Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Welk gereedschap en waar kopen?

 
Schrijver certifiable
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 10 okt. 2017 19:40 
Heren,

Na wat advies van o.a. amsilverwing ben ik opzoek naar een set J.I.S. schroevendraaiers en zeskantige ringsleutels...
Nou was mijn idee: joh, internet, makkie!

Dat valt tegen... ik kan wel geteld 1 winkel vinden die J.I.S. verkoopt (en dan wel 3 schroevendraaiers...) en dezelfde verkoopt ook wel geteld 3 ringsleutels...

Verder kan ik echt niets vinden... iemand een tip?

Dank!

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 10 okt. 2017 20:35 | Aangepast door: kuipwillem 
De schroevendraaiers zijn kruiskop ph en poz is niks bijzonders kijk bij Facom en Gedore .De ringsleutels die ik heb zijn 12 kant. De dopsleutels zijn wel 6 kant. Maar om hobbymatig aan je cx te sleutelen kan je ook mindere kwaliteit prima werken.Heb oa zelf een set ring/steek sleutels van de Lidel, niks mis mee.Kijk welke maten je nodig hebt, en koop die in een set zijn er altijd een paar die je nooit gebruikt GrWim

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 10 okt. 2017 20:40 
Dank, maar J.I.S. en ph of pz zijn wel wezenlijk anders.
Een J.I.S. schroef welke vast zit, draai je met een ph zo kapot.
Zelfde met een zeskant ringsleutel.

Prima als het niet super vast zit, maar anders heb ik liever het juiste passende gereedschap.

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 10 okt. 2017 20:46 
Maar hoeveel J.I.S schroeven zitten er aan een cx ?

Schrijver borisz
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 10 okt. 2017 21:33 
Voornamelijk de carbs hebben jis schroeven. De electra wordt ook wel jis voor gebruikt. Altijd handig om te hebben.
Wie later remt is langer snel!

Schrijver beinhart

Bestuur 
#6 | Geplaatst: 10 okt. 2017 22:45 
ik doe het met mijn doppenset en overiger gereedschappen van de hornbach lukt ook prima ;)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 11 okt. 2017 00:51 
Zal ik ook ff een centje bijdragen - ik heb ook wel eens naar JIS schroevendraaiers of bitjes gezocht. Ze zijn er wel, maar zeldzaam en duur. Volgens de deskundige meningen op het net daarover is het zo dat je met moderne goed geharde en geslepen (dus dure kwaliteit) standaard kruiskop schroevendraaiers ook goed kunt werken met JIS schroeven.

Ik heb 't maar opgegeven, de Japanners zelf gebruiken schijnbaar ook JIS niet meer. Voor JIS schroeven die erg vast zitten, zoals je wel eens in motorblokken of idd carburateurs tegenkomt gebruik ik zo nodig gepast geweld zoals een slagschroevendraaier. P*st schroefjes zoals die van de vlotterbakjes maak ik evt. los met een kleine griptang of zo en vervang ze door inbusboutjes. Ik deed ooit wel eens wat met bv. de blokjes van kleine Suzuki's, die zaten ook met nette JIS schroeven in elkaar, kreeg je alleen met de slagschroevendraaier los. Nee, ik heb nooit een blok in stukken geslagen, maar wel voorzichtig blijven.

En voor monteren beetje kopervet of montage pasta gebruiken zodat ze niet weer zo vast gaan zitten op de lange duur.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 11 okt. 2017 10:26 
j.i.s schroevendraaiers bestaat uit p1 p2 en p3 bits dus ook in de schroevendraaiers.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 11 okt. 2017 12:32 | Aangepast door: Hansv 
Ik zou zeker het precies juiste gereedschap gebruiken. Al was het maar om opmerkingen als 'ringsleutel van pisbakkenstaal' en een benaming als 'amerikaanse beitel' voor je favoriete schroevendraaier voor te zijn. En die opmerkingen kwamen nog wel van gewaardeerde mede CX-ers.......

En toch lukt het met voornoemde 'gereedschap' om een CX uit elkaar te halen, en wat niet minder belangrijk is, ook weer goed in elkaar te zetten.
Mijn collega's op kantoor hebben altijd de nieuwste laptops en tablets nodig om hun werk te doen. Ik kan datzelfde werk met een oudere PC.

Wat ik maar wil zeggen is: Het gaat niet om het gereedschap, maar hoe je er mee omgaat.Met een luxu, top-of-the-line gereedschapset, en geen kennis wordt het toch een puinhoop.

Harmony,
Hans.
( kan ook een puinhoop maken, met goed EN met slecht gereedschap ! )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 11 okt. 2017 19:43 
J.I.S. staat voor Japanese Industrie Standart.
Een motor fiets uit Japan mag je dus verwachten dat zij de standaard vanuit Japan gaan gebruiken, net zoals een motor uit Engeland met inches werkt.
In hoeverre een 40 jaar oude motorfiets nog de originele bevestiging middelen heeft kun je je af gaan vragen.
Iets dat net past en de kop stript zal dus uitgeboord worden en vervangen door iets dat hier in Europa bij de ijzerboer te halen valt.

Ik heb een collega die dol is op JIS en andere tools zal eens bij hem navragen.
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 11 okt. 2017 19:45 
JIS (Japanese Industrial Standard) schroeven werden tot de jaren 90 veel toegepast op Japanse motorfietsen. Ik ga binnenkort dit setje van 4 JIS schroevendraaiers kopen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver jakob

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 11 okt. 2017 22:50 
https://www.autogereedschap.com/c-2076631/schroevendraaiers-j-i-s/

hier heb je een tip.

gr. Jakob
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 12 okt. 2017 09:46 
Hoeveel schroeven wel of niet jis zijn weet ik niet.. Maar als het een jis schroef is, heb ik gaat een jis schroevendraaier.
Dat het zonder kan geloof ik meteen.

Anyway, heb een setje jis bitjes besteld.

Dank!

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Welk gereedschap en waar kopen?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven