binnenkant van het deksel zit, en daar voor afdichting moet zorgen.

Schrijver vlijm
Gast 
#4 | Geplaatst: 1 maart 2004 13:17 | Aangepast door: vlijm 
Als de koelvloeistof de "normale" keerring bereikt is in ieder geval ook de seal niet goed. Je zou vóórdat de vloeistof die keering passeert en in de olie komt ook lekkage van vloeistof op het blok onder de waterpomp moeten hebben gehad?! (Anders is je drain verstopt!)

Schrijver Anoniem
Gast 
#5 | Geplaatst: 1 maart 2004 13:56 
Die keerring zorgt voor afdichting van de nokkenas op het achterdeksel. Als deze ring kapot is, dan komt er olie via het aftapgat (drain) naar buiten.

Als er koelvloeistof in je olie zit dan denk ik aan een doorgeblazen koppakking.

Als je de waaier van de waterpomp hebt losgehaald, moet je het kleine koperen ringetje vernieuwen.

Schrijver JosvanR
Gast 
#6 | Geplaatst: 1 maart 2004 14:25 
Dank u allen!
Daar word ik niet blij van! Ruim een jaar geleden dat ding vervangen en nu misschien al weer.... Het volgende viel mij bij het demonteren op:
De dopmoer van de waaier zat los!
het koperen ringetje had dus wat speling.
De seal zag er nog goed uit.
Er lag wel veel olie op het blok maar dat was al eeuwen zo, dat hield ik op een slecht afdichtend rubber op de inspectiedop voor het kleppenstellen. Het kan dus zijn dat de olie inderdaad naar buiten komt.
Koppakkingen vernieuw ik sowiso: het huidige blok is aan het einde van zijn latijn (veel overdruk in het carter) en ik ga dus al het bruikbare overzetten op een blok wat ik nog heb liggen. Vraag me alleen af of ik uit voorzorg gelijk de seal etc moet vervangen of alleen de keerring waarvan ik zeker weet dat-ie kapot is.

Schrijver RenePool
Gast 
#7 | Geplaatst: 2 maart 2004 19:11 
Als ie toch uit elkaar ligt zou ik ook de seal vervangen. Gewoon uit voorzorg. Anders moet je_weer_sleutelen. En dat wil je niet. Rijden moet je!
Mijn keering zit trouwens vlak met het (binnenkant)deksel. Geen lekkage.

René

Schrijver JosvanR
Gast 
#8 | Geplaatst: 2 maart 2004 23:30 
Ok dit is het verhaal tot nu toe. Vanmiddag de keerring en mech. seal gehaald. Vanavond nog eens goed naar de achterdeksel gekeken. Als ik het goed heb is het deksel nat van olie uit de weeping hole. Kan dat? Het lijkt mij sterk dat de mech. seal zelf al naar de *** is na slechts zo'n 20 K. De oliekeerring zelf is wel kapot, dat heb ik kunnen zien. Misschien toch maar koppakkingen vervangen en de oliekeerring????

Schrijver Floris
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 3 maart 2004 09:04 | Aangepast door: Floris 
Als de mech. seal goed is gemonteerd dan is 20k geen probleem. Maar René heeft gelijk: als het blok toch open ligt, waarom zou 'm dan niet vervangen? Ken je de Wet van Murphy?

Als je de waaier van de waterpomp monteert, dan moet je eerst de seal insmeren met zeep. Koperen ringetje had ik al genoemd. En let op het juiste aanhaalmoment anders draai je het moertje dol en dan is je nokkenas naar de ****. Heb je een momentsleutel?

De oliekeerring moet pas liggen met het deksel en mag niet uitsteken. Zie het plaatje op de website van Rob Davis.

En nu je achterdeksel er toch afligt: hoe zit het met de distributieketting en spanner?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver JosvanR
Gast 
#10 | Geplaatst: 3 maart 2004 09:14 
Ketting en spanner zien er goed uit dus daar blijf ik lekker van af. Ik ben een zuinige neet dus ik wacht nog effe met de mech. seal. Voor hetzelfde geld rij ik nog eens 20K met de huidige seal. Blokje uitbouwen is een kleine moeite dus ik bewaar de nieuwe seal wel gewoon. Het ringetje heb ik nieuw aangeschaft (durfde niet eens te vragen wat het kost) dus dat gaat er ook nieuw op. Momentsleutel heb ik dus dat komet allemaal goed.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 keerring

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven