Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Accu

 
Schrijver Johnny
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 26 sept. 2016 15:11 
smartenergyshop.be/batterijen/agm-12v-12ah.

Gegroet cx ers, ik ben toe aan een nieuwe accu en ben van plan een onderhoudsvrij accu te kopen van agm zoals hierboven vermeldt.
Heeft hier iemand uit de club ervaring mee? Aangaande levensduur,mag of moet deze in de winter periode aan de druppellader ?
Is de accu echt wel geschikt voor de cx? Kortom voordelen en/of nadelen?

Grt.Johnny.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 26 sept. 2016 15:26 
Beste Johnny,
Kijk eens goed naar de gegevesn van de accu.
Volgens mij zag ik ergens staan dat deze 10 amp uur rate had.
Dus niet geschikt om 120 amp aan start motor te leveren.
Dat kun je al zien aan de aansluit klemmen.

Deze accu is meer geschikt voor langdurige lading, en weinig gebruik, denk aan beveiligings zaken.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 26 sept. 2016 20:18 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
Ik heb goede ervaring met Motobatt MBTX14AU, dit is een gelaccu. Had hem ongebruikt wel een half jaar weggezet en er bleek nog 12,5 volt in te zitten. Frans heeft mijn regelaar op 14,4 volt laadspanning gekregen, want hij mag beslist niet hoger laden dan 14,7volt (dacht ik). Bij Motomoto.nl kost die 64,20. Even controleren op verzendkosten gratis.

groeten Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 26 sept. 2016 20:29 
Johnny
Deze accu's vind je in noodstroomvoorzieningen enz
Maar een korte hogen spanning leveren ik betwijfel of hij hier voor geschikt is.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 26 sept. 2016 20:33 
henk hoe heeft frans de regelaar op 14,4 volt laadspanning gekregen,
bij mij wild hij weleens doorschieten naar 14.9 volt laadspanning.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 26 sept. 2016 20:41 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
Hij heeft de zwarte draad uit de stekker gehaald en rechtstreeks aan de min van de accu verbonden. Dan wordt er niet door de oude draden gemeten, weerstand, hogere laadspanning. Zoiets is het. Maar voor exacte gegevens : roep FransCX ! sorry Frans, dus brinkcx ! Zie het verhaal hieronder, had ik het toch verkeerd.........
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 26 sept. 2016 22:20 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo,

Goed, eerst even om verwarring te voorkomen, ik moest 't ook 2x lezen : de Motobat accu's zijn wel voor motorfietsen, zie http://www.motobatt.com/ voor details (en wat zij zeggen over opladen!).

De genoemde accu is (als door Marco en Amsilverwing gezegd) niet echt geschikt voor de motorfiets. Je kan er misschien net mee starten maar de volle stroom kan zo'n accu niet leveren. (Zelf heb ik een (dikkere) accu van dat soort als starthulp, werkt wel en draait een CX motor net langzaam rond, houdt dat wel lang vol, handig in de garage maar niet onderweg).

Wat HonkieTonk bedoelt : de zwarte draad die van de regelaar komt losmaken in de connector en direct aan de + van de accu leggen.

De regelaar gebruikt het voltage dat op die zwarte draad binnenkomt om te regelen. Zet je die zwarte draad direct op de accu dan wordt dus de accu spanning geregeld. Standaard zit die zwarte draad aan het boordnet achter het kontaktslot en regelt dan dus het voltage daar, en bij slechte kontakten onderweg - en die zijn er meestal - compenseert de regelaar dat dan automatisch door wat hogere spanning af te leveren. Fijn voor alles wat stroom gebruikt, maar de accu krijgt nu ook die wat hogere spanning en dat is minder prettig. Zet je de zwarte draad dus om naar de accu wordt de accu (laad) spanning zo goed mogelijk geregeld, de spanning "aan boord" zal lager uitvallen afhankelijk van kwaliteit bedrading/connectoren.

Dat is prettig voor de accu, de exacte spanning varieert wat afhankelijk van de individuele regelaar maar is dan typisch 14,2 - 14,4 Volt. Wie een voltmetertje wil plaatsen om dat te zien moet dat dus direct op de accu aansluiten (met relais en zekering!)

Werkt voor mij en anderen al jaren prima. Als je het doet, dan wel zeer degelijk uitvoeren. want met zwart draadje los loopt spanning op naar meer dan 17 volt en dat overleeft (minstens) de accu niet, kan zelfs gevaarlijk zijn als accu ploft. Het draadje is zo ook altijd spanningvoerend, ook met contact af. De andere verbindingen rondom de accu moeten ook goed in orde zijn natuurlijk.

Voor de preciezen onder U die met de oscilloscoop de spanning die de regelaar aflevert bekeken : daar verandert natuurlijk niets. Zelf nog nooit gedaan, staat nog op m'n lijstje van vermakelijkheden om eens te proberen.

Plezier,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 27 sept. 2016 11:14 
Misschien nog wat visualisatie bij het verhaal van Frans. Te vinden onder de naam Laadproblemen in de afdeling Techniek.
Of hier direct.

www.hondacx500.nl/phpd/forum/Laadproblemen


Gr,
Jaap

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 27 sept. 2016 17:08 
@Jaap :

dank voor de verwijzing naar dat mooie stukje, was ik even vergeten.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Accu

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 1 [ MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven