Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

curieuse koppelingkorf in cx500A

 
Schrijver Kees de Jong
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 17 mei 2016 20:54 
Ik heb de pinkster maar eens nuttig besttred en eindelijk de koppeling eens geheel vernieuwd. ik had al lang een niet thuis te e tbrengen vibratie door de gehele motor, een zwaar jankend geluid, bokkig weggedrag. Maar alla het is een cx500 he, en zolang het rijdt rijdt het. maar zoals gezegd de pinkster toch maat sleutelen, nieuwe platen, lagertje, veertjes en een kabel had ik lang in huis.
ik haal het koppelingdeksel los, en demonteer ( laat de details wel weg) de boel. Lager was slecht, platen bijna op en toen kwam het. Ik zie iets wat mijn direct opvalt.

Er zitten 6 veren in de koppelingskorf, schiet mij maar lek, maar dit type ken ik niet, ik ken alleen de "gewone" Gelukkig heb ik er nog diverse liggen en een originele weer geplaatst, en uiteraard al het nieuwe spul er in, verse olie,starten geen gekke geluiden helm op en proefrijden.
Mensen wat een verschil, rust in tent, schakelt super soepel, en geen gebok meer. Totaal een andere motor.

Maar nu de vraag......Wie kan mij antwoord geven op Curieuse koppelingkorf.

Ik had graag een fotootje geplaatst maar na 5 jaar lid lukt me dit nog steeds niet.

In afwachting

Kees de Jong
Beter goed gepikt dan slecht bedacht.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#2 | Geplaatst: 17 mei 2016 21:24 
Kees,

Als je de foto naar me mailt kan ik hem plaatsen coenox apenstaartje gmail.com
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 mei 2016 22:42 
Hallo Kees,

Als je bedoelt dat er achterop veren te zien zijn waar je klinknagels in rubberblokken zou verwachten dan was het waarschijnlijk een koppeling uit een later/GL500 blok. een van de 6 veren is normaal geel. Wordt wel gebruikt om de originele CX500Z/A korf te vervangen wanneer de rubbers uitgeslagen zijn en de boel rammelt. Werkt goed (rij er zelf ook mee) wanneer je tenminste een goede GL500 koppeling hebt, want die veren slaan op de lange duur ook uit.

Als je een korf hebt met 6 drukveren voor de platen dan geen idee waar die vandaan zou kunnen komen....

Maar je rijdt weer en daar gaat 't om,

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver coenox

Voorzitter 
#4 | Geplaatst: 17 mei 2016 22:49 
Dit is de foto:

Koppelingskorf
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 mei 2016 23:17 
Dat was dus idd een GL500 koppeling. Mogelijk verkeerd gemonteerd geweest? De lagering op de as is ook wat anders en je moet bij wisselen wel alle ringen etc netjes erbij mee wisselen.

CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Kees de Jong
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 mei 2016 23:56 
tx aan Coenox voor het plaatsen van de foto.

Ik had al een vermoeden dat het een waarschijnlijk een GL500 kopppeling kom zijn. wat mij ook was opgevallen dat het koperen lager van de glkoppeling aardig was beschadigd.
Alles is weer keurig gemonteerd met de juist cx500 bus en ringen.
weer wat geleerd,tx mannen voor de input.
rest mij nog 1 vraag, waar dienen deze veren voor, nog minder bokken?
Beter goed gepikt dan slecht bedacht.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 18 mei 2016 08:34 
>waar dienen deze veren voor ?

opvang en demping van trillingen in de aandrijflijn. De aandrijfkracht van de krukas is niet gelijkmatig, schokken bij schakelen, (ont)koppelen, gas open/dicht enz.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 18 mei 2016 14:36 
Misschien beetje klok-klepel verhaal van mij, maar dit doet me denken aan het feit dat er in auto's tegenwoordig vaak een dubbelmassavliegwiel zit i.p.v. een massief vliegwiel, juist om de torsiekrachten in de aandrijflijn van de almaar krachtiger wordende motoren op te vangen. Ik dacht dat dat een nieuwe techniek was. Maar in de koppeling van de GL zit kennelijk al iets vergelijkbaars, dus zo nieuw is de techniek blijkbaar niet.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Kees de Jong
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 mei 2016 15:27 
brinkcx
Tx Brinkcx, had al zo een vermoeden, maar met dat hele nieuwe setje erin...is het bij mij ook een stuk aangenamer.
Beter goed gepikt dan slecht bedacht.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 18 mei 2016 21:34 
@jimi : dit soort veren in koppeling worden al heel lang gebruikt om zoals bij de CX om klappen af te vangen. Die autokoppelingen gaan verder en hebben directe invloed op vliegwiel werking, meer getruukt.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 19 mei 2016 15:26 


het is een gl500 cx500e model. Let op daarmoet wel de juiste lager bus bij, en sluitringen achter.


groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 curieuse koppelingkorf in cx500A

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven