Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

cardanklok temperatuur

 
Schrijver Hans Brune

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 14 juni 2016 13:59 
Weet iemand hoe warm de cardanklok mag worden? Zit genoeg olie in, olie 3500 km oud, wel zwart maar helder. Cardanklok na half uurtje 90 km/h wel erg heet, kan hem wel even aanraken maar niet te lang (ongeveer 65 gr C?).

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 juni 2016 18:25 
Hoe warm een klok word is afhankelijk van de speling op de tandwielen
wat echter erg belangijk is is dat de bout in het achterwiel niet te strak is aangedraaid want daar mee zet je het hele spul onder veel te veel druk wat zich uit in het warm worden van het geheel je kan het een beetje vergelijken met het wiel van een auto die kun je ook te stak zetten en je verniel hem daar ook mee

gr Arnold

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 juni 2016 19:15 
tijd geleden heb ik ook al eens geprobeerd uit te vinden wat voor temperatuur "normaal" is.... In ieder geval kunnen ze behoorlijk warm worden, als je het huis nog kan aanraken lijkt me dat min if meer normaal, ik had ongeveer dezelfde ervaring. Olie zwart na 3500 km lijkt me minder normaal maar dat zou oud vuil kunnen zijn ?Zou ik een keer extra vervangen en dan even in de gaten houden (wel goede kwaliteit hier gebruiken, wat mij betreft liefst een moderne syntheet met GL5 kwalificatie.

Op volgende ritten zal ik de IR thermometer eens meenemen en dan eens echt goed kijken.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 juni 2016 21:22 
Een cardanklok mag tussen de 60 en 80 graden worden 80 is max en 60 of lager is mooi.
(Dit heb ik niet uit de boeken maar van een oude rot die in het vak zat.)
In de klok zit een ring tussen het groten tandwiel en het lager.
Deze ring is zo dik dat de ruimte tussen het grote tandwiel en de kleine minimaal is (als je een stukje printpapier neemt in dit tussen de tandwielen stopt dan moet het net los vast zitten) en nu komt het door vuil en koek gaat het steeds vaster zitten.
Wat ik doe om dit te voorkomen is de eerstekeer de klok met geduld los maken dus waar het wiel in zit maak ik los.
Vervolgens kun het grote tandwiel eruit nemen en alles schoonmaken met wasbenzine.
Als je alles weer in elkaar zit draait het weer netjes en soepel rond.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 juni 2016 21:52 
Hi Hans, Andre,

zo'n 60-80 graden aan de buitenkant lijkt redelijk ja, dan olie intern zeg 90-110 graden en dan zou 't goed moeten blijven..

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 15 juni 2016 08:56 
te veel olie er in kan het ook warm worden, en als er te weinig olie in zit, dan kan het ook weer warm worden.
Na 3500 kilo meter de olie zwart, dan toch vervangen.
Of het is verkeerde olie, of de olie heeft de zaak schoon gemaakt.
Bij mij komt de olie na elke keer 7500 kilo meter vervangen er schoon uit.
Groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hans Brune

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 16 juni 2016 23:21 
Olie vervangen en bout losser gezet, met IR meter gemeten blijft de cardanklok nu op 40 a 45 gr C aan de buitenkant. Arnold had gelijk denk ik. Beginnende sleutelaars zetten alles te vast toch? Olie was door de hitte zwart geworden vrees ik, maar was er gelukkig op tijd bij. Zal na een tijdje nieuwe olie nog eens checken. Dank allemaal!

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 cardanklok temperatuur

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven