Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Laadproblemen

 
Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 10 okt. 2015 21:06 | Aangepast door: Jaime Pescador 
Sinds vele jaren neem ik op langere vakantie-trips wat gedemineraliseerd water mee om onderweg de cellen van mijn accu bij te kunnen vullen. Onlangs realiseerde ik me dat toen de motor nieuw was ik dit nooit hoefde te doen.
Een recent contact met Aki Lotjonen die verleden jaar een nieuwe CDI voor mij gebouwd heeft resulteerde in het bekijken van zijn blog waar hij de laadproblemen bij zijn GL1100 beschreef. Niet helemaal duidelijk voor me in het Fins maar Google translate gaf wat meer inzicht. De site verwees ook naar een link van een Amerikaan genaamd David waar hij de charging problems bij een GL500 beschreef. De site is: Charging problems.( Even terzijde de daar genoemde reparatieset voor de dynamostekkers onderdeelnr. 31105-ML8-305 is nog steeds bij CMS leverbaar voor €14 ).
Aan het werk met mijn eigen CX. Allereerst de massaverbindingen op het frame goed schoongemaakt en de laadspanning gemeten en jawel: 15.5 V !! Gevaarlijk hoog dus en de reden voor het verdampen van het water en heel slecht voor de levensduur van de accu. De oorzaak ligt in de hoogte van de spanning bij de spanningsregelaar-ingang, de zwarte draad in de rode stekker. Deze draad is verbonden met de plus via de kabelboom en het contactslot. Vergeleken met de spanning direct op de accupolen is de spanningsval door verouderd koper en overgangsweerstanden in de stekkers 0.4 - 0.5 V. Dat lijkt niet veel maar is voldoende om de spanningsregelaar (via Voltage sensing ) de laadspanning te hoog te laten afregelen tot 15 a 15.5V.
Zwarte draad losgenomen uit rode stekker
Hoe lossen we dit op.
Zoals de foto laat zien halen we de zwarte draad los uit de stekker en verbinden de draad voorzien van een zwevende zekering direct met de plus van het startrelais. Zo hebben we geen spanningsval meer op de zwarte Voltage sensing ingang van de regelaar
De stekkers weer op elkaar aansluiten en alles netjes naast het relais plaatsen.
draad van zwarte spanningsregelaar ingang naar startrelais voorzien van  5A of 10A zekering
Nadat alles aangesloten was even ten bewijze de laadspanning gemeten en die was nu prima in orde max. zo,n 14.4V. Zo hoort dat te zijn en voorkomt dat je om de haverklap water moet bijvullen.
Iemand die dus vaak water moet bijvullen kan hiermee waarschijnlijk het probleem oplossen.
de max laadspanning is nu 14.4V

Groeten,
Jaap

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 11 okt. 2015 10:13 
Mooi beschreven, ik had het niet beter kunnen doen.
Het probleem is mij bekent, komt ook voor bij de GL500 GL650 CX500E CX650E.
Sterker nog, ik verdenk mijn wing er ook van dat dit probleem door de jaren heen naar voren is gekomen.
Ook ik moet zaken na lopen.
14,4 volt is wel heel mooi, en als dat klopt, dan zal de accu juist veel lang mee gaan.
Boven de 15 volt is het zwaar werken voor de accu.

Ik zal jouw verhaal nog eens er bij paken , en naar mijn eigen motorfiets kijken.
Wie weet zie ik dan toch nog wat over het hoofd.
Dat van die vervang stekker wist ik niet, ga ik maandag gelijk uit zoeken, en of bestellen. Dat soort zaken wil ik graag op voorraad hebben.

Met vriendelijke groet Marco Becker\
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 11 okt. 2015 10:39 | Aangepast door: Jaime Pescador 
Marco,
Aki had een laadprobleem op zijn GL1100 en dat lezende was dat de aanleiding om ook eens naar mijn eigen CX te kijken. Op zijn blogspot ( hieronder) kan je na het gedeelte over carburateurs en bobines het spanningsregelaar-verhaal vinden. Met Google translate (ook naar Duits en Frans ) ben ik daar aardig uitgekomen. Op zijn blog zie je ook de FBG47AC-CDI unit die ik verleden jaar gekocht heb voor E90 incl.verzendkosten. Hij zei me dat hij voor belangstellenden er nog wel een paar zou willen maken.
Succes.
Jaap

http://ocularbiker.blogspot.fi/

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 okt. 2015 12:23 
Jaap,

Een duidelijk verhaal. Inderdaad heb ik ook gemerkt dat al die kleine spannings-verliesjes bij de diverse contacten tot een in totaal aanzienlijk spanningsverlies kunnen leiden. Waarschijnlijk hebben meer CX/GL-en last van dit probleem.

Een duidelijk probleem,
een duidelijke beschrijving van de oorzaak
een duidelijke oplossing.

Harmony,
Hans.
( die een hekel heeft aan vage problemen met vage klachten en vage oplossingen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 okt. 2015 13:10 
Jaap ik ben trots op je .GrWim.

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 11 okt. 2015 18:12 
Frans Brinkcx heeft dit zelfde verhaal al meerdere keren over onze Veluwse Stamtafel gegooid dus was het al wel een bekend fenomeen. Hij heeft het echter nooit over een zweefzekering gehad, zit die er in de gewone bekabeling wel tussen?? Mocht die zekering stuk gaan dan heb je hoogst waarschijnlijk weer een veel te hoge accuspanning en op den duur weer water tekort!!

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 11 okt. 2015 20:26 
Hallo Erik,
Over de ter discussie gebrachte items van Frans op jullie stamtafel zal ik het niet hebben want daar was ik geen deelgenoot van. Wel sla ik de kennis van zaken van Frans zeer hoog aan!
De oorspronkelijke bedrading van en naar de spanningsregelaar is natuurlijk door Honda in groepszekeringen (niet door een zwevende zekering) beveiligd. Als ik echter buiten de normale bekabeling een directe draad trek waar altijd spanning op staat dan is het natuurlijk een must om daar een zwevende zekering tussen te hangen. Als die zekering doorslaat staat er geen spanning meer op de Voltage sensing ingang en ik denk dat er dan niets meer geladen wordt want dat is een vrij extreme afwijking van de normale situatie. Op een CX500Z met CDI ontsteking merk je dat pas door het leeg worden van de accu en dus b.v. met starten. Niet tijdens het rijden want een CX500Z rijdt ook gewoon zonder accu. Een voltmetertje zoals van http://www.sparkbright.co.uk/sparkright-eclipse-battery-voltage-monitor.php zou natuurlijk een goed boordinstrument zijn.
Gr,
Jaap

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 11 okt. 2015 23:43 
Hallo Jaap,

dank voor de lovende woorden, en ik heb de zwarte draad gewoon direct op de + van de accu (erbij) gezet. Als ik er nog eens bij moet gaat die zwarte daar rechtstreeks aan de rode vanaf de regelaar.

Ik heb geen zekering gebruikt omdat er over die zwarte draad vrijwel geen stroom loopt. Dat is inderdaad een klein risico, maar als er in dat hoekje kortsluiting ontstaat wordt het waarschijnlijk toch al dringend tijd om af te stappen. Met de zeer kleine stroom door de zwarte draad leek extra overgangsweerstand me een eerder een probleem, maar dat is puur theoretisch. En als die zwarte draad nergens aan hangt is het niet zeker wat er gebeurt, hangt van interne details van de regelaar af maar schijnt niet direct fataal te zijn (meestal?)

Overigens blijft 14.5 V nog steeds ruim en zeker bij warm weer moet je toch een oogje op de accu houden. Of een onderhoudsvrije monteren natuurlijk, dat zou ook moeten helpen. En ook al wordt de spanning op de accu zo netjes geregeld en blijft de accu heel, als de bekabeling of contactslot verder slecht is krijg je problemen.

Er zijn ook lieden die aangeven dat je met de zwarte draad zo en lekstroom krijgt die de accu kan leegtrekken, dat heb ik wel nagemeten en de stroom is zo laag dan mijn redelijk goede meter het niet ziet, geen probleem gezien.

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 12 okt. 2015 08:38 | Aangepast door: Jaime Pescador 
Hallo Frans,
Bedankt voor je aanvulling als ervaringsdeskundige. Ik ben het helemaal met je eens dat je nu nog steeds eens naar het water van je accu moet kijken maar bijvullen zal veel minder frequent hoeven en dat is wel zo fijn. Ook je accu blijft langer in goede staat.
Verder is een zwevende zekering toch wel raadzaam. Niet zo zeer vanwege de lage stroom die normaliter door het kabeltje loopt maar domweg omdat het gewoon tegen massa kan komen te liggen en een goede zekeringshouder geeft nauwelijks overgangsweerstand. Zoals je ziet wordt bij mij met zo'n ding er tussen de max. laadspanning met alle gebruikers aan 14,4V en dat is prima.
Gr,
Jaap
P.S.
Wat een samengebalde deskundigheid zit er in die Veluwe Stamtafel !

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 14 okt. 2015 14:47 
Hallo Erik,
Jouw opmerking over het overladen van de accu als de zekering zou sneuvelen en de zwarte draad dan geen Voltage-Sensing-spanning zou krijgen hield me toch nog even bezig. Ik schreef in mijn antwoord dat er dan waarschijnlijk helemaal niet geladen zou worden. Dat is onjuist want jij hebt gelijk. Vanmorgen heb ik de laadspanning gemeten zonder zekering en de spanning loopt dan inderdaad veel te hoog op en wel tot 16,5 tot 17V!!! Met de zekering erin daalde die weer tot de gewenste waarde van zo'n 14,35 Volt.
Nou schat ik het risico dat de zekering kapot zal gaan niet zo erg hoog in maar het is wel iets om aan te denken.
Gr,
Jaap

Schrijver fhendrik
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 23 dec. 2019 09:12 
Hallo Jaap,

Ook bij mijn CX500T had ik hetzelfde probleem, laadspanning van 15,3V.
Zwarte draad met zwevende zekering op + pool van Accu aangesloten en nu een laadspanning van 14,63V.

Nu heb ik als extra een Bluetooth Battery Monitor bij Amazon gekocht en tussen de + en - pool geplaatst.
Dit is geweldig, via je smartphone kun je de actuele laadspanning zien, maar veel beter, hij logt ook de spanning minimaal 3 dagen wanneer er geen connectie is, en tijdens connectie logt hij realtime. Hierdoor kun je exact de regel karakteristiek van de regelaar volgen.

Gr,
Freek.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Laadproblemen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ kuipwillem ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven