Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

stotteren en ploffen bij meer dan half gas

 
Schrijver HD Quint
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 16 dec. 2015 16:49 
Goeie dag CX liefhebbers,

Allereerst wil ik Hans nog even bedanken voor het lenen van zijn CDI kastje, hierdoor kon ik weer iets uitsluiten en ben ik door goed naar hem (een elektrisch kenner) te luisteren toch achter wat mogelijke oorzaken gekomen. Massa van de bobines waren niet helemaal lekker waardoor er misschien een wat minder enthousiaste vonk zou kunnen zijn geweest. Nu kan ik de motor al weer lekker in zijn toeren krijgen (zo'n 8000 a 8500 rpm). bij aanschaf kwam ie niet boven de 3000, dus das al een stuk beter!!!!


Nu is het echter nog steeds zo dat ik tot slechts half ongeveer gas de toeren op kan laten lopen..... bij meer dan half gas, stikt ie, stottert ie, ploft ie, knalt ie, enz...... en komt ie niet boven de 4000 rpm.....

Ik heb me laten vertellen dat ik nu wat sproeiers moet gaan proberen, en zit nu 78 en 112 in (iig goed geplaatst) en het lijkt er zo op dat die 78 het dus prima doet, maar zodra die van 112 wordt aangesproken dan is het bal......

Moet ik nu wat groter of zou ik juist wat kleiner moeten gaan proberen???


Ik heb ook al gehoord dat ik mijn gas-naald wat omhoog zou moeten zetten, maar dat is niet echt een optie in deze Carb volgens mij....


Iemand suggesties??


Alvast bedankt,


Greetz


Quint.


ps, Ik ben al blij dat ie nu zo loopt als ie loopt, maar k wil cker kijken wat er gebeurt als ik het gas volledig open kan gooien!!!!!!

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 16 dec. 2015 18:54 
Heb je de standaard cx bobines erop zitten?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 dec. 2015 14:56 
Ik mis het luchtfilter in het verhaal eigenlijk het rooster wat in het luchtfilterhuis is verwerkt dit kan om diverse redenen erg dicht slibben waardoor de motor bij volgas te weinig zuurstof binnen krijgt en daar door meer benzine gaat gebruiken en dus smoord want op het moment dat de luchtstroom wordt beinvloed werkt het venturiverhaal in de carburator ook niet meer naar behoren

heeft ook te maken met de slangetjes die je bij een orginele cx reglmatig moet aftappen cq leeg laten lopen als dat niet gedaan wordt kun je ook deze problemen krijgen

Schrijver HD Quint
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 dec. 2015 15:18 | Aangepast door: HD Quint 
Goeie middag heren,

Hoi JiMi, Voor zover ik in kan schatten zitten er standaard bobines op de motor. Maar voor mij is het nieuw dus als ik het mis heb, sorry.... ik weet niet beter..... hahahahaha


@ A Koopmans, ik heb niks over het luchtfilter geschreven, idd stom.... Maar er zitten open kelken (K&N Filter) op, en zonder loopt ie nog slechter dan met deze filters.....

verder, misschien ook nog het vermelden waard, zit er een 2 in 1 uitlaat op met een vrij open einddemper.... dit zorgt voor een heerlijke grom als er gas gegeven wordt.....


THNX voor jullie reacties,


Greetz,


Quint

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 dec. 2015 19:38 | Aangepast door: JiMi 
Ik vroeg dat omdat mijn vorige bobines (uit China) hetzelfde gedrag veroorzaakten bij mijn CX als bij jou. Iets met te weinig capaciteit ofzo. Maar in jouw geval is dat niet ter sprake. Dan zal er iets anders aan de hand zijn.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 dec. 2015 20:24 
Ok je heb er dus k&n kelken op staan zijn die speciaal voor deze carburators of hebben ze toevallig de zelfde maat aansluiting

dit om aan te geven dat ik een suzuki 750 4 cilinder heb daar ziten rubberen conussen op en die vallen in het luchtfilter hmmmm DAT IS LEKKER DUBBEL OP dacht ik dus die laat ik er af niet dus want daardoor krijg je een andere werveling in de carbs en loopt hij niet harde dan 3000 toeren en blokt dan volledig conussen er weer op geplaatst en zonder moeite tot in het rood
waar ik dan mee aan wil geven dat de manier van aanzuigen voor een carburator van levensbelang is

Dus kijk eens goed of er niet een klein gaatje word afgesloten of buiten de luchtstroom valt bij het volledig open trekken van het gas
kijk eens naar de beweging van de gasschuif deze moet in een vloeiende beweging open gaan bij het gas geven

ik kon het bij de suzuki ook zien de schuif ging open tot een bepaald toerental en daarna bij het openen van het gas ging de schuif staan klapperen met gevolg het blokkeren van het toerental en klappen in de uitlaat om dat op dat moment het mengsel an geen kant meer klopt

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 18 dec. 2015 07:36 
De vacuum zuigers van je carburateurs moeten soepel kunnen bewegen. Als de carburateurs gedemonteerd zijn, kan je boven/achterin blazen. Dan zouden ze omhoog moeten bewegen. En de gasnaalden kan je 'vast' zetten door een ringetje onder de schroef te plaatsen.
Geen idee of dit het ploffen/slecht lopen verhelpt, maar controleren of de vacuum zuigers makkelijk bewegen kan altijd.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 18 dec. 2015 09:24 
Ik krijg het gevoel dat er gewoon vuile carbs op zitten.
Gewoon die schoon maken.
De standaard opstelling van een cx500 is een hele goede uitgangspunt. Hij moet in die setting al heel goed lopen.
Dus sproeiers veranderen zal alleen maar bij dragen tot een grote probleem.

Maak eerst de carbs goed schoon.
En ga dan verder zoeken.
Haal ook de weerstanden uit de bougie doppen.
cdi unit wissel heb je gedaan, dus die test is nu klaar.
En werk alles nog niet, ga dan stiekem maar aan de dynamo denken.

Groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Roger
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 dec. 2015 12:21 | Aangepast door: Roger 
HD,

een tijdje terug had ik een soortgelijk probleem waarbij mijn motor ook niet boven de 4000 toeren uit kwam. In eerste instantie dacht ik dat het met de cdi te maken had echter begon ik te twijfelen omdat de meeste cdi's juist in de lage toeren nalieten.
Op een gegeven moment deed ik een test door om de beurt op 1 cilinder te testen (dus andere dop los) vreemd genoeg liep de motor toen aan een kant wel mooi door in de toeren.
Uiteindelijk bleek bij mij de kabel erg los in de dop te zitten aan een kant wat daarna ook snel op te lossen was.
Misschien wel iets dat je wilt testen zeker omdat het hier ook weer om de magische 4000 toeren grens gaat. Ik zou verwachten dat indien de carbs het probleem zouden zijn dat je geleidelijker een probleem zou zien en niet plotseling bij 4000 rpm.
hopelijk heb je er iets aan.

Roger

Schrijver HD Quint
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 29 dec. 2015 23:47 
Hallo allemaal.....


Ik heb van alles nagekeken..... alles geprobeerd......

Nu terug bij af met hier en daar nieuwe onderdelen..........

Originele sproeiers, nieuwe bougies, nieuwe accu, uitlaten verwijderd, kleppen gesteld.....


Kortom van alles gedaan, het enige wat ik er mee heb weten te bereiken is dat ik dingen uit kan sluiten......



Effect:

Alles blijft het zelfde!!!!


Ik heb de uitlaten verwijderd omdat ik wilde weten of ie niet zou stikken aangezien de vorige eigenaar er een 2 in één van heeft gemaakt en de uitlaatgassen dus via één uitgang (die niet vergroot is qua doorgang in het balansstuk) naar buiten gestuwd wordt. ook dat is nu uitgesloten, dat is dus blijkbaar ook niet het probleem....

ik heb de carb's er inmiddels al zo vaak af gehad dat ik het inmiddels op de automatische piloot kan, schoonmaken, laten weken, van alles heb ik er al mee gedaan in de hoop dat het toch (zoals marcobecker al aan gaf) een vuiligheidje is in de carb's zou zijn....


Gevolg...... alles is en blijft hetzelfde.....



Ik zet m ff in de hoek (nog ff aan een simpele Harley sleutelen)en wellicht kom ik snel met iets briljants.....


thnx voor alle reacties.


Greetz,


Quint

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 stotteren en ploffen bij meer dan half gas

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven