Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Verschil oliedruk voorpoten

 
Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 5 april 2016 12:22 
Eén van de voorpoten van mijn Honda lekt een beetje. Bij de laatste reparatie heeft de monteur wel de olie ververst, maar niet de lekkage verholpen. Volgens hem stelt het niets voor en moet ik gewoon gaan rijden en genieten. De olie druppelt er niet uit, maar na elke rit is de poot onderaan wel nat. Wat merk ik als er een groot verschil ontstaat in de oliedruk van beide poten?? Komt de motor moeilijker door de bocht? Remt hij niet meer recht??

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 5 april 2016 14:54 
Dit doet me denken aan een gebeurtenis uit mijn begin periode her-opstappen.

Iemand had, net als jij, dat er uit één van de voorpoten olie kwam. In al mijn onschuld en onwetendheid zei ik: ach, gewoon doorrijden....
Nou ja.

Lees DIT verhaal, even....

Het forum was er toen over eens dat ik toch een denk foutje maakte. Want de olie op de voorpoot zou ook wel eens op de remschijf terecht kunnen komen. En daar kunnen remmen niet tegen, dan remmen ze niet meer. En dat is best lastig.

Dus nu ik een aantal jaren ouder ben, en de wijsheid van het forum tot mij genomen heb, zeg ik: Beter repareren.........

Harmony,
Hans.
( die toch wat kan leren op z'n oude dag )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 5 april 2016 15:49 
supper papa,
Er spelen hier een paar zaken een rol.
Normaal gesproken zal iets olie verschil niet merkbaar zijn.
In de racer rij komt het zelf voor dat er verschillende poot veren zijn gemonteerd om hiermee de juiste afstelling te krijgen.
Dus het is niet ongebruikelijk, hoe gek het ook klinkt om verschillende waarden in de voor poten te hebben.

Echter beschrijf jij wel degelijk rij problemen. Dat mag niet, en dat kan niet de bedoeling zijn.
De vraag is nu, hoeveel olie verlies je, bij jouw verhaal is aannemelijk dat de hele poot nat moet zijn, inclusief de remmen.
Je beschrijft dat niet. Dus ik heb hier een vraag teken.
Vermoedelijk is er meer aan de hand.

Ik zou toch even kijken of iemand anders de voorpoten wel repareren, met de juiste hoeveelheid olie, en nieuwe keerringen.
Ik vermoed dat de monteur even geen zin heeft om jouw klus aan te pakken.
Het is momenteel bij elke motofiets zaak erg druk
Ze krijgen nu al de zooi over hun heen. Ik herken dat gevoel soms wel een beetje, beetje tijd reken, en dan de klus later aan nemen.

Dus zoek even uit hoeveel olie lekt.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#4 | Geplaatst: 5 april 2016 16:23 
Hoe is het met je beide remklauwen zitten die niet vast ?

Groet Arno

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 5 april 2016 18:08 
Je totale veerdemping wordt minder en daarmee ook je wegligging die met name bij bochten en remmen gaat meetellen. Uiteindelijk ook bij ongelijkheden op de weg zal je wiel willen stuiteren.
Verminderen van wegligging zal je niet snel opvallen omdat het er net zo snel insluipt als dat je olie verliest. Pas na reparatie merk je het verschil. Het uitstellen van de reparatie zal er voor zorgen dat de andere keerring het meer voor zijn kiezen gaat krijgen. De gevolgen kun je raden.

Het vervangen van de keerringen is geen moeilijke klus. De handboeken zijn er vaak wel duidelijk in. Bij CX en GL heb je geen speciaal gereedschap voor nodig. Of dat voor een Magna ook zo is weet ik niet. RTFM geeft duidelijkheid. Is vaak ook weer niet moeilijk om te maken. Voor mijn Yamaha's heb ik zelf speciaal gereedschap gemaakt
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 april 2016 22:20 
Bij mijn Magna gaat het om lekkage van het anti-dive systeem wat aan de achterkant van de poot zit. Als ik na een ritje thuis kom is het daar nat en tot nu toe heb ik geen problemen gehad, maar één druppel op de remschijf is genoeg voor grote problemen. Ik denk dat Marco gelijk heeft door te stellen dat de monteur er even geen zin in had en dat zou me zwaar van hem tegenvallen. Deze monteur staat bekend om zijn kennis van met name de wat oudere Honda's. Net wat Hans zegt: beter repareren voordat er echt iets gebeurt. Weet jij nog een goeie monteur hier in de buurt Willem??

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 6 april 2016 12:42 
Kun je zien waar het lekt bij de anti dive gebeuren?
Met 4 inbus boutje los te nemen, en de olie loopt er dan wel uit.
Rubberen pakking vervangen, en het inwendige o ring vervangen. Meer zit er niet in.

groetjes Marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 6 april 2016 17:08 
Lijkt me een goed plan Marco, ik denk dat ik de poot er maar eens helemaal afhaal. Ik zou deze reparatie zelf kunnen doen denk je?

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 7 april 2016 14:47 
Superpapa:
Deze monteur staat bekend om zijn kennis van met name de wat oudere Honda's.

Ik vermoed dat je de monteur in Hippo bedoelt, die zou ik je nou juist willen aanraden en anders bij Motoport die er voor zit.
Maar ik lees inmiddels dat je het zelf gaat doen.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 7 april 2016 17:57 
Helemaal goed Willem, ik zocht toen een goeie monteur en deze G. leek mij in deze regio de beste. Het was toen een hele waslijst die hij heeft moeten doen: nieuwe banden, nieuwe achterrem, nieuwe olie in de poten, carburateur de- en monteren en schoonmaken en nog nieuwe motorolie + filter. De nota was aardig hoog al met al, maar de lekkage bleek hij niet te hebben verholpen en ook het schoonmaken van de carbs heeft niet geholpen en eigenlijk ging hij daar erg gemakkelijk: gewoon lekker rijden, zei hij.
Ik ben nog een keer terug geweest, maar hij vond het allemaal niet de moeite om er tijd in te steken, toch raar.
De lekkage is ( tot nu toe ) niet heel erg, maar elke keer een klein beetje zorgt er toch voor dat er straks een groot verschil in inhoud is tussen de beide poten en als het lekken erger wordt zit het gevaar er in dat er olie op de remschijf komt en dat moeten we niet hebben. Misschien is het slim en verstandig om morgen even naar Motoport Hippo te gaan om nieuwe onderdelen te bestellen. Ik moet dan zelf maar proberen de boel weer lekvrij te krijgen.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Verschil oliedruk voorpoten

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven