Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Temperatuurmeter slaat door.

 
Schrijver johnno
Gast 
#1 | Geplaatst: 20 maart 2004 17:25 
Hoi weete iemand welk onderdeeltje ik moet vervangen om mijn temperatuurmeter weer de juiste temperatuur aan te laten geven?
Ik heb de temperatuur met een meter nageneten. Het water is normale temperatuur maar de meter geeft oververhit aan. Ik heb een CX500 uit 1980.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 20 maart 2004 18:07 
links aan je stuur bij de meters zit een langwerpig kastje in rubber deze zorgt er voor om van 12 volt naar 9 volt te maken ,de naam is daarvan is regulator, er zitten 3 draaden aan Geel is vanaf Thempmeter.Zwart is vanf contactslot 12 volt voeding.Groen is vaaf Zender Thermostaat.
groeten ouwe_jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 20 maart 2004 19:44 | Aangepast door: Hans 
Kan inderdaad de oorzaak zijn.
Alleen regelt de regulator de stroom van 12 naar 7 Volt (ik geloof zelfs 7,4 Volt) omlaag. Dit omdat dan de temperatuurmeter geen/minder last heeft van fluctuaties in de (laadstroom) boordspanning. Dus kijk eens met een multimeter of inderdaad bij ingaande stroom van 12 Volt er op een van de draden geen 7 Volt (maar bijv. 12 Volt en dan slaat de meter inderdaad omhoog) doorkomt.

Groet
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 20 maart 2004 20:00 
op de gele draad moet7.4 volt uit komen als je het kontakt sleutel naar rechts draaid.
sory dat er 9 volt stond moest 7.4 volt zijn
ouwe-jan en doet de groeten aan Hans
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Anoniem
Gast 
#5 | Geplaatst: 20 maart 2004 22:08 
Indien het spanningsregelaartje stuk is moet je ook problemen hebben met de benzinemeter. Beide instrumentjes worden gevoed uit dezelfde spanningsregelaar. Controleer de draad van de temperatuurprobe of deze niet kort ligt naar massa, dit drijft de naald naar de max stand. De instrumenten zijn van het gloeidraadtype, dit om fluctuaties tegen te gaan. 12 V op de meter maakt deze onherroepelijk stuk. Kort samengevat, indien de benzinemeter correct werkt is owel de temp probe stuk, ofwel ligt deze ergens aan massa. Success!

Schrijver johnno
Gast 
#6 | Geplaatst: 20 maart 2004 23:51 
Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb alleen geen benzinemeter dus daar kan ik het niet aan zien maar ik ga meten of er 7,4 volt uit de gele draad komt.
Is zo'n spanningsregelaartje trouwens duur ?

Groetjes John.

Schrijver terry

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 20 maart 2004 23:56 
Kom naar de onderdelenbeurs in Bunnik.
Heb er dan zo twee mee van die regelaars.

Terry

Schrijver mus
Gast 
#8 | Geplaatst: 26 april 2004 20:30 
Hoi,

Ik heb met 2 verschillende spanningsregelaars gemeten en bij beide komt er bij mij 12 volt uit de gele draad t.o.v. massa.

Bij mij is het probleem dat na een kilometer of 3 rijden de temperatuur in het rode staat. Het gaat geleidelijk omhoog.

Ik heb ook een andere temperatuur meter erop gehad met hetzelfde resultaat.

Als de meter in het rode gedeelte terecht gekomen is ruik ik ook een verbrand plastic geurtje wat volgens mij niet veel goeds betekend.

De buizen en slangetjes van de koeling worden wel warm, de termostaat werkt ook (getest).

Heeft iemand nog een idee?

Groeten,

Arthur

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Temperatuurmeter slaat door.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven