Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Gl 500 met olieprobleem na revisie

 
 
Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver 5star
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 20 mei 2016 20:49 
hallo beste mede CX en GL ers HELP !!!!!!

ik heb een serieus probleem met mijn GL motor na een volledige motor en cilinderkop revisie produceerd de motor een enorme rookwolk (olierook) uit de uitlaat , de linker cilinder spuw zelfs een olie nevel, mijn eerste idee was , dat is een cilinderkop pakking die niet dicht is , dus cilinderkop terug afgenomen maar die bleek in ore te zijn , voor alle zekerheid de 2 cilinder koppen laten vakken en nieuwe koppakkingen er op (origineel HONDA), maar helaas probleem is onveranderd , dan maar de linker cilinderkop vervangen , ook zonder gevolg ,
bij de montage is zeer goed gelet op de aantrekkoppels , de paspennen nagemeten op lengte , de olie sproeier en zijn 0 ring , alles lijkt OK.
ook de schroefdraad boringen zijn goed gereinigd, maar het olie probleem blijft er komt geen olie in het water en geen water in de olie
de motor zelf heeft 100000 km en heeft lang stil gestaan , maar inwendig zag hij er nog zeer goed uit , de zuigerveren zijn vervangen en de kleppen zijn ingeslepen valve saels en alle dichtingen en keerringen zijn nieuw, krukas en lagers waren nog in uitstekende staat , de compressie druk is bij de 2 cilinders gelijk ongeveer 12 kgr.
ik zit al dagen (en nachten ) na te denken wat er mis is met mijn geliefde GL maar helaas nu weet ik het niet meer !!
is er soms onder de vele CXenGlers een verlichte geest die mij verder kan helpen ???? ik hoop het

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 20 mei 2016 21:53 
Er staat me iets bij van een verstopte carterontluchting waardoor er (door de cilinders) druk wordt opgebouwd in het carter, waardoor de olie boven de kop kan komen .... Maar dat zou dan toch moeten verbranden, en een blauwe rook/walm moeten geven.
Verder , als ik het me goed herinner is 12 een goede waarde voor de compressiedruk, dus dat spreekt het hiervoor vermelde weer tegen.

En verder heb ik er ook geen idee van....

Harmony,
Hans.
( wiens geest nu verlicht wordt door de spaarlamp boven mijn hoofd )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 20 mei 2016 23:32 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo *****,

Vooraan beginnen dan maar...

Eenvoudige dingen eerst : als de boel lang heeft stil gestaan zit dan niet het hele uitlaatsysteem vol met olie en troep die er nu gewoon eerst moet uitbranden? Als er zelfs spetters olie uit de uitlaat komen is er wel erg veel olie waar 't niet hoort. Overigens, als de standaard balanspot er nog is en er lijkt olie uit de linker uitlaat te spetteren dan betekent dat niet automatisch dat die olie uit de linker cylinder komt.

Vraag : klepgeleiders ook vervangen?

Verder : als we nu aannemen dat de cylinderkoppen en de koppakkingen goed zijn kan de olie eigenlijk alleen langs de zuigers komen. Je geeft aan dat er nieuwe zuigerveren gemonteerd zijn. Cylinders gehoond? Met veren los in de cylinder opening gecontroleerd ? Slotjes van de zuigerveren netjes rondom verdeeld?

Geen paniek ,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 20 mei 2016 23:51 
Zijn de zuigerveren goed gemonteerd en daarmee bedoel ik: niet per ongeluk upside down geplaatst?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver 5star
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 21 mei 2016 09:18 
de uitlaten en balanspot zijn nog niet gemonteerd enkel de uitlaat bochten zijn geplaatst, de cilinders zijn licht gehoond, slotspeling is gemeten los in de cilinder en is OK , slotjes zijn netjes verdeeld over de omtrek van de zuigers ,zuigerveren zijn juist gemonteerd met up naar boven , de klepgeleiders zijn niet vervangen maar de speling was volgens mij OK

met dank voor het denkwerk

rob

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 21 mei 2016 09:36 
Ik vermoed na het verhaal goed gelezen te hebben dat de rechter cilinder goed is.
Dan zijn de koppen vervangen en gevlakt kleppenhoedjes vernieuwd dus dit kun je schrappen van de lijst.
De olie word dus na mijn idee via de zuiger naar boven geperst.
De vraag is nu hoeveel druk staat er in de carter ?
Draai de dop waar je olie bij vult eens eraf een lap er bij dat de olie niet overal naar toe vlieg en starten, kijk wat er gebeurd.
als dit goed is ben ik bang dat de olieschraapveer gebroken is met het inzetten ,of zoals Floris verteld verkeerd geplaatst , bekijk ook de zuiger goed tussen de onderste compressie veer en de olieschraap veer.
En wat ik niet begrijp is dat de compressie tussen rechter en linker cilinder 12 bar is.
Dit moet door de olie lekkage hoger zijn.
Hoe ziet er de bougies er uit ?
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 21 mei 2016 10:01 
Als er "veel" olie in de cylinder staat kan je ook met slechte veren wel 12 bar krijgen denk ik. En als alles goed gemonteerd is en de koppen zijn al opnieuw gecontroleerd, dan lijkt me dat het toch tijd wordt om de zuiger(s) er maar weer uit te halen en te zien of er een veer gebroken is of dergelijke? Ook hier weer aangenomen dat je heel grondig in de cylinders hebt gekeken toen je de koppen los had maar niks bijzonders gezien?

Ja, ik weet 't, hoop werk en pakkingen zijn ook niet goedkoop..... Athena koppakkingen kosten de helft en doen 't ook best aardig ....
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 21 mei 2016 10:16 | Aangepast door: JiMi 
Kan dit gedrag misschien veroorzaakt worden door een verkeerde kleptiming? Loopt het blok op zich wel goed?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver 5star
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 21 mei 2016 14:40 
de carter ventilatie is niet verstopt dus druk in motor is niet abnormaal , motor loopt mooi rond , dus timing is OK, ik kan hem niet te lang laten lopen vanwege de rook ontwikkeling , na herhaalde pogingen zijn de bougies : R is zwart en L is nat van de olie ,

ik zat nu het volgende te denken : is het mogelijks de overdrukklep op de olie pomp de vast zit, waardoor de olie druk zeer hoog is en ook het debiet veel te groot ? ?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 21 mei 2016 16:59 | Aangepast door: brinkcx 
In de cylinderkop is ruimte zat om olie naar beneden te laten stromen. Een ongewone scheur via een gietgal of zo in de cylinderkop vanaf een olieleiding zou ik me nog kunnen voorstellen, maar je had de kop toch al vervangen?

Al eens gewoon in de in/uitlaat kanalen gekeken eigenlijk?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver 5star
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 21 mei 2016 17:52 
ja de linker kop is vervangen door een gerevieseerd en gevlakt exemplaar en gemonteerd met nieuwe koppakking , maar heeft geen verandering teweeg gebracht ,het uitlaat kanaal is nat van gedeeltelijk verbrande olie, inlaat kanaal normaal.

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 22 mei 2016 08:19 
je zal aan de bak moeten uit elkaar dat blok dan kan je gelijk zuigers eruit halen en alles goed na zien.
het is even een werkje je probleem zit maar aan een kant dus ja kan veel weg strepen.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver udent

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 22 mei 2016 11:20 
Oliedruk te hoog??? haal de klepdeksels eraf en laat hem dan lopen, hoe is de olie toevoer L en R dan op de kleppen?



Ik denk dat er iets goed fout zit met de maximale slijtmaten cilinder/zuiger . slotspeling met nieuwe zuigerveren kan dan we goed zijn, maar als de zuiger te klein is, de groeven uitgeslagen zijn, dan pompt de zuigerveer olie naar boven.
Gezien de hoeveelheid olie die eruit komt, zit er echt wel iets goed fout, dus zoals al gezegd, uit elkaar en dan vindt je beslist de oorzaak.

Laat je even weten wat je dan gevonden hebt? ben wel benieuwd.

Gr Theo.
theo cx ds

Schrijver 5star
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 23 mei 2016 18:15 
motor uitgebouwd en linker zuiger gedemonteerd , alles ziet er perfect uit , zuigerveren mooi op hun plaats en niets gebroken , slotspeling binnen de tolerantie , compressie veer 0.30 , olieschraapveer 0,50 mm ,hoogte speling in de groef ok , cilinders en zuigers zien er perfect uit geen spoor van slijtage , drijfstangen zijn juist gemonteerd met olie boring naar de binnenkant ,

ik kan dus niets verkeerd vinden !!!

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 23 mei 2016 20:31 
Dan moet het blijkbaar iets zijn wat niet zo gebruikelijk is, en mijn ideetjes zijn even op. Maar wat Theo Udent zei over de passing van de zuiger daar kan ook best wat in zitten alleen is dat niet zo eenvoudig vast te stellen. Ook al zie je geen slijtage, is dat nagemeten of kan je dat nameten (zuiger diameter op verschillende hoogtes en posities, vervormd, versleten en/of cylinder niet ovaal, taps of anderszins niet-cylindrisch) ?

En nog een onwaarschijnlijke : bovenrand cylinder voering ook goed bekijken en op scheurtjes inspecteren er zijn fotos van rare dingen daar.

Als de gewone zaken in orde zijn moet 't iets ongewoons zijn...... meer weer ik even niet te bedenken....

groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Gl 500 met olieprobleem na revisie

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven