Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

moter klappert

 
Schrijver cx5001981
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 6 maart 2004 19:38 
bij het starten slaat hij eerst aan op de linker cil gaat na dertig seconden links mee lopen klappert dan reel matig bij toeren wisseling meer of minder gas als hij dan warm word is het ge lijdelijk mindertot hij op tempuratuur is doet dan nog spooradies wie kan mij helpen dit op te lossen loopt verder prima met vriendelijke groet van moter fanaat

Schrijver rgroeleveld
Gast 
#2 | Geplaatst: 7 maart 2004 21:21 
Het is een motor, geen moter.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 maart 2004 22:04 
Geen idee wat de oorzaak kan zijn. Kan het verhaal ook niet helemaal volgen, maar dat zal wel aan mij liggen.
Wil je nog eens een poging doen?

Groet
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver cx5001981
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 maart 2004 16:35 
beste hans bedankt voor je reactie ik zal nog een poging doen om het probleem uit te leggen het zit namelijk zo alsde motor met o voor de vorige muggen zifter ..even niet heeft gelopen dan start hij op de linker cilinder na enige seconde gaat ook de rechter cil meelopen als ik dan gas geef gaat hij knallen dit word gelijdelijk minder als hij warm word is hij dan op temperatuur dan doet hij het alleen nog als ik fel gas geef of snel los laat ik weet niet of dat erg kwaat kan de cx heeft 55000 km gelopen ik hoor verder geen enkel bij geluid nu kan ik wel overal aan gaan zitten klungelen maar ik denk dat dat niet op schiet dat ik beter eerstop goede raad kan wachten darom dit ver zoek aan de techneuten onder ons ik hoop dat je hier wat meer mee kunt bij voor baat dank

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 maart 2004 17:21 
Dat van dat later mee gaan lopen van de rechter cylinder is heel normaal voor een CX. De brandstof komt binnen in de linkercarburateur en als de vlotterkamer daarvan is volgelopen gaat de benzine via een 'doorlooppijpje' naar de rechter carb. De CX is best gevoelig voor goede kwaliteit brandstof en start vaak meoizaam op (enkele dagen) oude in de carbs.
Dat ploffen en kanllen zit mogelijk in het ontstekingssysttem. De bougiedoppen zijn vaak boosdoener (die zijn demontabel en kun je schoonmaken) als gevolg van corrosie. Idem voor wat betreft alle elektrische stekkerverbindingen en het contactslot.
Gelet op jouw symptomen zou je als hij dat ook na het schoonmaken/vervangen van de bougiedoppen blijft doen, de bobines kunnen laten doormeten/testen. Dan zitten er achter op het blok vervroegingsspoeltjes (die kun je doormeten maar niet repareren) en onder het zadel een CDI unit.
Als laatste kun je in de stator als verdachte aanmerken.

Heb je overigens al eens gekeken of er geen valse lucht wordt aangezogen (bijv. zijn de aanzuigrubbers van de carbs nog dicht)? Staan de carbs wel gesynchroniseerd?

Dus voorlopig voor jou leuk werk om dmv uitsluiting de oorzaak te vinden.

Succes,
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ray
Gast 
#6 | Geplaatst: 8 maart 2004 22:34 
Ik zou ook denken dat het aan de carburatie ligt. In een artikel uit MOTOR uit 1994 lees ik dat de CX daar ook gevoelig voor is. Dat heeft te maken met een of ander zwak veertje in de chokeschuif of - klep, die niet op zijn taak berekend is, en daardoor snel voor een ietwat verzopen motor zorgt. Dat is een kwaakltje waar 90% van de Cx last van heeft. (dit artikel zal binnenkort alhier verschijnen)
Welnu, plotseling gas geven zorgt, bij een ietwat rijk afgestelde motor, ervoor dat de motor zich even verslikt omdat de onsteking dat niet kan verwerken. Het uitlaatsysteem vult zich met het brandstofmengsel dat niet is verbrand, en bij de volgende vonk heb je dan een fijne knal in de pijp!
Mijn tip, inderdaad checken op valse lucht, en daarna de carbs laten afstellen, of schoon laten maken en slijtdelen laten vervangen..

Ik lees trouwens hierboven enige irritatie over het taalgebruik. Laten we elkaar niet op deze manier behandelen, dames en heren. Niet iedereen is in staat zich taalkundig even creatief , of journalistiek correct uit te drukken. Dus geef elkaar de ruimte waar het gaat over motor met e of o. Aan de andere kant: als je goede raad aan je CX-maten vraagt, loont het ook de moeite de tijd te nemen je probleem helder uiteen te zetten, want een woordenstroom zonder enig leesteken verhoogt de leesbaarheid en duidelijkheid ook niet echt.
Vriendelijke groet,
Ray (die in het verleden ook geen heilig boontje bleek)

Schrijver terry

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 9 maart 2004 00:16 
Je opmerking net hierboven vindt ik ook juist Ray; laten we het gezellig houden.
Nu terug ter zake : Startie en zijn problemen kwam je op het forum al meermalen tegen. Een ganse tijd mee gesukkeld ... setje andere carbs en heb er nu nadien al 1600Km opzitten zonder problemen. Ook tijdens de laatste wintermaanden. tik en weg. Bleek dat de chokeklep bleef hangen (had ik opgemerkt na demontage) veertje zat afgebroken. Misschien een tip voor onze "moterfanaat". Als we maar kunnen rijden. Of je dan met een moter of een motor rijdt blijft hetzelfde als het maar leuk is. En nu heb ik als Belg ook mijn best gedaan.
Groeten
Startie

Schrijver cx 5001981
Gast 
#8 | Geplaatst: 10 maart 2004 10:11 
Zo mijne heren dit is nu iets waar ik mee verder kan ik heb na het advies van boven genoemde Heren het ad vies op ge volgt,en moet zeggen IK ben er veel beter van ge worden .heb de boegie doppen na ge keken ,en ge konstateerd dat erinder daat enige lekage was heb dit verholpen door er siliconekit over heen ge streken nu komt er heel spooradies een enkel knalletje uit ik ga nu dat veertje na kijken en dan hoop ik deze zomer nog vele km te rijden.ik wil nog wel even kwijt over mijn type vaardig heid ik al 53 jaar van school ben .ik heb alles nog geleerd met de hand te schrijven en dan zie jeveel vlugger wat je ver keerd doet.Dit even ter in formatie . ik houw jullie zeker op de hoogte hoe het verder gaat met veelgroeten van uit Tilburg cx5001981

Harry met de voor naam

Schrijver rgroeleveld
Gast 
#9 | Geplaatst: 10 maart 2004 21:33 
Met belangstelling las ik jullie verhalen. Mijn CX gebruikt volgens mij te veel benzine, ik begrijp uit bovenstaand verhaal dat het choke veertje slecht kan zijn zodat deze misschien kan blijven hangen???? Hier zal ik op letten als ik mijn carburateurs ga controleren. Als hij een weekje stil heeft gestaan, slaat hij ook eerst op een cilinder aan, waarna de tweede er al ploffend bij komt. Je bent dus niet de enige. Dat motor met e of o is niet kwaadbedoelt.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 10 maart 2004 21:38 | Aangepast door: Floris 
Dat hoor ik wel vaker, dattie eerst links aanslaat en daarna rechts. Staat jouw CX in de stalling op de jiffy of op de bok? Ik heb wel 'ns gehoord dat als je de jiffy gebruikt, dat de benzine dan uit de rechter carb wegloopt.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Ray
Gast 
#11 | Geplaatst: 10 maart 2004 22:14 
Nee hoor Floris, dat heeft te maken met het feit dat de benzine via dat ene slangetje de linker carb ingaat en daarna pas de rechter van benzine voorziet. Staat ie dus een tijdje stil, dat pakt toch de linkercilinder als eerste op, omdat die het eerste een verse borrel uit de tank krijgt, en dat heeft niet te maken met de jiffy, cq schuin staan.
Dat veertje, zo heb ik gelezen, zet de chokeklep of schuif toch nog een beetje open, zodat er toch nog lucht bijkan. IS het veertje een beetje verneukt, dat verzuipt je CX bij het starten vrij snel. En daarom starten zo ongeveer 90% van de CX zo slecht, en moet je dus de hele tijd mieren met je gas en choke voordat het kreng eindelijk eens loopt.....Zoals gezegd, dit heb ik uit een artikel uit de MOTOR van jan. 1994, en dat zal ik binnenkort inscannen en versturen aan Frans, zodat het op de site kan. Daarmee is dan weer een van de euvels die de CX heeft bekend, en is ook de oplossing gelijk bekend (nieuw veertje of veertje ietwat inkorten en dus stugger maken)
Groetjes,
Ray (die nu zelf aan de borrel gaat, links en rechts tegelijk...)

Schrijver Anoniem
Gast 
#12 | Geplaatst: 21 mei 2004 09:31 
IS het al opgelostr? zo niet: zet er twee nieuwe (dezelfde bougies in!)

klinkt alas een verslten of twee verschillende bougies

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 moter klappert

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven