Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CDI ontstekingen en Wet van Murphy

 
Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 19 sept. 2016 19:53 
Bij het draadje van Hans over connectors heb ik al wat verteld over mijn belevenissen met het monteren van een Ignitech ter vervanging van een klassieke CDI ontsteking.
Hier het vervolg.
Na door diverse mensen op het goede spoor gezet te zijn om het meten van spoelen systematisch aan te kunnen pakken heb ik dat vandaag ook gedaan. Nu heb ik verschillende motoren/blokken en heb ze daarom bijna allemaal ook gemeten.
Het resultaat was bijzonder goed. De nieuw gewikkelde spoelenkrans die nu in de Hoop op Behoud zit is helemaal ok hetgeen ik ook wel verwachtte. Ook alle andere motoren/blokken waren goed. De uitzondering vormt natuurlijk de spoelenkrans die detective HansV al op het SJK in de Hoop op Behoud had ontmaskerd. Daar was de L high rev. pickup spoel van kapot. Geen continuïteit en dus geen weerstandswaarde.
Alles bij de Hoop op Behoud leek dus goed en waarom liep hij dan niet? Ik had toch al de CDI vervangen door mijn reserve exemplaar?
Nu toch maar eens de CDI meten en wel de spanning naar de bobines die zo'n 250 V moeten zijn bij het starten. En inderdaad deze CDI gaf maar zo'n 6V. Wat nu? Geen CDI meer beschikbaar dus dan maar door naar het uiteindelijke doel de Ignitech.
Na alles aangesloten te hebben op de starter gedrukt en..........hij sloeg DIRECT aan. Liep gelijk fantastisch mooi rond.
Dus al met al twee kapotte CDI's? In ieder geval de laatst gemonteerde alhoewel hij ook op de oorspronkelijke niet aansloeg en alleen maar knallen gaf.
Het verhaal gaat verder want ik heb afgelopen vrijdag ook nog een CX500CB opgehaald uit Duitsland en die sloeg ook niet aan. Geen vonk. CDI gemeten en ook hier geen hogere spanning dan 6 V naar de bobines. Wat nu want ik had geen goede CDI meer liggen. Tegen beter weten in de nog niet gemeten oorspronkelijke Hoop op Behoud CDI gemonteerd en ...... LOPEN. Hoe kan deze daar nou op lopen en de Hoop op Behoud niet??
Ik heb er verder niet meer naar gezocht en mijn geluk maar aanvaard.
Er waren toch nog wat andere dingen die ik moest oplossen zoals een o-ring lekkage van de waterpijp. Er is tenslotte ook nog zo iets als de Wet van behoud van Ellende.
Gr.
Jaap

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 20 sept. 2016 08:54 | Aangepast door: marcobecker 
let op, dit blijft je achter volgen...

Trouwens, ik ben altijd op zoek naar kapotte cdi units. Ik betaal de verzend kosten als je ze naar me op wilt sturen.
voor meer info,
marcobecker@zonnet.nl
groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 20 sept. 2016 21:30 | Aangepast door: brinkcx 
Nou Jaap,

da's niet best, achtervolgd door een CDI....... maar ondertussen rijdt de Hoop nu goed begrijp ik en dan kan je een losse CDI best voor blijven . Mooi dat 't weer goed werkt.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 21 sept. 2016 07:57 
Iedereen bedankt voor de geestelijke ondersteuning!
Toch voor mijn CX500CB maar een nieuwe analoge bij Aki besteld....
Jaap

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 26 sept. 2016 18:03 
@ marco.

Wat doe je dan met die kapotte cdi's. repareer jij ze of zijn ze voor persoonlijk onderzoek.

Ik heb nog een kapotte liggen van mijn avontuur in Spanje maar ik twijfel of ik hem weg moet doen
of door deze of gene laten maken als reserve..... (als ze nog te repareren zijn. )
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 2 okt. 2016 17:44 
Jaap de Visser:
De uitzondering vormt natuurlijk de spoelenkrans die detective HansV al op het SJK in de Hoop op Behoud had ontmaskerd. Daar was de L high rev. pickup spoel van kapot. Geen continuïteit en dus geen weerstandswaarde.

Wat was ook al weer de reden waarom je CX tijdens SJK wel liep op de oude cdi maar niet op de igni?
Ik vraag dit omdat ik tegen een topic op het Amerikaanse forum aanliep (hier) waarin iemand een igni plaatst en ook geen vonk meer krijgt. Beetje hetzelfde als bij Jaap dus, zo lijkt het.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 2 okt. 2016 19:20 | Aangepast door: Hansv 
Het lijkt erop, maar dat zou ik moeten navragen bij Ignitech, dat de Ignitech ontsteking een soortement van test uitvoert, alvorens met het werk te beginnen. En dan wil de Ignitech ontsteking 'iets' met de 4 spoelen die uitkomen op pin 1, 3, 5 en 6. Wat? Geen idee, maar misschien komen we daar nog achter, ik zal er binnenkort eens een mailtje aan wagen.....

Als dus één van de pickups defect is, zoals bij de Hoop Op Behoud, dan doet de Ignitech het niet.

Quod erat demonstrandum

Harmony,
Hans.
( toch jammer... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 2 okt. 2016 19:42 
Hansv:
Als dus één van de pickups defect is, zoals bij de Hoop Op Behoud, dan doet de Ignitech het niet.

Maar waarom liep de CX met de oude cdi dan wél? Zover ik me herinner had Jaap daar toch geen problemen mee? Ook niet op hoge snelheden?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 2 okt. 2016 22:01 | Aangepast door: Hansv 
Het verschil in componenten die achter Pen 6 en Pen 4 zitten is niet zo heel groot, en binnen in de CDI liggen die dingen aan elkaar.....
Dus daarom werkte het, .... denk ik...

Harmony,
Hans.
( heeft wat schema's nagekeken )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CDI ontstekingen en Wet van Murphy

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven