Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Misterieus (elektrisch) probleem ?!??

 
Schrijver Klaas
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 27 mei 2018 21:16 
Geachte cx-liefhebbers,

Mijn blauwe cx, ooit sjk-trike, heeft na vele KM trouwe dienst ernstige vermoeidheidsverschijnselen gekregen ...
Het blijft een raadsel, prosper en erikcx en ik hebben meerdere cx-en, dus verwisselen was gemakkelijk. Oplossing nog niet gevonden.
We hebben van alles geprobeerd .

De feiten :

Probleem: vanaf 4000 toeren geeft cx500 geen vermogen !

Met finnbox vanaf 5000 toeren (niet hoger)
Met ignitech beter oppakken en iets beter trekken tot 8000 toeren dan komt hij niet meer hoger
Tot 8000 niet zoals het hoort. Niet genoeg power.

Andere bobines veranderen niets.
Startset (complete electra set om blokken te testen) er op aangesloten. Geen verschil.
Bougies vervangen.
Vonk die ik gezien heb gelig, niet mooi blauw.(met zomaar een cx bougie die ik nog had liggen)
Accu is nieuw.
Gelijkrichter lijkt in orde, gemeten.
Carburateurs zijn gewisseld. Geen verschil.
Rubber van en naar de carburateurs in orde, geen scheuren.
Luchtfilter ziet er ok uit. Twee jaar oud.
Olie is in orde en 2 jaar terug met filter vervangen.

Probleem is langzaam gekomen
Afgelopen zomer voor het eerst dat er geen vermogen uitkwamen toen ik een vrachtwagen in wou halen op de snelweg.
Daarna werd het langzaam erger. Ik rij ongeveer 500 km per maand, plezier en werk, of meer KM lastig te schatten.
Nu wil de motor boven de 4000 toeren niet of nauwelijks vooruit.

Opvallend dat het bij 4000-5000 toeren begint en niet bij de bekende 5500 van de hoge toeren spoel.

Zou het de vervroegen kunnen zijn.
Meetresultaten zijn net iets te hoog 231 OHM en 227 ohm maar dat kan heel goed aan de draadweerstand liggen.

Of is het nog iets anders?
Stator kan maar waarom vanaf 4000 toeren?

Bvd mvg klaas erik & prosper.
Motoren, sinds kort al vele gehad maar cx’n blijven de waardevolste schat!

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 27 mei 2018 21:49 
al je de mogelijkheid heb de compressie meten , het kunnen de kleppen zijn die niet goed sluiten
heb je de olie gecontroleerd op eventuele brandstof/benzine lucht dat zou lekkage van de zuigerveren kunnen aangeven
zijn de kleppen gesteld ?? staan ze niet te strak (verbranden door dat ze te kort in kontakt staan met de zitting om hun warmte kwijt te kunnen)
zo maar een paar dingen die ik mis in je verhaal
gr Arnold

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 27 mei 2018 22:34 
Aan vulling wat Arnold vertelt.
Bij verlies aan compressie kan ook de compressie veren zijn of een ingekankerd cilinderwand.
Verder kan je ook een ontstekingslamp aansluiten en via de inspectie dop kijken of de ontsteking naar behoren werkt (even een doorzichtige dop erop draaien).
Kijk of je ergens een ontstekingslamp met dweilhoekmeter erop kan lenen daar zit meerdere functies op.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 28 mei 2018 10:07 
Zeker ook eerst de basis zaken zoals kleppen en compressie controleren ja. Maar je geeft aan dat wisselen van de CDI (type) vrij groot verschil maakt dus is een probleem in de elektrische hoek meest waarschijnlijk. Bobines, bougies, carbs, luchtfilter al vervangen.

Mocht je geen stroboscoop hebben, heb ik wel, redelijk in de buurt, PM even indien nodig dan regelen we wat.

Blijft over (lijkt mij):

- bougie kappen gecontroleerd ?
- stator
-- voor de aardigheid : gooi de stekker met de 3 gele draden eens los ? (alle stroom van accu, moet dus wel goed vol zijn)
-- geef hier de complete set meetwaarden eens, koud en warm? Ook laad spoelen (gele draden)

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 28 mei 2018 10:15 
Klaas:
Luchtfilter ziet er ok uit. Twee jaar oud.

Ja, dat kan best, dat 'ie er goed uit ziet..... Maar schade en schande heeft mij geleerd dat een nieuw luchtfilter op z'n tijd heel gekke problemen kan oplossen. De motor doet het, gaat sneller, nog wat, en hop, vermogen weg. Opnieuw.... en hop, vermogen weg.

Klaas:
Vonk die ik gezien heb gelig, niet mooi blauw.

Dat s lastiger. Was dat met de Ignitech? Die heeft helemaal geen problemen met de meeste spoelen, en helemaal niet met het aan- of afwezig zijn van de hoge toeren spoel.... Wel met de vervroeger, maar dat zou geen invloed mogen hebben op de vonk..

Klaas:
Probleem is langzaam gekomen

Dat lijkt op slijtage en/of vervuiling te wijzen. Denk ik zo....

Succes,
Harmony,
Hans.
( die wel van een uitdaging houd, op z'n tijd ..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Brand
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 28 mei 2018 22:07 
Zoals brinckcx zegt ergens in de elektronische hoek... Daar denk ik ook aan. Geen goede massa verbinding wil ook nogal eens de oorzaak zijn van vreemde problemen die moeilijk te localiseren zijn. Deze zou je ook eenvoudig na kunnen lopen.

Schrijver Klaas
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 2 juni 2018 20:08 
Hartelijk dank voor alle reacties !
Ik moet bekennen er even helemaal klaar mee te zijn, het zweten in de auto, ik hield het niet meer uit.
Vandaar dat ik het blok heb gewisseld van mijn C project fiets, dan maar niet naar koningzelfbouw volgende week.
maar wel lekker rijden !
Wordt deze winter vervolgd !!!

MvG Klaas, die rijd in de zomer en prutst in de winter
Motoren, sinds kort al vele gehad maar cx’n blijven de waardevolste schat!

Schrijver Klaas
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 17 juni 2018 11:24 | Aangepast door: Klaas 
Beste Cx liefhebbers,

Bovenstaande adviezen waren, op compressie meten en ontstekingslamp, uitgevoerd voor de blok wissel. Conclusie stator defect van mijn trouwe blauwe.
Doordat er schreeuw pijpen onder de custom zaten en nog onvoldoende was getest bleek na wissel blok, geheel niet in orde !
We hoorde direct dat het fout was, ketting schuurde door het blok, stellen ketting was niet meer mogelijk. Olie er uit laten lopen, zat vol met aluminium schraapsel
Heb nu 2 cx'en die niet rijden. De stator vervangen wil nog wel, maar ik vrees het ergste voor die andere. Ik heb die nog niet durven openmaken.
Vandaar alvast de vraag, heeft iemand nog een redelijk blok over ?

Bij voorbaat hartelijk dank. Groeten Klaas

ps Als ik vol frustratie en sleutel verdriet zit bied dit forum mij troost
https://myalbum.com/album/R8qyLTu1TiDh voor enkele foto's
Motoren, sinds kort al vele gehad maar cx’n blijven de waardevolste schat!

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Misterieus (elektrisch) probleem ?!??

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven