Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CX uit de USA

 
Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 24 aug. 2018 21:43 
Mijn CX500C is gebruikt vanuit de USA naar NL gekomen. Ik heb hem sinds 2007 en vond de motor altijd nogal "tam". Geeft voor mij niet zoveel: ik ben een AOW-er, rijd zelden of nooit op snelwegen en haal vrijwel nooit snelheden boven de 100 km/u. Deze zomer in de Alpen, met bagage en mijn zoon (13 jaar) achterop, was de geringe kracht wel een probleem.

Ik ben eerder naar Italië gereden op mijn Triumph 650cc uit 1972 en die ging de bergen veel makkelijker op en af. Michael Smith in Poitiers (Fr) heeft mijn motor deze week voor reparaties onder handen gehad en sindsdien weet ik dat de Honda's in de USA al in 1980 aan strikte emissieregels moesten voldoen en daarom volledig afgeknepen waren.

Volgens hem loopt mijn CX met andere carbs beter en krachtiger. Ik heb de motor al 11 jaar en wist hier niets van. Bestaat er in NL kennis hierover? Mijn ervaring met mijn oldtimers is dat een merkdealer nooit iets weet van motoren oude dan 15 jaar. Zulke kennis moet van liefhebbers komen.

Peter van der Schee

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 aug. 2018 14:53 
Hoi Peter, mijn Honda komt ook uit Amerika, uit Californie. Er zit een koolstoffilter op en allerlei slangen om te kunnen voldoen aan de strenge emissieregels in Californie. Het kan er allemaal wel af, maar je moet dan wel alles goed afdoppen. Ik laat het zo, hij gaat mij snel genoeg.

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 aug. 2018 15:46 
Superpapa:
mijn Honda komt ook uit Amerika

Zeg er wel even bij dat je het over je magna hebt...
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 aug. 2018 15:52 
Ivm de cx, ik dacht dat de begrenzde enkel in Duitsland zo verkocht zijn geweest. Dan zou er op je cx carburateurs een 20kw teken moeten staan. En ik dacht dat die vooral in de uitlaatbocht begrensd waren en niet in de carburateurs zelf, buiten andere sproeiers. Maar ik denk dat je er veel info over kan vinden op het Amerikaanse forum www.cx500forum.com

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 aug. 2018 17:23 
Het gaat om een motorfiets uit Amerika Willem, maakt het dan iets uit of we het hebben over een CX of over een Magna?? Ik dacht het niet

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 25 aug. 2018 18:06 
Zie ik je zo nog in Barsingerhorn Willem???

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 25 aug. 2018 19:55 
Ik denk, dat Pa en Zoon en voor beiden bagage en de Dolomieten voor 50 PK, een beetje teveel is om met 130km p/uur de Timmelsjoch of een andere pas te beklimmen. Zie mijn verslag "De Dolomieten met Henk" in Weer Thuis.
Prima motor, de mijne komt uit Canada, niks aan doen, je rijdt hem al 11 jaar naar tevredenheid. Houen zo!

Groeten van Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 aug. 2018 22:31 
De meeste US modellen, vooral die fietsen die voor California bestemd waren, hebben andere carburateurs dan die voor Europa. Belangrijkste verschil is dat ze gemiddeld "armer" zijn afgesteld. Ze zijn te herkennen aan o.a. de aanwezigheid van een accelleratie pomp om bij optrekken het schrale mengsel wat te verrijken. Sommige uitvoeringen hebben ook een speciaal dopje op de instelschroeven voor de stationair lucht zodat je ze niet meer dan een beetje kan verstellen. Er zullen ook wel verschillen zijn in zaken als de lucht sproeiers en/of de naalden.

Maar alles bij elkaar is het effect op het top vermogen niet zo groot. Op sommige andere Honda modellen heb ik wel grotere verschillen gezien. Zoals dhr. H.Tonk al zegt is het met duo en bagage gewoon een behoorlijke hoge belasting voor de CX500 motor, dus flink in die versnellingsbak roeren dan kom je boven op elke bergpas. En als 't op is is 't op

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver norby
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 26 aug. 2018 10:26 
het klopt precies wat frans zei.
Heb vroeger een silverwing 500 gl gehad en het vreemde was dat die als een brandweer de bergen op ging.
Geloof dat die een ander soort koppel hebben maar vond het zeer vreemd dat die zo goed doortrok.
Ik kon gewoon doorschakelen op een steile helling.
nb

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CX uit de USA

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven