Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Dikte kabels voor kabelboom

 
Schrijver borisz
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 17 jan. 2016 12:18 | Aangepast door: borisz 
Ik zit hier met een kabelboom die door een van de vorige eigenaars behoorlijk is mishandeld. Veel breukjes, isolatietape-oplossingen, kroonsteentjes en stukken draad met diverse kleuren aan elkaar geknoopt. Kortom, een grote wirwar. Nu ga ik de boel wat opschonen en heb ik een website gevonden die allerlei kleurcombinaties aan kabel kan leveren.

De Webshop kan kabels in diverse diktes leveren, ik weet alleen niet welke dikte er in onze motoren verwerkt is. Is er iemand van jullie die weet welke dikte er gebruikt wordt in onze CX-en?
Wie later remt is langer snel!

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 jan. 2016 13:32 | Aangepast door: Hansv 
Op internet zijn diverse berekeningen, meestal voor heel andere toepassingen dan onze CX-en. Wel kun je daaruit opmaken dat je tussen de 0,75 en 1,5 qmm2 moet zitten. De lengte van de draad zal zelden de 4 meter overschrijden, en de stroomsterkte is 10 amp. of minder (zie de zekeringen) Tja, en dan kom je met de meeste berekeningen ongeveer uit op 0,75 tot 1,5 qmm2. Ikzelf zou gewoon 1.5 kiezen, 0.75 lijkt me een beetje aan de magere kant. Ik ben er dan ook van overdimensioneren...... 'better safe than sorry'

Vanaf een totaal andere soort site, eentje over een Motorboot , kwamen de volgende berekeningen:

FORMULES
Spanning = Stroomsterkte x Weerstand
Volt = Ampere x Ohm
U = I x R

Vermogen = Spanning x Stroomsterkte
Watt = Volt x Ampere
P = U x I

Draadoppervlak in mm2 = 2 x Afstand x Stroomsterkte x koperfactor(0.0175): maximaal spanningsverlies in Volt

En dat lijkt me een aardig uitgangspunt te geven voor de bedrading van een CX.
Wie het beter weet, mag het zeggen.....



Overigens, wat is de website van de webshop van de kabels ? Misschien ook wel interessant.....

Harmony,
Hans.
( Heeft z'n eigen dimensie overigens aardig onder controle )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver borisz
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 jan. 2016 13:46 
Hey Hans,

Bedankt voor de verheldering! Ik denk dat ik ook aan de safe kant van de schaal ga zitten en maar 1,5qmm2 ga plaatsen. Straks maar een bestelling plaatsen, dan heb ik het dinsdag thuis!
Ik ga bij deze webshop bestellen: http://www.rdae.nl
Wie later remt is langer snel!

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 jan. 2016 19:07 
ben het helemaal eens met Hans,

Let op, sommige kabels zijn wel degelijk dikker in de draad boom.

Het gaat om een paar kabels.
Zwart en rood, deze zijn 2,5mm2 Dez elopen van accu, naar contactslot ne zekeringkast.
Dan is er ook nog een groene draad te vingen, deze loopt meestal van de koplamp naar massa.
Let hier op, kijk hier naar...

Nu mijn voorkeur,
Als ik zelf aan de kabel boom werk is 1,5mm2 vaak wel; genoeg.
Echter mijn voorkeurs is bij massa altijd 2,5mm2 te gebruiken en ook op meerdere punten aan het frame te leggen.
Ook de rode en zwarte draden die een lange weg maken, en waar veel aan gekoppeld zit doe ik graag 2,5mm2.

Nog een paar richt lijnen,,,
zekeringen.....
10 amp is 1,5mm2
15 amp is 1,5mm2
20 / 30 vaak 2,5 mm2

110 ampere..... is die dikke kabel aan startmoter.... Ik pak altijd laskabel.... ook naar het frame van de accu.....


groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Dikte kabels voor kabelboom

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven