Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CX500 1979,vrijlooplamp blijft branden en oliedruk lampje blijft uit.

 
Schrijver Bertus Klein
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 27 april 2016 14:32 
Goedenmiddag allen, de cx heeft een nieuwe kuur, de neutraal lamp blijft branden in alle versnellingen en de oliedruk lamp blijft gedoofd.

Na enig zoeken gaf internet de oplossing dat het de diode moet zijn boven de zekeringen in het kastje op het balhoofd.

Heeft iemand van het forum daar enige ervaring mee en zijn deze diodes nog te verkrijgen.

Bij voorbaat grote dank en een prettige dag verder.

Bertus Klein.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 27 april 2016 15:42 | Aangepast door: Hansv 
Bertus,

Als de diode het begeven zou hebben dan is 'ie of altijd in doorlaat, dus een sluiting, of onderbroken.
Is 'ie in doorlaat, dan zal elke keer dat je de koppeling gebruikt, het Neutraal lampje aangaan.
Is 'ie onderbroken, dan kun je niet starten zonder de koppeling in te knijpen.
diode

Volgens mij, ik kan er naast zitten, is het OF een defecte neutraal schakelaar, OF een sluiting tussen het neutraal lampje en de massa, en dat laatste zal een zoektocht kunnen worden, alhoewel je de meeste kans op het vinden van de fout ergens in de koplamp zal hebben.

Het verhaal van de Diode staat HIER op de technische pagina van het Motorlogboek.

Ik ga er overigens vanuit dat het een CX500 (zAB) betreft, maar het diode verhaal zal voor andere typen grotendeels gelijk zijn, denk ik.

Harmony,
Hans.
( die ooit eens heeft uitgezocht van het wat en hoe van die diode )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Bertus Klein
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 27 april 2016 17:15 
Hans, bedankt voor je reactie.

Prettige avond.

Bertus Klein.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 1 mei 2016 10:41 
Bertus,
Heb je het foutje nog gevonden?

Enne.... is dat die van jou, die blauwe CX op Marktplaats?

Harmony,
Hans.
( die ook wel eens rondkijkt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Bertus Klein
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 2 mei 2016 15:47 
Hoi, Hans,
Het foutje nog niet gevonden, maar ik had een koper die het foutje op de koop toe nam.
Dus ik denk zondagmorgen ik ga voor de zekerheid nog even een testritje maken,het was tenslotte prachtig weer.
De CX reed best, schakelde goed tijdens het rijden,tot dat je stilstond en de neutraal stand wilde hebben,het lukte wel maar niet wat je van Honda gewend bent.
Afijn, een klein uurtje onderweg geweest en toen weer op huis aan, een paar keer doorgetrokken tot 130 en geen probleem,tot ik thuis voor de garage stopte,toen werd ik ingehaald door een stoomwolk en de koelvloeistof uit het ontsnapping gaatje spoot.
Daarna gelijk op de brug en de olie afgetapt, je kan er een marineschip mee schilderen zo mooi lichtgrijs was de olie.
Verkoop gaat natuurlijk niet door,want ik vermoedt dat allebei de keerringen eruit liggen.
Ben de motor verder aan het demonteren en van de week het blok er onderuit, eens kijken wat ik voor moois tegen kom.
Kan ik gelijk kijken waarom de motor zo rottig in zijn vrij stand te krijgen is
Ik hou je op de hoogte.

Bertus Klein.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 2 mei 2016 16:20 
Over het algemeen geld voor Witte rook: Koppakkingen
Nou ja, toch jammer. Maar ellek nadeel hep sen voordeel, je kunt inderdaad meteen de vrijstand schakelaar controleren en zo nodig herstellen.

Succes met de operatie.....

Harmony,
Hans.
( heeft vaker zo'n verhaal gehoord )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Bertus Klein
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 3 mei 2016 14:37 
Beste Hans,even fout gelezen, het was stoom,afkomstig van het koelwater dat uit het gaatje in de waterpomp over het blok en de uitlaten heen stroomde.
Tevens is de koelvloeistof het blok binnen gedrongen en de olie verkleurd naar lichtgrijs.

Bertus Klein.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 3 mei 2016 17:10 
Ah! Dank voor de opheldering. Door de stoom dacht ik dat er witte rook was, maar niet dus. Vandaar ook natuurlijk dat je 'keerringen' schreef.....
'k Had beter moeten opletten....

Harmony,
Hans.
( neemt wel eens iets aan wat niet zo aannemelijk is )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CX500 1979,vrijlooplamp blijft branden en oliedruk lampje blijft uit.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven