Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Blok vast, hoe op te lossen ?

 
Schrijver Klaas
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 24 juli 2018 20:20 | Aangepast door: Klaas 
Hallo allen,

In mijn zoektocht naar een cx blok heb ik nu twee blokken die vast zitten, 1 blok is los en 1 zit in fiets.
De blokken zitten erg vast, cilinders willen niet rond. Niet door aan de voorkant Vai de krukas, noch door hem in zijn 2e rond te duwen wil het in beweging komen.
Marco noemde glij lagers / big end die de boel blokkeren.
Een ander noemt oude olie / uitdroging.
Roest kan ik mij nog voorstellen maar verder ?

Wie heeft er tips om dit op te lossen ? En of weet hoe dit komt ?

Mvg Klaas
Die niet zo'n vraag hier zag dus het dan maar vraagt
Motoren, sinds kort al vele gehad maar cx’n blijven de waardevolste schat!

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 juli 2018 20:55 
Je zou kunnen proberen om via het bougiegat wat kruipolie op de schraapveren te spuiten en dan een paar uurtjes in de week zetten. Dit evt. een keer herhalen. Misschien gaan de zuigers dan los en dan heb je geluk. Zo niet, ja dan heb je een grote uitdaging en moet de krukas eruit.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 juli 2018 22:19 | Aangepast door: brinkcx 
Dan maar even verslag van het CX-motoren slagveld in de garage hier... al twee weg gegooid dit jaar, 3e is onderweg.....

Net zelf zo'n blok los gekregen, dunne olie via bougie gat en verder overal waar je bij kunt olie gieten. De basis oorzaak was in mijn geval roest in één cylinder waar de zuigerveren op vast zaten, vocht er in via open kleppen. Met wat geduld en nat houden krijg je er in zo'n geval wel wat beweging in. Met een "chinees" boroscoop cameraatje was het ook vooraf eigenlijk wel te zien. Blok is nu los, maar dat levert dus niets op, enige manier om het weer goed te krijgen is overmaat zuigers en grondige revisie van de cylinderkoppen en dat is niet haalbaar (geen onderdelen en/of echt duur). Zal wel weer geval worden van goede onderdelen er uit halen en weg maar weer er mee. En ik heb al zat versnellingsbakken en zo, ja.

Wat ook idd voorkomt is vastgelopen big end lagers, die gaan niet los komen, Mogelijk zie je nog koperkleurig gruis in het oliefilter. Daar komt je alleen achter door de boel te demonteren, en ook dan is repareren met nieuwe spullen meestal niet haalbaar. Minstens goede krukas, lagers en drijfstang(en) nodig, maar zoiets komt vaak door gebrek aan smering en daar gaan andere onderdelen ook niet op vooruit

En de tussenstand in het motoren slagveld is nu 2-1 voor mij, twee draaiende blokken, 1 om te slopen en af te voeren. Plus 1 frame om weer op te bouwen, plus één frame dat wel afgemeld gaat worden denk ik tenzij er zich nog een koper meldt voor een stoffig Custom rijwiel gedeelte met een los (lopend) blok .... interesse iemand? Nee, geen appeltaarten, gewoon Euro's en niet te weinig. Ik ben er nog niet uit wat er mee te doen, te warm om met motorblokken te jongleren.

Plezier, Frans

[edit voor correctie tikfout]
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver norby
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 juli 2018 06:57 
klopt frans, als je tijd en moeite rekent is zoiets wel enkele honderden euros waard.
je koopt immers ook de cx en die gaan ook niet voor niks weg.
heb zelf nu genoeg, 2 goedlopende cx en.
nb

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Blok vast, hoe op te lossen ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven