Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Koppeling/versnellingsprobleem?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver ThomasS
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 okt. 2015 11:49 | Aangepast door: ThomasS 
Beste CX-liefhebbers,

Gisteren voor het eerst een proefrit gereden met m'n pas aangeschafte CX500C. Op gegeven moment verloor ik alle aandrijving, ik ben dan ook gezellig met de sleepwagen thuis gebracht (hoort erbij met oldtimers!):
In elke versnelling loopt het blok wel, maar de cardan draait niet, dit heb ik al gecheckt bij het rubber:
-Elke versnelling kom ik gewoon in
-De koppelings(kabel) is pas vernieuwd en heb ik op elke mogelijke manier gesteld, dit is dus niet het issue. Ik weet wel dat ik de de koppelingskabel zowel bij het blok als de hendel al bijna op z'n max had staan (koppeling op?) Het lijkt er dus op of de koppeling helemaal op is. Het gekke is dat hij niet slipt, maar dat ik totaal geen verbinding meer lijk te hebben met de bak in elke mogelijke versnelling.

Mijn vraag is nu, wat is het meest logische om nu te gaan checken/vervangen?
Ik dacht zelf aan het bestellen van een nieuwe set koppelingsplaten+drukgroep(veren) of zou er wellicht iets anders defect kunnen zijn? assen, aansluitingen etc. Ik heb de koppeling overigens nog niet open gemaakt.

Alvast bedankt voor de tips,

Groet
Honda CX500 Custom-1981

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 okt. 2015 12:01 
Zo, dat is balen zeg.
Ik zou eerst maar eens kijken of de cardanbout er nog zit:
cardanbout
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 okt. 2015 13:08 
Hallo Thomas,

nog even niks kopen ....

Als dat boutje klopt en dan motor op de bok met stilstaande motor en de v-bak in een willekeurige versnelling :

- achterwiel draait maar een kwart slag of zo vrij : da's dan normaal - leg nog eens uit want dan begrijpen we het niet
- wiel draait wel door of vrij - schuif rubber vooraan cardan los - draait as mee?
- zo niet : achterwiel er uit, waarschijnlijk vertanding meenemer weg (komt voor) of (zeldzaam) cardan tandwielen defect
- zo ja : probleem zit intern in blok
- tap olie af, koppelingskabel los op blok, koppelingsdeksel voorop afnemen Als 't even kan de pakking heel houden, anders heb je een nieuwe nodig.
- maak een fotootje van wat je dan ziet ...
- draai achterwiel
- koppeling draait mee : dan krukas blijkbaar niet ??
- in koppeling draait niets mee : staat niet werkelijk in versnelling blijkbaar - probleem in versnellingsbak ?
- er draait wel iets: koppeling ...
inspecteer koppeling en haal platen er eens uit, let op de volgorde en aantal, hoe ze er uitkomen en hoe het hoort
en vertel dan eens ...

succes,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 okt. 2015 13:11 
Cardanbout checken en zien of hij er wel goed op zit zoals Jimi zegt. Bijna zeker dat het dat is. En anders vertanding van je meenemer in het achterwiel volledig weg.

Maar denk dat je dat wel zou horen/voelen?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 okt. 2015 13:18 
Mijn eerste idee is ook "boutje van de cardan borging", zoals JiMi zegt. Maar waarschijnlijk heb je daar al naar gekeken?
Maar ja, je zei: "dit heb ik al gecheckt bij het rubber:". Dus moet het wat anders zijn. Afstelling koppeling is mijn eerst volgende gedachte.....

Harmony,
Hans.
( die het een erg onbekend probleem vind )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver ThomasS
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 okt. 2015 13:44 | Aangepast door: ThomasS 
Ik heb het rubber gechecked en de cardan draaide bij geen enkele versnelling, ik zal het zondag nog een keer checken voor de zekerheid.

Als het de koppeling is, valt deze dan te stellen in het blok? Aangezien ik met de koppelingskabel zowel bij het blok als bij de hendel al ongeveer op de maximale aanpassing zat, vermoed ik dat de koppelingsplaten/veren helemaal op zijn. Het is toch wel vreemd dat hij helemaal geen aandrijving meer heeft, ik zou toch verwachten dat hij eerst zou gaan slippen?

Ik zal laten weten wat eruit komt zodra ik zondag tijd heb om wat meer onderzoek te doen, to be continued.....
Honda CX500 Custom-1981

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 9 okt. 2015 16:33 
Hoe staat het heveltje bij het koppelingshuis? Dat hoort ongeveer horizontaal te staan als de koppelinshendel bij het stuur niet is ingeknepen.
Kan je de koppeling bij het stuur nog wel bedienen, inknijpen en komt die dan weer terug?
Was je aan het rijden en toen, zomaar ineens, geen aandrijving meer? Of schakelde je op of terug?
Vragen zat, nu nog een oplossing!
Ik hoop dat het mee gaat vallen voor je.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver ThomasS
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 9 okt. 2015 17:06 
MAST

Yes, het heveltje staat horizontaal, koppeling beweegt, kun je inknijpen zoals normaal, daar voel(de) ik niks raars aan. Het gebeurde toen ik van z'n 2 doorgeschakelde naar z'n 3; ineens geen aandrijving meer. Daarna nog een aantal keer gestart, ermee gerold, maar in geen enkele versnelling lijkt er verbinding te zijn met de aandrijving Ik. kom zondag met een update...
Alvast dank voor alle tips
Honda CX500 Custom-1981

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 okt. 2015 17:10 
Beste Thomas,
Ik zie dat er al behoorlijk over en weer is geschreven.
Ik kan alleen niet uit de tekst halen of het nu bij vel optrekken is gebeurd, of langzaam na een paar keer wat slippen.
Waar ik op gok, en waar anderen ook al naar verwezen hebben kun je hier in het filmpje zien, daar onder zet ik nog wat info van de koppeling. In jouw geval kan ook de centrale moer zijn los gelopen. In dat geval wel even de koppelingsdeksel los nemen.
Kijk maar naar de filmpjes.





dan hier de link naar de meenemer achter in het wiel, en die verdenk ik er dus van.





Kijk er maar naar.
Groetjes marco.

En alle resterende filmpjes zijn hier te vinden....

Marco's Youtube kanaal
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver ThomasS
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 9 okt. 2015 17:37 
Het is in een keer plotseling bij optrekken gebeurd, dus plotseling geen aandrijving meer. De meenemer van het achterwiel is het sowieso niet, deze heb ik vorige week gemonteerd met vet en zag er nog goed uit. Ik ga de koppeling open maken en de centrale moer checken, kan ik deze goed vast krijgen zonder de speciale sleutel die ik in het filmpje zie?
Groet
Honda CX500 Custom-1981

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 9 okt. 2015 18:43 
Nee dat kan je niet goed vastdraaien zonder die dop. Of je moet zo'n dop hebben met van die staafjes in die zich vastzetten op eendert wat. Ik heb zo ééntje maar kan op de naam niet komen. Voor dat je de koppeling zomaar loshaalt zou ik echt wel naar die borgingsbout kijken op de cardan.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 9 okt. 2015 19:02 
centrale moer kan je met een drevel los en vast zetten, alleen je geeft wel een beschadiging mee aan de moer...

Nu geloof ik nog steeds niet dat het de koppeling is. Kan wel,,,, maar ik verdenk wel degelijk de mee nemer in het achter wiel.
Leuk invetten, prima, maar wat heb je nu werkelijk gezien met je ogen.
Als ik twijfel haal ik de meenemer uit het wiel, en maak die schoon met benzine. Dan pas weet ik zeker hoeveel er weg is.
Er kan wel een andere cardan op gezet zijn, en de meenemer is dan vergeten.
Ik kan het verkeerd hebben, maar mijn ervaring zeg dat het daar moet zitten.
Ik heb in al die jaren maar één keer een losse centrale moer gehad..


groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver ThomasS
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 9 okt. 2015 19:22 | Aangepast door: ThomasS 
Heel simpel: De cardan draait niet als ik de motor in de versnelling zet, dus het probleem zit voor dat punt. Hiermee kan ik logischerwijs uitsluiten dat het aan de meenemer ligt. Ik ga zondag eens wat dingen proberen ... to be continued
Honda CX500 Custom-1981

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 9 okt. 2015 19:54 
ok, daar heb je gelijk in.
Ik ben erg benieuwd wat het dan zou moeten zijn.
Dan blijft eigenlijk de centrale moer over die dus los is gelopen en naar voren is gedrukt.
Daarmee druk je dus het hele koppellingshuis naar voren, tegen de drukstift aan, hierdoor kan hij dus ontkoppeld raken.
Echter is dit zo vaag..... ik heb het maar 1 keer mee gemaakt.
Dus laat het ons weten, het is leerzaam voor iedereen.

Mocht je om onderdelen verlegen zitten, mail gerust.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 12 okt. 2015 11:05 
En en wat was het ,ben nieuwsgierig. Wim .

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koppeling/versnellingsprobleem?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven