Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Vorkolie bijvullen, kan dit ongestraft?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Gerard Nab

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 17 maart 2016 21:20 
Ik ben een beetje aan het surfen geweest, maar kan niet vinden wat ik zoek.

Zoals in mijn projecttopic te lezen is heb ik problemen met mijn voorvering.
Als ik over een drempel rij dan veert de voorvork helemaal in totdat hij echt bonkt.

Ik denk zelf dat het licht aan de hoeveelheid olie die er in zit.
Zover ik weet heb ik bij het reviseren van de vorken 135 ml olie in iedere poot gedaan.

Ik wil uitproberen of het verholpen kan worden door extra olie toe te voegen.
Maar kan ik dan domweg de kapjes van de poten afdraaien en olie bijvullen en de kapjes er weer op zetten?
Of moet ik echt de poten er uit halen?

Ik zit er aan te denken om ook direct een busje van 1 cm met een ring onder en boven (dus bij elkaar ca 1,5 cm) er in te maken om de veerspanning te verhogen.

Wat zijn jullie ideeën?

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 maart 2016 21:40 
zijn de vorken uit elkaar geweest, goed schoongemaakt en wederom goed in elkaar gezet (niets vergeten of andersom in elkaar gezet) Het zou zomaar kunnen zijn dat er een klein gaatje verstopt zit waar door de olie niets doet
zit de goede olie er in(viscositeit) en sluit het geheel aan de onderzijde goed af ( geen olie onder aan de veerpoot)
1,5 cm verhoging van de voorvork veer zal het probleem niet op lossen , kijk maar hoe lang de veer is en deel dit op 1,5 cm daaruit kun je de vergelijking in procenten van de verbetering van de veerweg dan weer uit rekenen < de vergelijking is niet helemaal waar maar komt aardig in de buurt in ieder geval krijg je er enig inzicht over

Schrijver udent

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 maart 2016 22:01 
aftappen, en neiuwe olie met precies juiste hoeveelheid afvullen, Gr Theo.
theo cx ds

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 maart 2016 22:27 
Je kan er meer olie indoen je kan er wat mee spelen, maar je moet geen half werk doen door gewoon wat van bovenaf bij te vullen. Dat is gewoon niet hoe het moet. En je moet vooral je luchtkamer meten dat is veel belangrijker. En dat kan niet van bovenaf. Welke viscositeit heb je gebruikt?
Heb je je veren wel gemeten? Zit er boven de grote veer nog een kleine veer? Maarja volgens mij is jouw oplossing gewoon nieuwe veren steken. Uiteindelijk zitten die er al bijna 40 jaar in.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 18 maart 2016 00:14 
blijkbaar ontbreekt er wat aan m'n CX-opvoeding?

@Boterkoek : wat is in deze de "luchtkamer" ? Dat je de luchtkamer = vrij volume bovenin de vorkpoot goed wilt meten snap ik en dat kan je wel van bovenaf. Waar is er nog meer lucht dan in een vorkpoot?

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Marco
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 18 maart 2016 12:06 
Volgens Marco becker heeft hij goede resultaten met de volgende mix 135 cc atf/sae10 en dan extra 10w40 bijvullen met tot. max. 160 cc

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 18 maart 2016 13:31 
ja klopt, hou dat maar aan. ( zie tekst van hier boven bij andere marco)
Kijk ook even naar deze filmpjes.

Werk wijze kan het zelfde zijn, alleen je laat de veer dan zitten.
Ik heb hier momenteeel ook een cx500 staan waar ik niet tevreden over ben.
Ook die ga ik veranderen.
Trouwens, dat is de cx500 in het filmpje.
IK ga hier later vooral dikkere olie in doen, niet meer, maar dikker. Vooral uitgaande demping verbeteren.
Komt omdat ik er andere veren in heb zitten.

Kijk er maar naar, wie weet heb je er wat aan.





Troewens, die veren heb ik nog op voorraad liggen.


Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 18 maart 2016 16:56 
Voor olie te vervangen die ik dit nooit van bovenaf. En de aangegeven olie hoeveelheid gebruik ik enkel als richtlijn. Als je in beide 135cc of wat dan ook giet, zit er vaak nog een verschil in beide voorvorken qua hoeveelheid olie. Zeker wanneer je ze niet goed kuist. Daarom vind ik luchtkamer meten erg belangrijk.

Bij elke voorvork meet ik de luchtkamer. In vele werkboeken staat dit ook aangegeven (bij de cx nu niet). Ikzelf gebruik bij de cx 15w en zelfs 20w. Geeft een aanzienlijk verschil. Luchtkamer meet ik op 11 cm. Dat werkt voor mij goed en nooit geen problemen gehad.

@frans. Luchtkamer is het luchtvolume in de vorkpoot wanneer die volledig gecomprimeerd wordt, dus volledig ingeveerd staat met de veren er uit. Paar keer pompen dat de olie goed overal zit. Dan schuifmaat nemen en meten hoeveel je luchtkamer is. Dat kan je niet met de voorvork gemonteerd.

Ieder zijn manier, maar dat is hoe ik het doe. En laat ons eerlijk zijn, als je geen kuip hebt is dit nu ook niet het grootste werk toch.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 maart 2016 22:34 
@Boterkoek : duidelijk, dank voor de toelichting. We bedoelen hetzelfde.

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Joop van Tuil

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 19 maart 2016 13:40 
Ik heb nog wel een setje (progressieve) veren voor een GL500 liggen.
Ik weet alleen niet of ze ook te gebruiken zijn voor de CX500.
Honda Geel500 Silverwing 1982 ** Verkocht **

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 19 maart 2016 15:28 
boterkoek legt het goed uit, alleen hou er wel rekening mee dat boterkoek zelf van een bepaalde setting houd.
Ik moet die van honda aan houden.
Wat boterkoek doet is normaal in de racerij.

Een ding, hij houd 11 cm aan las ik, ik zou niet verder gaan dan 14 cm.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Gerard Nab

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 19 maart 2016 17:46 
Ik heb gisteravond en vandaag een stuk gereden.
Nu is de rechter poot nat.
Ik denk dus de keerring lek.
Wel vreemd, want die heb ik vervangen.
Toch eens de boel uit elkaar halen.

Iemand een idee?

In ieder geval bedankt voor de tip van het meten.
Als ik dus 12 cm aanhou zit ik mooi ergens in het midden.

Schrijver Gerard Nab

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 19 maart 2016 18:00 
Met 15w en 20w wordt echt vorkolie bedoeld?
Geen motorolie neem ik aan?

Schrijver Gerard Nab

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 20 maart 2016 10:50 
Net even de rechter poot losgehaald.
Vergeten de aftappulg los te draaien, dus de olie tot aan het plafond.
Paar keer de poot bewogen en gemeten wat de luchtkamer is, dat is nu nog 11 cm, dus ik denk dat ik een beetje teveel olie erin gedaan heb bij het reviseren....

Schrijver Gerard Nab

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 20 maart 2016 12:17 
Nog een vraag, heeft iemand een duidelijke tekening of foto van hoe het bovenste deel van de poot in elkaar moet?
Zoals het bij mij zit is als volgt.

Bovenaan de stofkap.
Daaronder de circlip, springring of hoe je het ook noemen wilt.
Dan een brede ring met opstaande kant, opstaande kant naar boven.
Dan de keerring (met de cijfertjes naar boven en de diepe sleuf aan de onderzijde).
En als laatste een smalle koperen ring.

Is dit de juiste volgorde?
Ik vindt alleen foto's en plaatjes van het plaatsen van de keerring, maar nergens een duidelijke foto of tekening van de plaatsingsvolgorde.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Vorkolie bijvullen, kan dit ongestraft?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ brinkcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven