Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

torsie vorkpoten

 
Schrijver kaspar
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 26 maart 2004 20:55 
Wie kent het volgende probleem?

Het was me op een bepaald moment opgevallen dat er aan het stuur (cx 500 c) iets "scheefs" was. Maar wat? Eerst zocht ik het in een verbogen stuur; nu bleek de rechterkant van de stuurbuis iets lager. Een fractie. Andere stuurbuis erop. Hetzelfde. Toen viel het me op dat de klauw waar de stuurbuis doorheen liep een fractie scheef stond bij rechtdoor rijden. Was er dan iets verbogen? Ik keek langs mijn voorvork naar beneden en vond niets. Is het balhoofd dan getordeerd of zo? Dat kan je amper zien tenzij het zo veel is dat het zichtbaar opvalt. Als ik de motor met stuur rechtuit neerzette dan waren de wielen goed in één lijn. Wat dan? Nog eens langs de voorpoten gekeken en toen viel me ineens wél op (eigenlijk 2x dezelfde ontdekking) dat als het wiel rechtdoor stond, de bovenkant van het vorkstel iets gedraaid was. Dat was toch vreemd. Als de vorkpoten recht zijn dan kunnen ze per definitie toch niet scheef in de platen van het balhoofd geklemd zitten? Daar sloeg ik de plank mis denk ik. Dat kan dus wel. De bovenste en onderste plaat (waar de poten doorheen gaan) waren iets ten opzichte van elkaar verdraaid, en bij de laatste montage zo vastgezet.

Laatst heb ik de poten losgehad en opnieuw vastgezet. Probleem was opgelost rechtuit was nu echt rechtuit in het stuur. En de vering loopt nu voelbaar beter. Wegdek contact w.s. ook beter. Nu maar hopen dat dit niet al te veel slijtage in de vorkpoten heeft opgeleverd...
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 maart 2004 15:10 
bij de GL is daarvoor een tussenstuk gekomen voor die torsing
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver loek
Gast 
#3 | Geplaatst: 11 april 2004 13:06 
Ik ben een keer over m'n stuur geduikeld en nu trekt ie ook heel licht scheef.

Is er een methode om de poten er gegandeerd recht in te zetten of gaat dat met een timmermansoog?

Loek

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 april 2004 13:56 
Ik heb mijn timmermansoog gebruikt, maar als iemand een betere methode weet?

Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver mus
Gast 
#5 | Geplaatst: 26 april 2004 20:33 
Ook ik heb hetzelfde probleem met m'n GL 500. Ander stuur was niet de oplossing.

Ik ga eens kijken of ik de boel recht kan krijgen zoals hierboven staat. Iemand een idee hoe ik het beste aan het werk kan gaan?

Thanks!

Arthur

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 torsie vorkpoten

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven