Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Handig: een ignitech in combinatie met G8 stator

 
Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 26 sept. 2015 09:29 
Tip voor mensen die een Ignitech gaan aanschaffen en hun blok open hebben liggen:

Als je met een Ignitech gaat werken, dan zal een aantal spoelen op de stator werkloos achterblijven.
Om deze spoelen toch van nut te laten zijn, zou je een G8-stator kunnen monteren. Want een G8-stator gebruikt álle spoelen voor het opladen van de accu. Op die manier krijg je ongeveer 80W extra aan capaciteit tot je beschikking. Die kun je mooi gebruiken om bijv. een extra setje lampen te monteren zonder dat je accu leeggetrokken wordt. Altijd handig dus. Let wel als je een G8-stator hebt zitten dan kun je niet terug naar een gewone cdi, je zit vast aan de Ignitech.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 26 sept. 2015 21:14 
Wel de rotor van de CDI ontsteking blijven gebruiken, die blijft nodig voor de pulsjes naar de Ignitech
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Flo
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 10 feb. 2016 15:56 
Beste CX Vrienden,

Nou het punt is daar! van mijn CX 500 C '80
Stator defect, CDI defect en spanningsregelaar defect.

Voordat ik door Carmo Electronics de CDI laat repareren, graag jullie advies!

ik heb het blok los liggen, dus kan zo een nieuwe stator monteren, uit bovenstaande berichten beter voor een G8 stator gaan met ignitech CDI dan het originele repareren? past dit zonder problemen? ik maak graag de beste keuze....

Alvast bedankt voor jullie hulp

Schrijver Flo
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 feb. 2016 14:19 
En is het verstandig om dan ook de bobines te vervangen voor een ignitech bobine?

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 feb. 2016 22:51 | Aangepast door: JiMi 
Het repareren van een CDI heb ik nog nooit van gehoord. Volgens mij kan dat helemaal niet omdat die dingen zitten volgegoten met een of andere hars. CDI kapot betekent vervangen. Misschien bedoelde je de stator, die kun je inderdaad laten repareren (lees: opnieuw laten wikkelen waarvan ik betwijfel of die kosten opwegen tegen de aanschaf van een nieuwe).
Ondanks mijn verhaal in de openingspost heb ik zelf geen ervaring met de G8 stator, hopelijk weet iemand anders iets te vertellen over eventuele problemen die je tegenkomt tijdens montage.
Of je beter voor een G8 kunt gaan (of juist bij de gewone stator blijft) is vooral een persoonlijke keuze denk ik. Mocht jij, uit nostalgische overwegingen ofzo, terugwillen naar een gewone CDI, dan zal dat nooit gaan werken als je een G8 hebt, je moet dan een gewone stator hebben. Dus ja, wat is wijsheid...

O ja: je hebt geen speciale bobines nodig, gewoon de standaard bobines.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Flo
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 12 feb. 2016 11:21 
Hoi Jimi,

Bedankt voor je uitleg. Carmo is wel degelijk in staat de CDI te repareren en de stator te herwikkelen, alleen zijn de kosten vergelijkbaar met nieuwe onderdelen. Het punt is dat ik van de "gevoelige/gammele" onsteking van de CX af wil (idd een persoonlijke keuze). dus een G8 Stator met ignitech CDI, klinkt als muziek in de oren.

Het komt er dus op neer, of dat de G8 stator inderdaad past.
Mocht iemand op het forum hier ervaring mee hebben dan hoor ik het graag!

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 12 feb. 2016 15:24 
Ik heb even gekeken op de Carmo site waar je naar you-tube filmpjes kan kijken hoe ze een (moderne) CDI open zagen en testen en repareren. Maar toch geloof ik niet dat ze de HondaCX CDI kunnen repareren.
Want zoals JiMi al zegt, de elektronica in de CDI zit volledig in de kunsthars gegoten. Zelfs als je een gat in de behuizing zaagt, kom je niet bij de elektronische componenten in de CDI.
Verder schrijf je dat de stator, de CDI en de spanningsregelaar kapot zouden zijn. Dat lijkt me erg sterk, dat ze alle drie gelijk kapot zijn gegaan. De spanningsregelaar gaat zelden stuk volgens mij.
Als je stator nog wel de accu laadt, kan je een ignitech ontsteking monteren zonder het blok open te moeten halen. Nu het blok toch open ligt, zou ik de stator vervangen om laad problemen in de toekomst te voorkomen. En ook een ignitech monteren. De CX loopt er beter op.
Zover ik weet heeft Ignitech geen vervangende bobines.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Flo
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 12 feb. 2016 17:21 
Hoi Marcel,

Fijn dat jij je mening ook even hebt gedeeld, ik zet hieronder even wat carmo heeft gemaild:

De stator doet het nog wel maar is zeker niet 100% en hoogst waarschijnlijk ook de oorzaak dat de spanning regelaar defect is.
De spanningsregelaar is dus ook defect.
De CDI doet niets meer maar is doorgaans goed te repareren/revisere
n.

Mijn meet resultaat op de stator was als volgt: gele draden onderling juiste weerstand en niet aan massa kortgesloten, in het schema zag ik de 3 andere spoelen waar ik op 1 +- 300 Ohm meet en de andere 2 waren onderbroken/oneindig, maar ik ben geen expert... , mijn conclusie stator defect, toen heb ik alles naar carmo gebracht om te laten testen.... hierboven het resultaat.

Maar goed voor mij is het nu bijna duidelijk. Ignitech CDI en een nieuwe spanningsregelaar.

Om de knoop door te hakken, G8 stator of een nieuwe 'orginele' stator monteren?
wat zouden jullie als CX kenners doen?

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Handig: een ignitech in combinatie met G8 stator

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven