Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CX500 Z/A/B/C - middenbok - vreemd geval ?

 
Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 29 okt. 2018 19:46 | Aangepast door: brinkcx 
Voor het lopende projectje dacht ik een goede middenbok op "voorraad" te hebben. Dat moest ook wel want de bok die op het frame mee kwam brak in stukken toen de motor thuis van de aanhanger was en ik dacht 'm even op te bokken. Maar ter zake :

Deze bok heb ik, ziet er prima uit, scharnier pen er netjes in :

bok

en die past ook netjes op/in het frame, alleen staat deze dan mooi rechtop in plaats van iets door naar voren, zodat het het geheel niet stabiel is. De bok klapt te snel terug naar achter. Zowel de bok (standaard) zelf als het frame zijn niet vervormd of gelast en zo, alles lijk t normaal en past (ook de veer) alleen het eindresultaat klopt niet. Raar.....

Ik dacht altijd dat alle ZABC bokken gelijk waren, maar er blijken twee onderdeel nummers voor te zijn, eentje voor bijna alle CX500s, de tweede alleen voor late (canadese?) C's van '81 en '82. Wat het verschil is valt niet te zien in de documentatie.

Iemand enig idee? Is deze bok misschien van een andere Honda? Ik heb het ding ooit op een onderdelen markt gekocht geloof ik, in ieder geval heb ik 'm al lang liggen.

Heldere ideetjes welkom !

(En als iemand van de stamtafel deze week er nog eentje heeft liggen, kan ik die dan even tenminste lenen om te zien wat het verschil is?)

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 29 okt. 2018 21:13 | Aangepast door: Hansv 
Ik heb er geen idee van Frans. Maar ik heb deze maand wel een hoop middenbok ervaring opgedaan, voornamelijk hoe lastig het is om het kre... euh... ding er onderuit te slopen.
Daar heb je nu natuurlijk niets aan. Bij het opbokken komt de dikke buis die aan de onderzijde van het frame zit te rusten op het deel van de middenbok wat op jouw foto blank is. Als dat stuk iets hoger is gemaakt (maar dat zou te zien moeten zijn ) dan gebeurt er wat je zegt, niet ver genoeg 'door'zakken. Maar ook als die buis tussen de frame helften is verstevigd, of te wel, dikker is gemaakt met een extra plaatje ijzer , dan komt de middenbok ook niet ver genoeg 'door'gezakt.

Ik heb er nu eentje liggen, de tweede die ik had is onder de Rakker gezet. Die enen die over is neem ik mee, a.s. woensdag. En als iedereen dat nou doet kunnen we Middenbok vergelijken gaan doen.....


Harmony,
Hans.
( maakt notite: middenbok meenemen ! )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 29 okt. 2018 23:02 
Da's mooi, breng ik dit exemplaar mee, kunnen we het verschil zien. Je zal wel gelijk hebben dat het onderscheid in de "hobbel" bovenop zit, die lijkt idd anders.

We gaan het zien!

Dank, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 31 okt. 2018 23:50 
Blijkt dat het inderdaad een bok voor een type anders dan een CX moet zijn, het exemplaar dat HansV meebracht was net iets anders gevormd. En ik mocht 't ding ook meenemen!

Met dank dus aan HansV, opgelost !

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CX500 Z/A/B/C - middenbok - vreemd geval ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven