Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

progressieve voorvorkvering, wie vind wat?

 
Schrijver erikcx
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 april 2017 21:29 | Aangepast door: erikcx 
Beste CX-ers,

Ik ben toe aan nieuwe vering in mijn voorvork van mijn CX 500 '78.
Nu hangt de vering al halverwege als ik hem rechtop zet en er op ga zitten, geregeld hoor ik de vering onderin komen bij drempels en hobbels. Tijd voor nieuwe dus.

Er wordt veel "progressieve vering" aangeboden, veel mensen zijn enthousiast, maar ook hoor ik minder positieve berichten...
Positief: betere wegligging.
Negatief: de motor wordt springerig.

Mijn vraag aan de CX-ers hier:
Is het een verbetering die progressieve vering? of is de originele vering beter?
En natuurlijk, waar blijkt dat uit?

Ik hoor (lees) het graag!

Vriendelijke groet
Erik

Schrijver jakob

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 april 2017 22:23 
Bij aanschaf zat er al progressieve voorvork veren in mijn CX 650 E. Ik heb dus geen vergelijking materiaal. Maar met deze veren vind ik de voorkant wel lekker strak.
Wat ook niet onbelangrijk is:
- Mijn 650 E heeft een brug tussen de voorvork poten ter hoogte van het spatbord.
- Banden spanning op juiste druk
- geen jaaaren oude olie in de poten.

Gr. Jakob
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 april 2017 23:35 
Er zijn (of - meer waarschijnlijk - waren) meerdere leveranciers en fabrikanten. In theorie beter, en ik heb één keer een set gehad en vond dat er weinig verschil was. De laatste tijd heb ik alleen gehoord van deze fabrikant (klik) en die schijnen goed te zijn. HAGON levert ook nog.

Overigens is een strakke vering beter dan eentje die doorslaat, dus als je een passend setje vind, gewoon proberen? En dan neem ik aan dat je al wat dikkere olie (zeg 15W) en busjes bovenop de veren geprobeerd hebt.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver coenox

Voorzitter 
#4 | Geplaatst: 10 april 2017 12:01 | Aangepast door: coenox 
Ik heb jaren geleden progressieve veren van Wilbers in mijn A gezet. Vond het wel een prettig idee, zeker met een (zware) kuip. Of het echt veel uitmaakt kan ik ook niet goed beoordelen. Ik vind overigens niet dat de motor er springerig van is geworden.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver jakob

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 10 april 2017 14:20 
http://www.cx500-shop.de/CX_Fahrwerk/cx_fahrwerk.html

Gr. Jakob
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 10 april 2017 19:03 
Ik verkoop ook deze veren, echter werk ik liever met standaard veren.
de grap is dat je veel zaken met de originele setting kan doen.
een van de dingen is dikkere olie gebruiken. Het andere waarvoor is ik kies is juist meer olie gebruiken.
Dan blijk je behoorlijk de zaken voor elkaar te krijgen. Wel het lekkers cx500 gl500 veer gedrag, maar als het war ruiger wordt, harder moet, dan zal bij meer inveren de zaak wel degelijk strakker worden.

Ik wil de opmerking er bij maken dat voor al bij de modellen met glij bussen de fout wordt gemaakt dat deze niet vervangen worden. Hier valt veel winst te behalen, als de de hele voor vering aan pakt, krijg je echt wel stuggere veren voor terug.

Dus extra zware veren monteren, nee niet echt nodig.... Mag wel, maar vele maken er fouten mee.
Hoe het wel moet,,,, ja dat zal je zelf uit moeten proberen, en zijn vele optie mogelijk,,, meer olie, dikkere olie, dikker olie maar minder, zwaardere veer, 1 of 2 poten. In de race wereld word vaak maar 1 poot gedaan, zwaardere veer, en wordt er juist veel meer met olie gedaan. En dan is juist de hoeveelheid olie van belang.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 april 2017 22:26 
Bedankt voor de reacties!
Zo te lezen is alleen Marco voorstander van de originele vering.
Verder zijn het vooral goede berichten over de progressieve vering.
Of zijn er nog meer clubleden die er iets over te melden hebben?

Ik hoor (lees) het graag.

Groet
&
Bedankt
Erik

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 21 april 2017 13:37 
Ik heb besloten om er progressieve vering in te zetten.
Besteld bij onze bekende Marco B. Voor een goede prijs, concurrerend met wat er elders op internet te vinden is.
Komen morgen binnen ik ben benieuwd...

Groet Erik

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 23 april 2017 22:31 
Bedankt Marco voor de goede en snelle levering, vooral de cadeauverpakking vond ik erg leuk.
Gister de progressieve veren er in gezet, nog zonder de olie te vervangen, dat komt nog.
Ik had vandaag een rit, van Wichmond naar soest en terug, die ik op de motor wou doen.
Wat een verschil! Totale verbetering! Betere wegligging en dus beter sturen, remmen en minder last van hobbels en strepen op de weg.
Van springerig heb ik niets gemerkt...
Ik ben er erg blij mee!

Groet Erik

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 progressieve voorvorkvering, wie vind wat?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven