Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

benzinetank tijdens stallen

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 4 dec. 2015 15:11 | Aangepast door: PHGL500 
het is weer december en dus moet de 'oude meuck' weer van de weg af. na aanschaf van een Honda Pan European heb ik weinig meer met de SW gereden (helaas...), en ben ik ook niet vaak meer op dit forum geweest.

vorig jaar om deze tijd was ik met fris enthousiasme begonnen met demontage van mijn GL500D om uiteindelijk de voordekselpakking te vervangen. tijdens de werkzaamheden had ik de benzinetank gedemonteerd en apart gelegd. in de tank zat toen nog een flinke scheut benzine, na hem in Groningen te hebben volgetankt en naar huis te zijn gereden. vandeweek de kuip gedemonteerd en de motor de schuur ingeduwd.

starten ging trouwens na een half jaar stilstand best goed en het gepruttel van de V-twin klonk weer mooi donker. waardoor het toch weer begon te kriebelen om (ook) met deze Honda (weer) de weg op te gaan! ik weet nog niet wat ik de komende wintermaanden ga doen:
1. de motor compleet demonteren en het chassis ontroesten en weer mooi zwart spuiten, en daarna weer helemaal opbouwen (wat waarschijnlijk een jaarproject zal worden), of
2. laten staan zoals-ie nu is en in het voorjaar weer de straat op duwen.

vraag die ik nu heb: de komende 3 maanden (en misschien wel langer, door bovenstaand plan en door de aanwezigheid van een Honda Pan European 1100) zal de SW stil staan in de schuur. wat te doen om te voorkomen dat de tank doorroest:
1. voltanken?
2. aftappen, en zo ja hoe?

zelfde vraag geldt voor de Kawasaki GPZ500s, die ook de schuur ingegaan is, maar die er duidelijk meer moeite mee had om tot leven te komen. of díe ooit nog op de weg komt, waag ik te betwijfelen.
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver borisz
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 4 dec. 2015 15:56 
Motoren die stilstaan altijd met een volle tank wegzetten tegen roestvorming in de tank!
Wie later remt is langer snel!

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 dec. 2015 16:09 
okee, dat wordt dus even met een jerrycan langs de pomp...

GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 dec. 2015 17:21 
Fout.
Benzine ontleedt zichzelf na verloop van tijd en valt uiteen in agressieve substanties. Bij motoren die lang hebben stilgestaan roesten de tanks door, altijd aan de onderkant. Dat komt door het restant verrotte benzine die onderin staat. Er is maar één goede methode: carburateurs aftappen. Daarna benzinetank eraf, alle benzine eruit en een scheutje schone olie erin. Tank goed ronddraaien en zo de olie verdelen over de hele binnenzijde.
Deze methode wordt gebruikt voor langdurige stalling. Als je slechts 2-3 maanden stilstaat dan is het wellicht wat overdreven. Maar het is wel het behoud van de binnenkant van je tank.

Wie van jullie heeft wel 'ns een benzinetank schoongespoeld? Probeer het maar een keer, je zult verbaasd zijn hoeveel rotzooi eruit komt.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Wtuinman
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 4 dec. 2015 20:27 | Aangepast door: Wtuinman 
Inderdaad gomvorming krijg je als je benzine te oud wordt . Alleen de gomvorming in je vlotter bak tegengaan dmv motor uit zetten dmv benzinekraan dicht draaien waardoor hij nagenoeg droog staat ? Of is dit een raar idee

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 4 dec. 2015 22:06 
Carburateurs aftappen: kraan dicht, schroef losdraaien en misschien handig om hem daarna weer vast te draaien, i.v.m. straks, na 3 maanden, bij het openen van de kraan er achter te komen, dat de schroef niet is vastgedraaid.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver beinhart

Bestuur 
#7 | Geplaatst: 4 dec. 2015 23:41 
PHGL500:
en dus moet de 'oude meuck' weer van de weg af.

Dat is geheel op vrijwillige basis. Ik betaal voor mijn rat en zijspan gewoon door dus mogen die 2 ook blijven rijden.
voor mijn slagship1500 heb ik helaas de keuze niet....

groetjes werner
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 5 dec. 2015 10:15 
klopt helemaal. als je met de 'oude meuck' wil blijven rijden, geeft de overheid je die optie. hier heb ik gekozen voor de overgangsregeling.

beste optie om de tanks te sparen is dus (toch) om de benzine te verwijderen. ik zal de komende week eens kijken of dat lukt.

is er nog een specifieke olie nodig? en zo ja hoeveel? gebruikte olie lijkt mij goed genoeg...ik kan me voorstellen dat je er geen 20 liter olie in gaat gieten...
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver Floris
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 5 dec. 2015 10:18 | Aangepast door: Floris 
Een half glas VERSE olie. En na het ronddraaien: tank op z'n kop en het overtollige eruit laten lopen. Wat je wilt bereiken is een dun filmpje olie aan de binnenzijde van je tank. Dat dunne filmpje olie lost op zodra je weer benzine in de tank gooit. Het wordt dan met de benzine mee-verbrand als je weer gaat rijden.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver ben bons

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 5 dec. 2015 11:57 
Iets wat simpeler oplossing wat ik al jaren doe is je koopt een flesje full fit van B&S (wordt gebruikt bij benzine tuinmachines) doe dit in verhouding bij de benzine laat de motor even draaien zodat het overal zit in de leiding en carbs.
Deze toevoeging verlengd de levens duur van de benzine en de kracht van de benzine en de motor start ook wat beter door dat de benzine beter blijft.

Gisteren weer gekocht bij van cranenbroek 250ml voor nog geen 5 euro.

Ben

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 5 dec. 2015 14:58 
ha, ik zeg lekker niets doen.
Volle tank is mooi, maar een halve is ook goed. Mag een beetje olie toevoegen, ATF, maar is eigenlijk niet nodig.
Motorfiets droog weg zetten na een klein ritje is voldoende.
6 maanden doen niet zoveel met de tank.

Niet doen!!!!!!! toevoeging aan de brandstof. Dat gaat je tegen werken. Verkoop praat, geld verspilling. Geeft troep in de carbs....

Dan zie ik een opmerking over een: GPZ500.....GPZ500 is een ander verhaal. Ik heb er al een GPZ250 GPZ400 schoon gemaakt Waar die de tank van gemaakt hebben weet ik niet, maar ik kwam altijd roest tegen.. Veel roest. Is gewoon een probleem van dit merk.

Groetjes Marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver ben bons

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 5 dec. 2015 19:37 
Marco dit is onzin wat je zegt over die toevoeging dat werk perfect en wordt ook door diverse goede motor zaken aanbevolen ik doe het zeker 10 jaar en nooit problemen gehad met alle 4 de motoren.
En het is beter om de tank vol te hebben dit omdat dan het vocht wat in de tank zit geen kans heeft om het metaal van de tank aantast.

Zie hier ook de wintertips van arie molenaars motoren

Arie Molenaars Wintertips voor uw motor:
·Verwijder al het vuil en poets uw motor.
·Breng een beschermende laag aan.
·Vul de benzinetank af tegen condens en roestvorming.
·Voeg een brandstof conserveringsmiddel toe.
·Een druppellader houdt uw accu in optimale staat
·Zet uw motor indien mogelijk op de middenbok voor het behoud van de banden.
·Gebruik een ademende motorhoes

Ben

Schrijver Johan001

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 5 dec. 2015 20:35 | Aangepast door: Johan001 
Er mee eens doe dit al jaren en................werkt perfect
Liefde is als een draaiende motor, telkens weer.

Schrijver Wtuinman
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 6 dec. 2015 01:51 | Aangepast door: Wtuinman 
Zijn meerdere wegen naar Rome zolang het de zelfde doelstelling . Vlokvorming in benzine en dichtgommen carbs tegen gaat . Roest in je tank kan je ook preventief sealen natuurlijk . Daarnaast is olie in je tank doen ook weer een toevoeging waardoor je kans hebt op aankoeken en zo kan je Door blijven gaan . Meeste motoren kunnen wel wat hebben . Hoorde trouwens wel dat aspen benzine voor kettingzagen etc wel langer houdbaar is miss dit een uitkomst

Grtz wilmar

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 6 dec. 2015 09:28 
Nog een opmerking voor Ben bons,

Bij jouw heeft het misschien prima gewerkt. Door jou manier van handelen / rijden is er nooit een probleem op getreden.
Echte je wil niet weten hoeveel carbs ik hier al schoon hebt gemaakt. Om dezelfde reden waar men mee bezig was om juist dit soort problemen te voorkomen.

En nog een vraag aan iedereen, motofiets is nu 30 jaar oud. Hoeveel mensen hebben er problemen mee?
Weinig......

Groetjes Marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 benzinetank tijdens stallen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Wim van der Vlis ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven