Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Stationair toerental

 
Schrijver Anoniem
Gast 
#1 | Geplaatst: 2 april 2004 22:42 
Mijn CX loopt op zich prima, alleen het stationair toerental ligt op bijna 2000 toeren bij een warme motor. Volgens mijn info zou dat ca. 1200 toeren moeten zijn.
Aan de binnenkant van de linker carburateur zit een schroef met een dikke zwarte knop. Ik neem aan dat dit de stelschroef voor het stationair toerental is? Klopt het dat er maar ééntje is? Of zie ik er één over het hoofd?
Is het afstellen een kwestie van de motor warmrijden, en dan aan de stelschroef draaien totdat de motor op het juiste toerental loopt? Of moet ik meer doen?
Verder loopt en klinkt hij trouwens prima. Geen rare bijgeluiden ook, alleen zo'n CX klinkt wel een stuk mooier dan een CB500 van de rijschool!

O ja, de kortsluiting was inderdaad de claxon. Menkel heeft dat perfect opgelost.

Schrijver johan
Gast 
#2 | Geplaatst: 2 april 2004 22:43 
Daar had als gebruiker dus "Johan" moeten staan.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 3 april 2004 09:44 
Die dikke zwarte knop regelt inderdaad de stationnair. Linksom draaien = toerental verlagen.

Daarnaast heeft iedere carb een luchtmengschroef, maar dat is een nogal lang verhaal. Advies: koop het werkplaatshandboek van Peters.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver johan
Gast 
#4 | Geplaatst: 3 april 2004 10:54 
Bedankt Floris. Ik heb het Haynes wphb. En ook hier geldt; eerst proberen, dan vragen. Het is namelijk heel eenvoudig, heb ik gemerkt. Koudwatervrees ...
Luchtmengschroeven enzo blijf ik voorlopig nog maar even af. Hij loopt goed, dus er is ook geen reden om daaraan zitten te knoeien.

Schrijver verkooijen
Gast 
#5 | Geplaatst: 4 april 2004 00:47 
Hallo Johan

Bij mij staat het toerental ook hoger af gesteld om er voor te zorgen dat de motor bij eeen koude start makkelijker aanslaat en blijft lopen.

groet Richard

Schrijver johan
Gast 
#6 | Geplaatst: 4 april 2004 09:59 
Ik heb het nu op ca. 1400 toeren gezet. Ietsje hoger dan volgens het Haynes handboek, maar inderdaad met dezelfde reden; dat hij bij een koude motor beter blijft lopen.
Oorspronkelijk stond het rond 2000 toeren, en dat vond ik met name bij stoplichten irritant.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 4 april 2004 16:01 | Aangepast door: Hans 
Een CX moet na de chokefase (een paar km) met zo'n 1100 t/min mooi rond blijven lopen (zelfs bij een buiten temperatuur van -10).
Het is anders best mogelijk dat er enkele boringen van de venturi in de carburateur geheel of gedeeltelijk verstopt zitten of dat het luchtafslagmembraan scheurtje heeft of uitgehard is.Het kan ook zijn dat het mengsel wat arm is afgesteld.

Het hoger afstellen van het staionair toerentaal heeft niets te maken met het gemakkelijker starten van de motor.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver johan
Gast 
#8 | Geplaatst: 4 april 2004 16:45 
Oh, ik heb het mooier lopen bij een iets hoger toerental eigenlijk zonder goede grond aangenomen. Ik zal hem op 1100 zetten, en kijken of hij mooi blijft lopen inderdaad. Bedankt voor de tip.

Schrijver johan
Gast 
#9 | Geplaatst: 17 april 2004 08:35 
Even een update: hij loopt inderdaad goed bij zo'n 1200 toeren. Starten is trouwens geen enkel probleem bij mijn CX. Knopje drukken en hij loopt. Maar ik heb natuurlijk nog geen koude winter of een periode van stilstand meegemaakt.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Stationair toerental

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven