Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

wel/niet starten

 
Schrijver chantal

Bestuur 
#1 | Geplaatst: 15 maart 2016 12:40 
hey heren

Flicka heeft zo nu en dan problemen met starten... ja dat heeft ze altijd gehad maar als ik een rit had gehad heeft ze me nog nooit in de steek gelaten tot nu.... Afgelopen zaterdag wilde ze alleen met startkabels starten toen we terug naar huis wilde. Ze had een uurtje of 4 stil gestaan na een rit van bijna 2 uur. Paar jaar geleden is er een nieuwe dynamo in gegaan. Accu was ook niet leeg, pas na half uur proberen te starten. Ze was wel heel snel verzopen.... Nu stond ze op de zij-standaard en dan heeft ze altijd meer problemen met starten dan wanneer ze op de middenbok staat.... Afgelopen dagen heb ik haar paar keer gestart zonder problemen. Maar aangezien ik het nu niet aandurf om te gaan rijden wilde ik toch weten wat er aan de hand was. Bougies vonken allebei, is eerste wat ik getest heb, de ene is wel wat zwart maar dat is hij altijd. De startmotor draait goed rond... soms slaat ze even aan maar valt dan gelijk stil.(was zaterdag) Nu heb ik van HansV een meetschema gekregen een paar jaar geleden en dacht laat ik dat nu weer maar eens doen en gelijk bij het doormeten van de ontsteking zijn er een paar die erg afwijken. Zie schema (eerste getallen zijn waar ze tussen moeten liggen, laatste is wat ik gemeten heb)
wit blauw 77 – 95Ω 4Ω
wit groen 387 – 473Ω 473Ω
blauw groen 464 – 568Ω 478Ω
oranje groen 95 – 116Ω 133Ω
lichtblauw groen 95 – 116 Ω 115Ω
oranje-rood groen 81 – 99 Ω 204Ω
lichtblauw-rood groen 81 – 99 Ω 94Ω
oranje-wit groen 185 – 225 Ω 188Ω
lichtblauw-wit groen 185 – 225 Ω 206Ω

Dus of ik heb iets niet goed gedaan of tussen wit en blauw, oranje groen, en oranje-rood groen is er iets mis.... Maar waar moet ik het dan verder gaan zoeken? De rest van de metingen waren trouwens allemaal goed (dynamo,spanningsregelaar, accu)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 15 maart 2016 15:33 
ik draai het om.
Kun je een beetje vonken trekken van 2 cm?
Of kom je niet verder dan een vonkje van 3mm.
Ik hoor het al met los trekken van de bougie doppen.
Als het gelijk stil is onder de dop, dan weet ik dat het slecht gesteld is met het vonken verhaal.
Dan zou ik nog willen mee geven om de weerstanden uit de doppen te halen.
Als die er al uit zijn, dan moet je echt een duidelijk hoorbare vonk kunnen trekken.
Lukt dat niet, dan kan de dynamo kapot zijn, of cdi unit slecht zijn.

Voor als nog zou ik niet gelijk bang worden.
Aan het begin van het jaar gaat het wel vaker fout.
Benzine is oud, en wil dan ook niet lekker starten.
Dus eigenlijk zeg ik, gewoon nog eens test rijden.
Het probleem wordt alleen maar erger als het aanwezig is.
ZO niet, dan gaat het weer beter worden, met schone benzine.
En kijk even je lucht filter na.. is die schoon?

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 15 maart 2016 22:05 
Chantal,

Die waarde van 4 ohm zint me helemaal niet. Nu is dat op 'blauw' en was blauw niet de hoge toeren spoel? Dan zou de motor op 'wit' gewoon moeten lopen/starten. Nu is het wel zo, volgens mij, dat de beide spoelen van wit en blauw in serie staan. Ik weet er echter het fijne niet van, niet genoeg in verdiept...

Het niet willen starten na een rit ken ik wel. Dat loste ik op door de bougies er uit te halen, even flink in het gat te blazen, bougies erin, en starten. Vreemd verhaal , maar echt waar. Werkte elke keer.

Dat schema, staat daar ook iets in over de waarde van het voltage wat uit 'wit' en 'blauw' komt? T.o.v. groen natuurlijk.
Uit mijn hoofd moet dat 90 en 100 volt wisselspanning zijn. Bougies eruit, vers geladen accu eraan, Multimeter op 'wissel-volt' zetten en meten.

En als je nog ergens een Ignitech hebt, of iemand in de buurt weet met zo'n apparaat..... gewoon proberen.

Harmony,
Hans.
( die in de richting van een defecte spoel zit te denken )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver beinhart

Bestuur 
#4 | Geplaatst: 15 maart 2016 23:39 
Hansv:
En als je nog ergens een Ignitech hebt, of iemand in de buurt weet met zo'n apparaat..... gewoon proberen.

ik weet nog wel iemand in de buurt met zo'n ding, maar die moet weer wel terug in de rat ;)

groetjes werner (als het zo is koop ik er wel 1tje voor flicka erbij)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver JeroenK
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 16 maart 2016 00:11 
Mocht je een ignitech nodig hebben, ik wil binnenkort gaan bestellen dus dat kan wat geld schelen.

Schrijver chantal

Bestuur 
#6 | Geplaatst: 16 maart 2016 11:30 
de weerstanden uit de doppen gehaald.... dat maakte geen verschil.... bleef dat vonkje houden van zo'n 3mm wat marco aangaf. andere cdi op aan gesloten en jahoor hij vonkte veel beter.... bougie's terug erin en ze startte direct.... paar keer uit gezet en gelijk aanslaan... ook liep ze mooier... moet nu alleen het stationair naar beneden draaien want eerst liep ze maar met moeite 1100 en nu haalt ze makkelijk de 2000 maar zonder stotteren wat ze anders doet als ze koud is.... hoefde ook geen gas te geven om te voorkomen dat ze stil zou vallen wat ik anders wel moet doen.... dus denk dat het de cdi was... hoop het.... heb niet de ignitech van werner uitgeprobeerd omdat ik bang ben dat ik er dan ook een wil en dat kan mn portomonee niet trekken....zal het voorlopig doen met de cdi's die we nog op voorraad hebben....

heren dank u voor uw hulp

groetjes chantal (wist dat het niet de benzine kon zijn aangezien er verse benzine in was gegaan omdat tank leeg was gehaald omdat de kraan lekte... en luchtfilter was schoon had ik al gecheckt...)

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 17 maart 2016 09:26 
Chantal
Zomaar een idee.
Als je op een verloren zondag op je gemak alle stekkers onderhanden neemt even losmaken en kijken of de stekkers geoxideerd zijn als het koper geoxideerd is of vuil even het uit de steker halen en schoon maken.
Ook de aarde aansluitingen aan het frame aanpakken.
en de aarde van de cdi en gelijksrichter direct aan de min van de accu verbinden door een kabel te verbinden van de accu naar de min op het frame onder het zadel.
En dan ben je van veel storingen af.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 wel/niet starten

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven