Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Middenbok - vervangen?

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 okt. 2018 11:09 | Aangepast door: Hansv 
Hallo allemaal,

Sinds een flink aantal maanden krijg ik mijn CX,de Rode Rakker, steeds moeilijker op, en wat erger is, bijna helemaal niet meer van de middenbok. Ik dacht, het is de leeftijd of slechte conditie of zo iets. Geen moment gedacht dat het aan de motor kon liggen.....

Nu ik twee CX-en heb is me opgevallen dat ik de laatste , de zwarte, wel op en ook af de middenbok krijg, met duidelijk minder inspanning dan bij de rode het geval is.

Dus beide maar eens naast elkaar gezet, en 'zoek de verschillen' gedaan.

Juist ja.
Het eerste wat opviel was dat de rode een beetje naar links overhelt, en de zwarte niet
Een tweede punt is dat de middenbok van de rode meer hoek maakt dan de middenbok van de zwarte. De laatste is dichter in de buurt van de 90graden. Dat verklaard natuurlijk het verschil bij het afbokken van de motor, er moet eerst veel meer 'omhoog' gewerkt worden voordat hij van de bok afwipt.
Een paar foto's gemaakt en later op de computer bekeken. En dan lijkt het als of de linkerpoot van de middenbok van mijn rode Cx aan het doorroesten is. Met een klein staalborsteltje is de onderkant wat schoongemaakt, en dan ziet het er nog slechter uit.....
middenbok

Dus:
- Wie heeft een middenbok CX500(zAB) over?
- Wat moet er losgemaakt worden voordat ik bij dat ding kan komen?
- Hoe vervang ik die middenbok eigenlijk?
- is er verschil tussen zAB en C middenbok?

Een uitdaging minder, meteen een nieuwe erbij....

Harmony,
Hans.
( wet van behoud van ellende, of zoiets )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 13 okt. 2018 11:48 | Aangepast door: MAST 
Hallo Hans. Zover ik weet zijn de middenbokken gelijk. (correct me if I'm wrong)
Op mp een gezien waar je gelijk een achterrem bij moest kopen maar ook DEZE
Hoe dat ding eraf moet weet ik niet, ken wel verhalen dat ze door de roest flink vast kunnen zijn gaan zitten. Veel kruipolie zal wel helpen.
Marcel.
Naschrift: op de tekening kan je zien dat de bok vastzit door een soort pijp die door een buis zit. Nu snap ik de verhalen van het vastzitten.
middenbok
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 okt. 2018 12:16 | Aangepast door: JiMi 
Er zit iets hoogteverschil tussen een standaard middenbok en de custombok. De een zegt hoger de ander zegt lager. Maar ze passen beide. Althans volgens DIT bericht.

Er zit aan de linkerkant v/h frame een borgpen door de as. Die moet eruit. Daarna kun je de as eruit tikken. Dat kan echter heel lastig gaan. Ook moet je de veer rechts loshalen. Daarna kun je de bok weghalen. Het terugmonteren van de veer kan wat kracht kosten.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver borisz
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 13 okt. 2018 15:14 
Ik zal eens kijken of ik hier nog een middenbok heb liggen (denk het haast wel) dan neem ik die wel mee!
Wie later remt is langer snel!

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 13 okt. 2018 20:41 
Hoi Hans het er af halen is niet moeilijk hij zit met een pijp/as met een splitpen eerst de splitpen er uit en dan de as eruit tikken
Wat echter vervelender is , is dat de uitlaten in de weg zitten (bij mij kan hij e niet langs dus die moeten er af)in ieder geval aan de rechtse kant

gr Arnold

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 13 okt. 2018 21:03 | Aangepast door: brinkcx 
En als de bok al door geroest is kan je er d*****r op zeggen dat die pen waarop de bok zou moeten draaien echt vast zit in de bok.

Het geheel draait dan in de "ogen" die aan het frame zitten. Los krijgen is dan een cursus creatief worden met zagen, slijptollen en boren, althans dat is mijn ervaring.

Weetjes die van pas kunnen komen :

- afboren van rechts en links met een 18 mm boor moet kunnen, maar mij is 't nooit echt gelukt
- een schroevendraaier of zo tussen bok en frame-oog meppen en dan met een steekzaag pen doorzagen is me wel eens gelukt
- andere toepassingen van geavanceerd creatief geweld naar eigen inzicht 🔨
- sommige mensen lassen een smeernippeltje op de bok zodat die gesmeerd op de pen kan draaien, heel goed idee

Als borisz of iemand een bruikbare bok met losse pen heeft prachtig! Tot dan zo nodig even wat lassen als dat helpt en/of de jiffy gebruiken.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 13 okt. 2018 22:26 | Aangepast door: Hansv 
Heeft iemand al eens geprobeerd om
- de uitlaten te verwijderen
- de splitpen te verwijderen
- een flik draadeind (minstens M10) door de pijp te schuiven van rechts naar links
- een moer op het draadeind te draaien (juiste maat)
- aan de rechterkant een verhoogde steun te maken, bijv. 2x blokje hout, links en recht van het gat steunend op het frame
- overbrugging maken tussen de houten blokjes, draadeind door de overbrugging, moer erop
- Draaien maar........ aan de rechterkant.


Volgens mij zijn er dan twee dingen in hoofdlijn mogelijk
1- het frame wordt in elkaar geperst waar de blokjes hout zitten (ramp scenario)
2- de standaard-buis geeft zich gewonnen en kan verwijderd worden (VICTORIE!!)
Er is nog wel meer te verzinnen, maar bovenstaande nummer 2 hoop ik dat het gaat worden.

Graag gefundeerde meningen over ja of nee toepassen.

een klein voorbeeld van geavanceerd toegepast geweld .....

<EDIT>
Het leek gisteravond een mogelijkheid, maar bij daglicht is te zien dat er nergens voldoende houvast te vinden is.
Terug naar de tekentafel..
</EDIT>


Harmony,
Hans.
( geen goede daad blijft onbestraft... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 13 okt. 2018 22:54 
Ja De splitpen heb ik verwijderd en met een pen de pijp/as naar de rechterkant van d motor gewerkt toen ik er achter kwam dat de uitlaat er af moest heb ik er toch voor gekozen de standaard onder de motor te laten zitten en daar alle roest en vuil weggehaald en vervolgens met zwart van de action (nat alles ontvet te hebben met remreiniger) de standaard gespoten met een stuk karton om de verf die naast de standaard gespoten werd op te vangen, de veer terug zetten heb ik met een ringsleutel als hefboom gered ,dat was wel ff zweten
Mijn standaard was niet door gerot of zo wel wat roestig van daar mijn oplossing

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 14 okt. 2018 11:02 | Aangepast door: Hansv 
Terug naar af....

Vanmorgen de linker uitlaat verwijderd. En de splitpen. De roest heeft de splitpen overbodig gemaakt, zoveel is mij, en de moker, wel duidelijk geworden. Voordat ik evenals Galileo kan zeggen 'en toch beweegt ze' moet er heel wat gebeuren.

Aangezien de hoofdstandaard toch vervangen moet worden, want er zit een levensgrote scheur in, overweeg ik om met een haakse slijper de hoofdstandaard zorgvuldig maar ook zeer effectief in mootjes te hakken. ( dat zal hem leren zich tegen mij te verzetten !!)
Is dit al eerder gedaan door iemand?

Het doorzagen van de as is een goede optie, als je er bij kunt komen. De 18mm of 19mm boor is ook een goede optie, als je het frame onder een kolomboormachine kan leggen. De moker gaat niet lukken, dat is zojuist geprobeerd.

Bedenk bij alle oplossingen dat waar anderen slechts een smalle motor brug hebben om aan de motor te sleutelen, ik de beschikking heb over een gedeelte van de achtertuin. Heel veel op de knietjes werk dus, wat steeds weer een flinke lichaamsbeweging geeft.

Ik weet dat er vele opties zijn, maar om het blok nou uit te bouwen....

Harmony,
Hans.
( reparare necesse est )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 14 okt. 2018 11:56 
Tja.... Veel (kruip) olie. Vervolgens de buis die door frame/middenbok zit in beweging zien te krijgen, kleine tikjes er op (niet vervormen die buis!!) zowel van de linker als vanaf de rechterkant, als er beweging in komt kan er meer olie tussen, komt er ook weer meer beweging....
Als die beweegt kan je hem er meestal met een passende buis/staaf er uit tikken.....

Maar die eerste beweging.......

Succes!
Erik
(die eventueel wel een motor hef ding aan Hans kan uitlenen.....)

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 15 okt. 2018 08:59 
Ik zou voor de flex gaan. Die is, samen met mijn lasapparaat, mijn maatje!!

Groet Erik. (kan ook wel eens iets niet los krijgen!!)
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver borisz
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 15 okt. 2018 18:44 | Aangepast door: borisz 
Hey Hans,

Ik heb al een middenbok voor je opgescharreld!
Wie later remt is langer snel!

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 19 okt. 2018 18:13 
Met hulp van Sander ( geen CX-er), waar ik werkplaats ruimte met het bijbehorende gereedschap ter beschikking kreeg is de middenbok vervangen. Het oude gedeelte is onder diverse vervloekingen uit de CX gehaald. Dat duurde maar anderhalf uur..... De nieuwe werd geplaatst, dat duurde vijf minuten......

Al met al : hij doet het weer, opbokken en van de bok af wippen gaat weer een stuk makkelijker !!


Harmony,
Hans.
( die met angst en beven afwacht wat er nu weer aan de Rode Rakker kapot gaat ... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 20 okt. 2018 23:17 
Vandaag een proefritje gemaakt, naar Nunspeet, om Andre op de hoogte te stellen van de wederwaardigheden van zijn (ex) CX. Ter plekke eventjes aan de diverse onderdelen gevoeld of ze er allemaal nog zaten. Alles leek nog vast te zitten dus dat was ook in orde. De cardanklok voelde amper handwarm aan. Euh, dacht ik, hoe was dat ook al weer? Maar na wat zoeken kwam ik erachter dat ik die vraag al eens eerder gesteld had, en dat een cardanklok best wat warm mag worden.

Stamtafelaars Veluwe, Groeten van Andre!

Harmony,
Hans.
( die zich vaak te veel zorgen maakt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Middenbok - vervangen?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven