Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

cx loopt niet lekker

 
Schrijver maes
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 sept. 2018 17:00 
vorig jaar begonnen aan nieuw project ,namelijk een cx500c van 81.
deze is nu zo goed als af maar ik sukkel met mijn afstelling.

de motor rijdt goed tot 5000 toeren ,vanaf je boven de 5000 gaat heeft ie totaal geen koppel meer en is het lang wachten tot hij op snelheid komt. als je dan toch wacht tot 7-8000 toeren dan krijgt hij plots een boost maar als ik dan een vitesse hoger ga valt ie terug op zen gat.

bv : in 4de versnelling kan ik hem in toeren trekken en zo 140 halen maar vanaf ik dan naar 5des ga valt ie tot 120 terug(sneller gaat ie niet in 5des)

wat denken jullie dat hier het probleem is?
ik heb het gevoel dat de motor tekort krijgt, maar hoe kan het dan dat ik in 4de sneller kan dan 5de..?

niet onbelangrijk:
de motor is niet meer origineel ,er zitten 2 powerfilters op ipv de originele luchtfilter, ook is de uitlaat pot vervangen door 2 einddempers met db killers .

wat denken jullie dat het probleem is?

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 9 sept. 2018 17:29 
Meet de stator een keer door. Dit verhaal klinkt als het bekende CX stator probleem. (zoek maar eens op het forum)
Hoe te meten kan je HIER vinden.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver maes
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 sept. 2018 18:19 
bedankt voor de snelle reactie.

dit zal ik eens uitmeten.
hopelijk is het iets anders, anders moet het blokje open.
iemand ervaring met dit?

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 9 sept. 2018 19:37 
Je kan, mocht het de stator zijn, een Ignitech ontsteking gaan gebruiken. Dan hoeft het blok (nog) niet open. Het ontstekingsdeel van de stator begeeft het meestal als eerste. Het dynamo deel (als dat kapot is, laadt de accu niet meer op) gaat meestal wat langer mee.
Er zijn al heel wat CX eigenaren je voor gegaan. Ik denk dat er nog heel weinig met de originele, in goede staat verkerende, stator rondrijden.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver maes
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 sept. 2018 19:58 
ja had ik eerder al tegengekomen lijkt me een goede voorlopige oplossing.
waar kan ik zo een ding kopen , moet dit dan geprogrammeerd worden of is dit plug&play?
wat wel vreemd is als ik al stilstaand de motor in toeren trek dan gaat dit wel vlot tot max toeren..
het is eigenlijk enkel moeilijk om hogere snelheden te halen ,bv een auto inhalen is bijna onmogelijk

Schrijver Emiel1982
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 sept. 2018 20:53 
Ik heb een soortgelijk probleem meegemaakt met mijn cm400t -is dan wel geen cx, maar wel een honda van hetzelfde jaar-, en dat probleem heb ik verholpen door andere sproeiers, en het goed afstellen van de carbs. Je vertelt dat je er voor gezorgd hebt dat er meer lucht de motor in kan, dus moet er ook meer brandstof de motor in gaan...

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 9 sept. 2018 22:22 
maes:
wat wel vreemd is als ik al stilstaand de motor in toeren trek dan gaat dit wel vlot tot max toeren.. het is eigenlijk enkel moeilijk om hogere snelheden te halen ,bv een auto inhalen is bijna onmogelijk

Klopt, is mijn ervaring ook. Ooit met een CX met soortgelijke problemen op reis geweest. Het ging prima, totdat ik sneller als 110 wilde gaan. Gek genoeg draaide in de 4de versnelling de boel netjes tot (ver) over de 5500 tpm.

CX-en hebben vaker problemen als je de carburateurs gaat wijzigen vanwege een beter uiterlijk en/of hogere prestaties. Soms gaat het goed, maar soms gaat het ook helemaal niet......

Dus, wat MAST zei: doormeten. En een Ignitech is Plug&Play, echt makkelijk, zelfs ik heb het gedaan. Niet op mijn 'gewone' CX, maar op een reserve CX.....

Harmony,
Hans.
( die gelukkig een gewone CX heeft, zonder exoten in de brandstoftoevoer )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver maes
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 10 sept. 2018 17:47 
ok top ,van zodra ik wat tijd heb bekijk ik dit .
als ik meer weet geef ik een update, thanks mannen!

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 11 sept. 2018 17:54 
En hoe rijdt hij op de choke? Heb je wel je sproeiers vervangen met de powerfilters? En welke powerfilters zitten er op? Van die goedkope? Die hebben vaak een rubberen binnenrand die de atmosferische poorten afsluit

Schrijver maes
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 17 sept. 2018 16:56 
net testrit gedaan zonder powerfilters man,wat een verschil.

nu trekt deze mooi door naar 130 in 4de maar vanaf ik naar 5des ga haalt ie het nog steeds niet op , de motor remt zelf af...
ik heb dan deze powerfilters bekeken en inderdaad die hebben een dikke rand voor de luchtinlaat zitten

omdat ik geen multimeter heb kan ik de stator voorlopig nog niet uitmeten ,maar dit probleem sluit ik voorlopig uit.
er zitten nog originele sproeiers in ,dus 9 op 10 krijgt ie te weinig naft.
sproeiers zijn besteld (ik begin met 90/120) of denken jullie beter lager beginnen.

nog tips voor het afstellen van de carburateur (stand van naald,...)

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 18 sept. 2018 17:46 
Naald zou ik niets aan veranderen. 90/120 is goed en snij die binnenring van die kelken af. Succes

Schrijver maes
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 18 sept. 2018 18:20 | Aangepast door: maes 
90/120 zit erin, testrit gedaan ,weinig tot geen verschil,zelfde probleem.traag in toeren gaan en in 5de helemaal niet (blijft hangen aan 5000rpm) topsnelheid blijft dan ook hetzelfde.

ik kijk uit voor een multimeter dan kan ik eens controleren of het aan de stator ligt.


ik heb de binnenranden uitgesneden maar denk niet dat het optimaal is ,eens uitkijken voor andere filter/kelken .
iemand een tip waar ik mooie kelken kan kopen van de juiste diameter

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 cx loopt niet lekker

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven