Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

stator of ignitech of beide of ...

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Koen

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 24 nov. 2016 19:19 
dag forummers,

na een teleurstellend testritje afgelopen weekend (was eindelijk eens even droog in belgenland) toch maar besloten om even de stator door te meten (CX500 1978 met CDI) Ik had namelijk de indruk dat er geen power in de hoge toeren zat en ik had hier al het een en ander gelezen over defecte stators... En inderdaad, de 'high speed coil' geeft niet de juiste weerstand, waarschijnlijk gesneuveld

Na een avondje lezen op het forum denk ik dat dit mijn opties zijn:

1. de white wire fix maar die is slechts tijdelijk denk ik? of kan je daar een eind mee weg?
2. de fameuze ignitech, maar die heeft gezien zn voor en nadelen, dus ook zn voor en tegenstanders? niet goedkoop en de dynamo kan het nog steeds volledig begeven, klopt?
3. de stator vervangen: duur want het blok moet er ook uit en de dichtingen vernieuwd? hier kan de cdi het nog steeds begeven ook na een tijd
4. de oplossing van ene rae-sun, kent iemand die? dynamo vervangen door hall effect sensor systeem? http://www.rae-san.com/products/cx-500-cdi-ignitions/
5. nog een andere, liefst budgetvriendelijke oplossing?

graag even jullie meningen voor ik met vrouwlief ga onderhandelen over het slachten van het spaarvarkentje...
You only fail when you stop trying

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 24 nov. 2016 20:20 | Aangepast door: MAST 
Koen, dat is balen voor je dat de stator het begeven heeft.
Een paar antwoorden op jouw vragen.
White wire fix is een noodoplossing om thuis te komen. Niet geschikt voor langere tijd.
Ignitech is een goede en relatief goedkope oplossing, maar het gevaar blijft bestaan dat het blok toch een keer open moet om de dynamo te vervangen.
Stator vervangen kan ook. Kost het nodige want het blok moet open en het is verstandig dan ook de waterpompkeerring en de nokkenasketting te vervangen. Pakkingen erbij en je bent zo vele euro's verder.
Rea sun ken ik niet.
Andere oplossing: er bestaat zoiets als een Finnbox. KLIK. Een soort Ignitech die door een Finse techneut gemaakt wordt. Geen idee wat die kost. En ook hierbij het risico dat de dynamo een keer kapot gaat...
Ignitech of Finnbox lijken mij de goedkoopste/snelste oplossing. Als je zeker weet dat je nokkenasketting en waterpompkeerring aan de beurt zijn om binnenkort gedaan te worden zou ik de "triple bypass" doen (stator, ketting, waterpompkeerring).
Succes met de onderhandelingen!
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 nov. 2016 21:29 
White wire fix werkt niet, of niet altijd. Gek, want er zijn mensen die het van harte aanbevelen.

Rea-sun oplossing ken ik niet. Maar misschien is het wat?

Mijn persoonlijke mening, die niet door iedereen gedeeld word is : doe een Ignitech. Ja, het kost wat, maar altijd nog minder dan het vervangen van de stator. Echter, ook een Ignitech KAN problemen geven, zoals we mochten ontdekken op het laatste SJK. Zorg ervoor dat de weerstandwaarden op pen 1,2,4 en 6 ( uit het hoofdje ) correct zijn, dan zal de Ignitech werken.

Grootste nadeel van de Ignitech; heeft accu spanning nodig om te blijven functioneren. Geen accu spanning, geen CX.... en bij de CDI-stator is dat niet het geval.

Tja, de stator kan nog verder defect raken. Ik heb er persoonlijk nog niet van gehoord, maar ik hoor ook niet alles. Er wordt gezegd dat de stator binnen twee jaar zeker komt te overlijden. Ik heb het nog niet gezien.

Succes met de beslissing....

Harmony,
Hans.
( die voor een Ignitech zou gaan )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 24 nov. 2016 22:39 
De vooral Amerikaanse gebruikers van de Rea-sun kit zijn er meestal blij mee geloof ik. De maker had zich o.a. ten doel gesteld iets te maken dat goedkoper was dan een ignitech, en de goedkoopste uitvoering kost 150 dollar. Tegen de tijd dat je dat hier hebt zit je ver over de 200 Euro en daar heb je hier een Ignitech voor met geld over. In de USA is dat net andersom. De Finnbox prijzen ken ik niet.

En omdat ik zelf wel iets begrijp van digitale dingetjes en al dat analoge gedoe met rare condensators in een CDI maar niks vind heb ik preventief een ignitech op de CX gezet. Werkt prima, maar dat kunnen die andere systemen die je noemt ongetwijfeld ook. Als je een fabrieks nieuwe Honda CDI kon kopen (dus niet eentje van 30+ jaar oud) zou dat waarschijnljik ook prima werken. De Finnbox prijs weet ik niet, schijnt in kleine aantallen gemaakt te worden, vraag de maker als je er eentje wilt hebben.

Kapot gaan kunnen ze allemaal, maar al de moderne oplossingen zijn blijkbaar behoorlijk betrouwbaar. De stators zullen wel nooit wonderen van betrouwbaarheid worden ook al gebruik je alleen de 12 volt. De pickup spoeltjes gaan zelden kapot maar ook dat komt voor en dan kan je met de Rae-san optie voor Hall sensortjes verder (kassa!)

Hoe dan ook, leg de pleisters voor het spaarvarken maar klaar

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 24 nov. 2016 23:03 
De CDI van Aki Lotjonen (Finnbox)kan ik van harte aan bevelen en zal je rond de 120E kosten incl. verzendingskosten. Dus thuis. Meestal verzendt hij ze binnen een paar dagen na een grondige test.Hij maakt ze niet echt op commerciele basis maar als hobbyist.
Ik heb er twee gemonteerd gehad met goede resultaten en ze zijn werkelijk plug and play.
Alleen tegen brand kunnen ze niet......
Jaap

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 24 nov. 2016 23:24 
Niet dat ik het vuur (sorry) van het enthousiasme meteen wil doven, maar die Finnbox is toch, voor zover ik het heb begrepen, een vervanging van de CDI? En als dat zo is, dan werkt het niet als de HighSpeed Coil de analoge pijp aan Maarten heeft gegeven, toch?

Harmony,
Hans.
( die af en toe door de stators de CDI niet meer ziet, of zo iets .... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Koen

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 25 nov. 2016 08:42 
heren alvast bedankt voor alle info. ik zal het even allemaal rustig nalezen met een kop koffie, straks komen de vragen wel
You only fail when you stop trying

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 nov. 2016 08:42 
Ok,,, vele reacties, trouwens met plezier gelezen.
Ik denk dat er niet echt een goed antwoord is te geven op de vraag.
Er zijn meerdere opties dus mogelijk.

Mijn voorkeur blijft om het origineel te houden.
Zeker als het blok aan onderhoud toe is.
En als de waterpomp lek is, dan is dat voor mij al doorslag om alles te vervangen in combinatie met kapotte dynamo.

Dan de cdi unit. Daar is geen pijl op te trekken. Ik kan ook niet aan geven hoe snel die dingen kapot gaan.
Dus dat blijft een gok...

IK geef verder geen aanbeveling, want alles wat hierboven vermeld staat, is en kan een goede optie zijn.
groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Koen

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 25 nov. 2016 10:33 
bedankt nogmaals voor alle info. als ik het goed begrijp kan de ignitech een betaalbare oplossing zijn, zolang de stator het niet helemaal laat afweten... wat moet ik exact nog eens nameten om uit te vissen of deze effectief zal werken? nogmaals de statortest doen?

het blok open en nieuwe stator erin lijkt me inderdaad nog beter, hoe kan je trouwens weten of je aan de triple bypass toe bent?
en welke stator kies je dan? de G47 in combi met de originele CDI (kan je bij defect vervangen door de finnbox) ofwel een G8 in combinatie met een ignitech?

veel vragen, ik weet het, maar hier zitten veel slimme mensen
You only fail when you stop trying

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 25 nov. 2016 11:07 
Voor de Ignitech heb je de CDI voedingen die op wit en blauw (8 en 9) zitten niet nodig, wel de pickup spoelen.

Met alleen wit of blauw defect is er bij gebruik ignitech geen reden om de stator te vervangen, draagt niets bij. Als de laadspoelen defect raken kan je idd beter een G47 type nemen, beter verkrijgbaar en wat meer elektrisch vermogen. Wel de originele rotor (vliegwiel) houden! En originele CDI's zijn mooi, maar ze worden gewoon oud en daar zijn ze nooit voor gemaakt.

Of je dan een triple bypass (voor onwetenden : stator, nokkenasketting en waterpompseal in 1x vervangen)zou willen doen zal dan vooral afhangen van de toestand van de nokkenasketting, da's weer een heel ander verhaal. En van hoe erg je het vindt om even het blok er onderuit te halen en open te maken natuurlijk

Plezier, Frans.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Koen

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 25 nov. 2016 11:54 
ik heb het blok liever niet open natuurlijk want ik heb er niet het materiaal (en ik vrees ook de kennis) niet voor...
maar hoe kan je nu weten of je nokkenasketting of je waterpompseal aan vervanging toe is?
You only fail when you stop trying

Schrijver MAST

Moderator 
#12 | Geplaatst: 25 nov. 2016 14:32 
Koen, als je de geschiedenis van het blok kent, kan je aanhouden dat je na 60.000 km de ketting moet vervangen. Als je dat niet weet, kan je het (soms) horen, dan maakt de ketting (veel) herrie. De waterpomp vervang je, als je de geschiedenis niet weet, als hij lekt.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Koen

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 25 nov. 2016 15:01 
ok mast bedankt, heb ook ergens gelezen dat een serie CX blokken door Honda werden teruggeroepen net omwille van die problemen?
kan iemand dit verhaal bevestigen en zoja, kan je dit ergens zien?

blok maakt voorlopig geen herrie en er komt ook geen water uit op de teller staan 47000 km maar ik weet niet of die origineel is, heb
namelijk zo een "samengeplakte" versie met onderdelen uit verschillende bouwjaren
You only fail when you stop trying

Schrijver Kees de Jong
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 25 nov. 2016 15:01 
Hallo Koen, ik rij inmiddels 2 jaar fluitend rond met ignitech, in mijn huistuin keuken fiets en mijn caferacer. Nummer 3 en 4 staan in de restauratie en in beide komt ook ignitech. Voordelen, plug en play (bijna), geen gezeur meer met CDI en/of stator. geen blok eruit en openmaken, je kan het bij wijzen van spreken in je nette pak doen.

groetjes Kees.

ps en er zijn veel heel veel aardige mensen op dit forum die je erwel doorheen praten.
Beter goed gepikt dan slecht bedacht.

Schrijver Koen

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 25 nov. 2016 15:13 
hey kees, het ziet er inderdaad naar uit dat het een ignitech zal worden waar kan ik die trouwens vinden?
You only fail when you stop trying

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 stator of ignitech of beide of ...

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 2 [ erikcx, Paulmz ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven