Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CX houdt in / sputtert op toeren.

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Carnax

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 29 juni 2018 18:42 | Aangepast door: Carnax 
Gister na een lange rit wilde op gegeven moment ineens mijn CX niet meer de toeren in. 2000 was voldoende, daarboven begon hij in te houden en te stotteren. Ik was gelukkig al in mijn dorp dus naar huis gereden maar.

Vandaag startte hij goed en ging hij ook goed de toeren in maar toen hij eenmaal iets warmer begon te worden begonnen de problemen weer. Bij 5000 toeren inhouden, dat werd al snel 4500 en toen ben ik maar gestopt.

Nu ziet de rechter bougie er prachtig uit maar de linker is behoorlijk zwart en heeft wat kool aanslag.


Wat heb ik al gedaan;

-brandstofleiding en filter op doorstroom gecheckt.
-CDI vervangen
-bougies omgedraaid na schoonmaken (zwarte bougie bleef links)
-bobines gewisseld (andersom op CDI en bougies aangesloten, zwarte bougie bleef links)
-choke mechanisme werkt correct
-choke en gaskleppen in carburateur werken correct
*eerder dit jaar heb ik mijn carburateurs schoongemaakt, sindsdien een paar duizend kilometer probleemloos gereden. Er lag vandaag ook geen troep in de vlotterbakken. Ik heb vandaag NIET de hele carbs er af gehaald daar had ik geen tijd meer voor maar ik verdenk de carburatie eigenlijk ook niet.


Dit betreft mijn CX500 die een paar jaar geleden door dieven in het water is gegooid dus alles is mogelijk...

Iemand een idee?


Bedankt voor het meedenken,
Rob

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 29 juni 2018 18:57 | Aangepast door: MAST 
Rob, dit klinkt toch als een stator probleem. Ergens op de site staat hoe je de stator kan meten. Niet iedereen zal het eens zijn met de meetmethode, maar het geeft volgens mij wel een indicatie of er een probleem is of niet.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Carnax

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 29 juni 2018 19:24 
Ik heb een paar maanden geleden de dynamo doorgemeten en ik meen me te herinneren dat er 3 gele punten waren. Ik weet nog wel dat ik op alle 3 ongeveer dezelfde waardes mat.

Toen bleek uiteindelijk mijn spanningsregelaar stuk te zijn


Ik zal het nog eens meten, wie weet!

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 29 juni 2018 19:49 
Kijk eens hier (klik) bij motofaction, daar staat de test/meet procedure. Laat daarna hier eens horen wat de uitslag is?

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Carnax

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 29 juni 2018 19:55 
Ah wat ik eerder had gemeten was met draaiende motor en op de connectoren van de gele kabels. Ik heb nu die meting gedaan inderdaad.

alles correct behalve bij de laatste 2 (9-5 en 9-8):
Some of the coils on your stator are faulty - if you are using the stock CDI you will need to replace the stator. The Ignitech does not require these coils to run.

Mijn waardes daar waren 549 ohm en 122 ohm. Enig idee wat de wwardes zouden moeten zijn? Dat vertelt die test er niet bij helaas.


Groetjes,
Rob

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 29 juni 2018 20:03 | Aangepast door: brinkcx 
De norm is (koude motor, warm zullen ze hoger zijn):

5-8 387-473 Ohm
8-9 77-95 Ohm

Waarden die je ziet zijn dus te hoog, ziet er naar uit dat de stator stervende is. oplossing : Ignitech (of andere CDI vervanger) of de stator zelf vervangen (duurder en kan op herhaling)

succes, Frans

(en stuur eens een email adres?)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Carnax

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 29 juni 2018 20:06 
Ja ik zag je berichtje haha. Ik heb mij email adres nu ook aangepast naar de juiste.

Is het nu 100% zeker dat het de stator is? Ik heb namelijk weinig zin om een dure CDI te bestellen alleen maar om er achter te komen dat het toch ander probleem was.

Kan iemand me nog een adres voor de Ignitechs aanraden of zal ik gewoon op ebay bestellen.


Groetjes!
Rob

Schrijver Carnax

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 29 juni 2018 20:26 
PS. zelf was ik bang voor een gare zuigerveer in de linker cilinder, is dat ook een optie of denken jullie van niet?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 29 juni 2018 20:56 | Aangepast door: brinkcx 
Niks is 100% zeker, maar dit komt er behoorlijk dicht bij denk ik. Een stator die de geest geeft is redelijk normaal, een gare zuigerveer zou redelijk uniek zijn. Een Ignitech op eBay kopen, alleen als prijs zeg <125 euri is en je de verkoper vertrouwt. Anders zelf direct bij Ignitech kopen of ergens bij een groep aanhaken. Kijk even op het Duitse forum, daar is pas weer gekocht geloof ik en misschien hebben ze er nog eentje voor je.

Koop geen vervangend Honda CDI kastje, die gaan ook op een dag onderuit of zijn al slecht. Ze worden gewoon oud en dat ze soms overlijden is normaal voor dat soort apparaten.

succes, Frans

(komende dagen mogelijk wat minder bereikbaar)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver norby
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 30 juni 2018 10:29 
volgens mij gewoon een ignitech uitproberen dan weet je het zeker.
nb

Schrijver Carnax

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 30 juni 2018 18:31 
Is er iemand enigzins in de buurt van Zevenaar die een Ignitech heeft die ik zou kunnen proberen?

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 2 juli 2018 23:33 
Jouw symptomen lijken erg op de mijne. Kijk maar naar mijn verhalen op dit forum. ik heb twee gloednieuwe bobines en een Ignitech aangeschaft en de motor loopt weer als nieuw. Kostte in totaal zo'n € 240 maar dat vind ik niet zoveel, als je weer een paar jaar betrouwbare kilometers kunt maken.

Schrijver Carnax

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 6 juli 2018 18:34 
Ik heb een Ignitech besteld dus nu is het afwachten.

Ik zal laten weten wat de resultaten zijn.

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Schrijver Carnax

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 11 juli 2018 17:24 
Nou gister de Ignitech binnengekregen en vandaag er op gemonteerd.

Stukje de motor warmrijden, tot zo ver alles prima.

Voor een stoplicht kijk ik eens naar beneden, loopt er een carburateur over. Baal baal. Motor aan de kant en eens kijken dan. "Moet ik helpen duwen?" vroeg een vriendelijke fietser.

Ik dacht, dat is gewoon een vuiltje op de vlotternaald. Carb afgetapt, nog even laten doorlekken, weer dicht en gaan! (gelukkig!)


Na een dubbel check een stukje verderop eindelijk tijd om echt te rijden. Motor trekt mooi door en ik houd altijd een slag om de arm maar het lijkt er op dat ik weer vrolijk verder kan rijden!

Hopelijk tot SJK en bedankt iedereen voor het mee denken!

Groetjes,
Rob

Schrijver Carnax

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 13 juli 2018 19:27 
Nou te vroeg gejuicht.

Vandaag na een half uurtje rijden ofzo waren precies dezelfde problemen weer terug. Inhouden, sputteren... Met gas er op klonk het soms half zoals de motor klinkt als je op de motor afremt.

Vol gas hoogtoerig rijden ging wel goed overigens. Ik had een heel stuk 80 weg en dat hele stuk met strak 5500 toeren ging perfect.
Ook blijft de motor perfect mooi stationair draaien.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CX houdt in / sputtert op toeren.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven