Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Balhoofd problemen?

 
Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 20 mei 2016 13:14 
Vanmorgen heb ik de gerepareerde voorpoten weer op de Honda gezet. Terwijl de motor op de krik staat kan ik het stuur dus gemakkelijk heen en weer bewegen en daar viel me op dat in de stand rechtdoor er een punt zat ( alsof hij daar in een gleufje valt zeg maar ) Als ik het stuur van links naar rechts beweeg of andersom voel je op het middenpunt duidelijk iets. Heb ik balhoofdproblemen???

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 20 mei 2016 13:26 
Ja. Dat hoort niet zo'n zwaar punt in je balhoofd. Waarschijnlijk is er een kogeltje ingeslagen in het lager. Misschien staat het te strak en valt het mee, maar dit klinkt niet goed.
Je balhoofd lager (= kogellager?) zal je moeten vervangen voor een nieuwe of beter, een rollager.
Succes, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 20 mei 2016 14:31 
Ik heb hetzelfde gehad op mijn zwarte CX. Zolang ik maar reed was er niets aan de hand. Nergens last van. Maar als de voorpoot van de grond kwam was , net als je zegt, een duidelijke 'knik' te voelen. Aan de reparatie ben ik niet toegekomen, maar ik heb het wel aangegeven bij de verkoop.

Harmony,
Hans.
( die ook last heeft van een 'knik' , maar niet op de CX )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 20 mei 2016 17:05 
Dat gaat niet over, lagers vervangen als je de boel toch los hebt. Zo'n zwaar punt komt er heel langzaam in en je merkt het misschien niet eens echt (als je het nooit eerder gehad hebt) totdat het echt erg slecht wordt. Maar met verse lagers zal íe in eens een stuk prettiger rijden wanneer de rest zoals banden goed in orde zijn.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 20 mei 2016 17:28 
De rest is prima Frans, de voorpootjes zijn net gerepareerd en voorzien van verse olie. Ik had lekkage aan één poot en heb in eerste instantie gedacht dat het soms vreemde rijgedrag van de motor daarmee te maken had, maar het zou dus best het balhoofdlager geweest kunnen zijn. De Honda wilde soms de bocht niet in, hij ging veel liever rechtdoor en ja, dan krijg je problemen.
Het wordt dus tijd voor nieuwe lagers, lijkt me een pittige klus, maar ja als dan de motor zoals jij zegt prettiger gaat rijden is al die moeite dat wel waard toch?

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 20 mei 2016 17:49 
Ja dat probleem kennen we.
Bij mij waren twee kogels niet meer rond.
Ik heb alles vervangen door rol lagers .
Het er inzetten was zo gebeurd ,ik had ook de lagers in de vriezer gedaan.
Geduld is een schone zaak.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 20 mei 2016 23:02 
@Superpapa : dan had je al gemerkt dat er iets niet in orde was dus, en zo te horen dan inderdaad ingeslagen balhoofdlager. Kan je het bij een volgende gelegenheid herkennen

Meer serieus, dit is vooral een veiligheidskwestie, goed kunnen sturen is toch wel een vereiste om gezond te blijven, zeker nieuwe lagers er in zetten dus. Op zich niet zo'n vreselijke klus hoor. Reken er wel op dat je de afstelling nog een paar keer zal moeten nakijken, zeker als je het voor 't eerst doet.

En slechte of erg ongelijke demping in de vorkpoten (en ook achter!) is zeker ook niet bevorderlijk voor een goede wegligging maar dat zal je vooral op hobbels en/of in bochten merken. Dat in orde maken is heus niet overbodig geweest.


Succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 24 mei 2016 10:32 
Frans, je hebt een PB

Schrijver coenox

Voorzitter 
#9 | Geplaatst: 24 mei 2016 12:19 
amsilverwing:
Het er inzetten was zo gebeurd ,ik had ook de lagers in de vriezer gedaan.
Geduld is een schone zaak.

Invriezen? Die kende ik nog niet. Ik neem aan om de lagers iets te laten krimpen zodat ze er gemakkelijker in gaan?
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 24 mei 2016 21:21 | Aangepast door: brinkcx 
@Coen : helpt zeker hoor, lager(s) invriezen. Wel snel werken.

Laatste keer heb ik de geavanceerde balhoofd versie eens geprobeerd : lager ring in de vriezer, balhoofd zitting met zo'n verfstripper warm blazen tot ca. 80 Celsius (gecontroleerd met de IR thermometer, geen brand en lager niet te heet) en plop! Tikje na met oude ring als stempel en nylon hamer om zeker te weten dat de ring goed draagt, gedaan.


Werkt prima voor bovenste ring, onderste is wat lastiger natuurlijk als je het frame niet even kan omdraaien.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver coenox

Voorzitter 
#11 | Geplaatst: 24 mei 2016 23:03 
Ik hoop ergens dit jaar dat klusje te kunnen doen in een gepoedercoat frame. Dan kan ik het frame wel omdraaien.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 30 mei 2016 12:17 | Aangepast door: Hansv 
Tijdens dit Vechta weekend ben ik een beetje aan het rijden geweest in Duitsland. Op de B401 rijde4sn met 100km/u een bocht,: brug over 't kanaal. Afremmen en de bocht in..... dacht ik.... Een paar angstige en zweet uitbrekende momenten later was de bocht naar links genomen, en de tegengestelde bocht naar rechts ook. Alsof de CX gewoon rechtdoor wilde gaan. Hij wilde niet wat ik wilde.
De rest van die rit: geen problemen.
Maar terug rijdend naar Nederland, op de E30: afremmen voor een wegwerkzaamheid o.i.d., en het was alsof de achterkant langs me heen wilde rijden. Ook niet prettig.
Tenslotte bij de afslag Hoenderloo, wilde het stuur weer niet draaien, totdat het ineens wel wilde, net iets verder dan ik weer prettig vond.

Thuis het ding maar z.s.m. op de krik gezet, en proberen. In het midden totaal geen 'knikje' te voelen bij het draaien aan het stuur. Bij grotere uitslag wel een probleem: de gaskabels zijn niet netjes langs de binnenzijde van de tank geleid, en trekken strak langs de benzine tank als ik het stuur wat verder naar rechts probeer te draaien. Ook de koppelingskabel zit niet volgens voorschrift....

Het kan natuurlijk daaraan gelegen hebben, maar het kan ook een beginnend probleem met het balhoofd zijn. Kleinere stuurbewegingen leverden nergens problemen op, grotere soms wel, maar ook niet altijd.

Heb ik een probleem ?

Harmony,
Hans.
( heel goed in het problemen zien waar ze niet zijn )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#13 | Geplaatst: 30 mei 2016 19:54 
Hans, heb je gekeken of gevoeld of de voorvork speling heeft? ( in de lengte richting) Als dat niet zo is en je voelt geen ' knikje', dan is er niet zoveel aan de hand met het balhoofd. Als de kabels niet goed lopen, kan ik me voorstellen dat het bij een grote stuur uitslag niet lekker ' loopt'.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 31 mei 2016 21:39 
Vaak zijn de balhoofdproblemen bij kleine stuurbewegingen het grootst. Dit is nl precies het gebied waar de bewegingen het meest zijn en dus de slijtage het grootst. Ik vermoed dat Hans' probleem inderdaad bij de kabels ligt.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Balhoofd problemen?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven