Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Cx500 Rechter cilinder lijkt te verzuipen

 
Schrijver Daniel
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 juli 2018 22:11 
Goedenavond allen,

Ik heb een probleem. Zoals de titel aan aangeeft lijkt mijn rechter cilinder te verzuipen.
Het gaat om een cx500 uit 1979 waarvan het complete blok en carbs uit elkaar zijn geweest. (zie ook project cx500 schuurvondst)
Omdat de motor iets verbouwd is zitten er op dit moment DNA power filters (geen Chinese rommel) en kortere minder gedempte uitlaten op(balans buis zit er niet meer tussen) Verder heb ik grotere sproeiers gemonteerd.
De carbs zijn volledig uit elkaar geweest, ultrasoon gereinigd en de membramen incl de rubbertjes zijn vervangen. De gasschuiven lopen soepel en ze staan synchroon (zowel op t oog als met een carbtune pro) en de choke staat er ook niet op. Verder zijn alle kabels vervangen dus die lopen soepel en hebben speling. Verder zijn de bougiesoppen ook nieuw.

Ondertussen zitten de orginele stationair sproeiers er weer in waar de linker cilinder iets te arm op loopt. Dit heb ik ook gecontroleerd mer een co meter bij de garage. Toen we deze in de meter in de rechter cilinder hingen kwamen we tot de conclusie dat deze zo goed als geen ontbranding heeft.

Er is opzich wel mee te rijden. Alleen als je hem vol open trekt gaat de rechter cilinder mee doen. Als je dit niet doet komen er alleen wat knallen uit de uitlaat af en toe. Verder blijft hij redelijk doorrijden als je het gas dicht doet. Nu ben ik een bmw r100 gewent dus ik gok dat er in de cx iets minder compressie zit maar dit is wel heel weinig.

Hieronder een lijstje van wat ik allemaal al heb geprobeerd om er achter te komen waar het aan ligt.

Zoals hierboven al aangegeven heb ik de orginele stationair sproeiers weer gemonteerd
Ik heb de sproeiers links en rechts omgewisseld.
Ontsteking gecontroleerd met de stroboscoop ( staat op beide cilinders goed)
Bougies omgewisseld
Bobienes omgewisseld (incl kabels en doppen)
Lek test gedaan (omgekeerde compressie test)
Kleppen gecontroleerd, staan zoals zou moeten
Benzine toevoer gecontroleerd, loopt bij beide cilinders goed door
Als ik de linker bougiedop er af haal kan ik hem met moeite houden op rechts.
Carbs nogmaals uit elkaar gehaald, nergens een verschil kunne ontdekken en met remmenreiniger alle kanaaltjes nogmaals doorgespoten deze waren allemaal open.
De luchtfilter controleert of deze de achterste gaatjes afsluiten maar dit doen ze niet.
Als laatste heb ik nog geprobeerd de stationair mengsel stelschroef te verstellen. Links reageerde meteen. Rechts kon ik volledig in draaien of uitdraaien en hier gebeurde weinig tot niets.

Nu dacht ik zelf nog de volgende twee dingen die ik kan testen:
1 een andere goede set carbs er op zetten en kijken hoe die dan loopt
2 misschien toch iets met de ontsteking (wat ik vreemd zou vinden omdat hij met veel gas geven wel stationair blijft draaien op alleen de rechter cilinder) maar om het uit te sluiten misschien de CDI verwisselen met een goede.

Ik hoop dat hier iemand is die nog een goed idee heeft, een oplossing weet of misschien een setje carbs te leen heeft.

Groeten
Daniel

Ps de motor staat in barneveld en woon zelf in Zeist (mocht ik van iemand iets kunnen lenen)

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 26 juli 2018 11:39 
Ik denk toch dat er een probleem is met de ontsteking. Heb je een CDI? Dan zou je die een keer moeten ruilen met een waarvan je zeker weet dat ie nog werkt. (Of een ignitech monteren)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 26 juli 2018 11:56 
Een CDI heb ik wel te leen, in Ede. Maar een Ignitech kan ik je niet aan helpen.
Overigens, ik ben het met MAST eens. Het zou zomaar een ontstekings verhaal kunnen zijn. Heb je de spoelen al eens gemeten ?
Kijk bijvoorbeeld eens op DEZE plek naar de meetwaarden. Er zijn ook nadere plaatsen, maar die weet ik zo even niet te vinden....



Harmony,
Hans.
( stuur maar een PB-tje als je de CDI wilt lenen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 26 juli 2018 12:30 
Meet de compressie eens.
Tussen de 10 en 12 bar moeten ze zitten.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Daniel
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 26 juli 2018 16:08 
Compressie zou ik nog eens kunnen meten, de meter die ze bij de garage hadden die paste niet dus toen hebben we een lek test gedaan, hieruit bleek dat het nergens lekte. ik denk dat ik nog even langs de motorzaak ga om te vragen of ik daar een compressie meter kan lenen.

Het vreemde van de ontsteking vind ik dat hij dus wel loopt op de rechter cilinder als ik de linker dop er af haal. dit lijkt er op dat er dus wel een vonk is. Ook de stroboscoop reageert aan de rechterkant. en de bougie vonkt ook als deze er uit is. Daarom zou ik het vreemd vinden als het aan de cdi ligt. Toch is het misschien slim om het te proberen, dan kan ik dat in ieder geval met zekerheid uitsluiten.

dus hans je krijgt een pb'tje.

Spoelen heb ik al eens doorgemeten, weet de waardes niet meer maar de conclusie die we toen trokken was dat de doppen stuk waren dus die heb ik toen vervangen.

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 26 juli 2018 21:46 
En als je in de inlaat eens startpilot spuit of remreiniger spuit slaat hij dan wel aan .
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 27 juli 2018 22:54 | Aangepast door: Hansv 
Test CDI is opgehaald... We wchten het af. Daniel, niet vergeten dat de bobines voldoende 'massa' aansluiting op het frame moeten hebben, ander krijg je ook rare problemen. Maar je hebt alles al eens los en vast gehad, dus dat zal ook wel goed zitten.


Harmony,
Hans.
( heeft het een keertje meegemaakt .... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Daniel
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 29 juli 2018 08:42 
Ondertussen de CDI van hans geprobeerd, helaas is het probleem nog niet verholpen. Met de aarde van de bobines zit het wel goed, heb netjes alles schoon geschuurd voor montage.
Met remmenreiniger heb ik ook getest, hier reageerden beide cilinders op. Ook meteen gecontroleerd of er nergens valse lucht werd gezogen maar dat lijkt er niet op (ondanks dat er toch wel schuurtjes te zien zin bij de inlaat rubbers)

Ik ben bang dat er misschien toch iets in de carbs zit, heeft iemand deze misschien te leen zodat ik dit ook uit kan sluiten??

Alvast bedankt!
Daniel

Schrijver MAST

Moderator 
#9 | Geplaatst: 29 juli 2018 09:20 
Heb je bij het schoonmaken van de carburateurs de sproeiers op de juiste plek teruggezet? (Welke waar hoort te zitten weet ik nu niet, even zoeken hier in het forum)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Daniel
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 30 juli 2018 18:15 
ik heb de sproeierplek voor de zekerheid even gecontroleerd, deze kloppen. wat ik me wel bedacht is dat er wel wat slijtage te zien is op de naalden, het zou dus kunnen dat deze vervangen moeten worden. van hans kreeg ik nog een set carbs mee, dus deze ga ik eerst maar eens testen.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 31 juli 2018 09:14 
Als de mengsel schroef rechts niets doet is die carburateur zeker niet in orde. Ergens verstopt ergens in laag/middel cirduit, mogelijk die luchtsproeier die er - jawel - vast ingeperst zit?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Daniel
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 4 aug. 2018 11:19 
Heb zojuist de carbs van hans getest, helaas dit haalde niet veel uit, liep stationair net een beetje mee zodra ik iets gas gaf stopte de rechter cilinder er weer mee. Verder kwam de benzine uit de uitlaat en was de bougie compleet nat. Toen ik ze er weer af had gehaald een zonder carbs gestart en toen sloeg rechts meteen aan (met de achter gebleven benzine. Ook met remmenreiniger reageerde hij toen netjes fel op bijdr cilinders. Daarna de gaachuiven incl naalden omgewisseld bij mijn eigen carbs en toen leek hij wel iets meer op rechts te doen maar hij verzuipt nog steeds. Dit heb ik getest door de linker bougie dop er af te halen, als ik dan vol gas geef komt hij langzaam op gang op de rechter cilinder en gaat ie het uiteindelijk wel redelijk doen. (Dit was zonder filters)

@marco deze lucht sproeiers, kan je deze zonder er uit te halen nog controleren of doorspuiten. Ik betwijfel of het hier aan ligt aangezien het niet is verbeterd met de carbs van hans.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 4 aug. 2018 18:01 | Aangepast door: Hansv 
Daniel:
verzuipt nog steeds

Wat een rottig probleem...... Maar je schrijft ook dat er benzine uit de uitlaat komt, en dat de bougie nat is.
Dus de CDI is al gewisseld, en de carburateurs ook.


Kunje zonder al te veel problemen het oude luchtfilterhuis terugplaatsen? Met een origineel/oud luchtfilter erin.
Daniel:
DNA power filters

klinkt heel erg goed, maar uit eigen ervaring weet ik dat het luchtfilter wel degelijk belangrijk is bij het juist samenstellen van lucht/gas mengsel.
Al geprobeerd om die DNA power filters te wisselen? Vast wel, maar zo maar een idee......

Harmony,
Hans.
( houd niet van zulke gekke proble...... euh... uitdagingen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Cx500 Rechter cilinder lijkt te verzuipen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven