Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Pech onderweg - spec's borgbout cardanas op uitgaande as?

 
Schrijver stefan
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 29 aug. 2017 09:06 
Hoi,

Ik was vanochtend aan het rijden naar m'n werk. Toen ik Apeldoorn in reed hield de aandrijving er plotklaps mee op. Dus ik langs de kant van de weg de zaak es bekijken... Blijkt de borgbout uit de mof van de cardanas over de spiebaan verdwenen te zijn (en er zit een flinke scheur in de anti-stofhoes.
Hup, ding er weer over geschoven en op de motor zitten starten en... niet wegrijden Als je op de motor gaat zitten veert de boel klaarblijkelijk wat uit en schuift de cardanas weer van de spiebaan af. Dus al zittend het ding er weer opgeschoven (handig zo'n scheur in de stofhoes ) en vrrrrroem naar 't werk.
Nu vraag ik mij af of misschien iemand de specificatie van deze bout heeft? Lengte, spoed van de draad? Als het niet te exotisch is, dan kan ik er vanmiddag 1tje zoeken en gemakkelijk huiswaarts rijden
Hoor graag als iemand het weet.
Groeten
Stefan

Schrijver stefan
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 29 aug. 2017 09:11 
Hmmm. Dit zal 'm wel zijn. Een speciaal ding dus?

www.cmsnl.com/honda-cx500-1978-bolt-special-8mm

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 29 aug. 2017 09:32 
Dat ziet er niet geheel standaard uit idd...

Stofhoes stuur ik je pb over

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 29 aug. 2017 09:48 
Dat is geen standaard bout. Zo te zien bij CMS een 8mm bout. Je zou er een kunnen zelf maken als je een draaibank hebt, dan draai je het schroefdraad van een gewone M8 bout er een stukje af.
Maar misschien heeft iemand er een over? Marco?
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver stefan
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 29 aug. 2017 10:22 | Aangepast door: stefan 
Hmmm, even tijdelijk een tyripje of zo om naar huis te komen. Dan een bestaande bout wat verknutselen denk ik dan maar.

Vraag me nog wel af of de draad van deze bout een 'normale' spoed heeft of een fijnere (tegen het losraken zeg maar... ) Weet iemand dat misschien?

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 30 aug. 2017 11:26 
Stefan
Ook ik heb dit meegemaakt in de achterhoek.
Ik raad je aan de originelen bout te kopen.
Je kan het tijdelijk oplossen met een bout en moer.
En zet een veerring achter de bout nr. van de bout is 90127-415-000
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver stefan
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 30 aug. 2017 16:31 
Aha! Dus als ik goed zoek, dan kan ik in de buurt dus twee van die bouten langs de kant van de weg aantreffen

Ik ga er een originele voor zoeken en met een drupje locktite (dank Jimi voor de tip) vastzetten.

Schrijver GL5
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 3 sept. 2017 17:43 
Volgens mij kan er een gewone bout (tijdelijk) doorheen die zo dik is als het gladde gedeelte.
Met geheel schroefdraad, maar beter is met borst van juiste lengte.
Deze gaat langs de sleuf in de as en borgt zo de boel.
Echter moet je aan de andere zijde dan een (borg)moer plaatsten.
Deze neemt dan waarschijnlijk teveel plaats in en kan de stofhoes beschadigen, maar die was toch al kapot.

Dan wachten op de originele bout.
Vervolgens lekker alles in het vet.
Hoes is eventueel nog te plakken en vervolgens vulkaniserende tape (tie wrap) eromheen.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 4 sept. 2017 14:55 
boutje heb ik zeker liggen.
Voor meer info. marcobecker@zonnet.nl
Ook de hoes heb ik nog lever baar.

Tip, spet met de vetspuit vet in de nippel op de cardan aandrijving, dan druk je de as naar voren.
Dan schiet hij er ook niet heel makkelijk af.
Let op, dit is een nood oplossing, en ik weet ook niet hoelang het werkt.

Groetjes Marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Pech onderweg - spec's borgbout cardanas op uitgaande as?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven