Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Akelige tik in motor

 
Schrijver Wim62
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 18 mei 2019 14:54 
Beste besten,

Na een rit zette ik mijn CX500E ('84) voor het huis. Ik had niet zeer hard gereden, ik trek nooit door tot in het rood. Ik meende dat de motor bij thuiskomst iets meer geluid maakte en nam me voor zeer binnenkort de klepspeling na te meten en misschien de nokkenaskettingspanner na te spannen (beide zaken nog niet eerder zelf gedaan, ik heb de motor pas een maand of drie).
Een uurtje daarna ging ik weer rijden, maar hoorde bij het starten het tak-tak-tak geluid harder dan daarvoor. Het liep met het toerental mee op. Een paar meter rijden deed het geluid nog verder toenemen. Stapte weer af, schoot snel een filmpje, en zit nu met mijn handen in het weinige haar. Ik hoop niet dat er iets zwaar ter ziele is. Wat nu, eerst de spanner en de kleppen nakijken? Wat is de procedure bij zoiets? Alvast bedankt voor fijne tips.
https://youtu.be/0I4gRtbmLwQ
CX500E

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 18 mei 2019 16:02 
Zoiets heb ik gehad met mijn CM, het leek wel of er knikkers in het blok lagen. Het spietje van het vliegwiel was kapot, nieuw spietje er in en probleem over. Maar of dat bij jou ook het geval is???? Succes met het opsporen van dit probleem. Het klinkt niet goed. Leo Superpapa

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 18 mei 2019 16:47 | Aangepast door: Hansv 
Ik vind het eng klinken.... en misschien ook wel duur.
Wat ik zou doen: eerst afwachten wat de verzamelde kennis hier gaat opleveren aan suggesties etc.

Vervolgens, of in de tussentijd, de klepdeksels eraf, en de motor via het voorste gat rondtrekken en dan de kleppen goed in de gaten houden of ze meelopen en zo. Is niet echt moeilijk.
Olie aftappen, en filter controleren op metaal deeltjes.
Tja, en dan ........ ?

Veel succes gewenst !

Harmony,
Hans
( die ook wel eens enge geluiden hoort )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 18 mei 2019 18:02 
waar woon je ongeveer stad dorp
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 18 mei 2019 19:09 
Hallo Wim ,
Heb je in dat uur geprobeerd de kleppen te stellen ??
zo ja dan heb je misschien de motor in de verkeerde stand gehad en dan word het daardoor erger
Als je de motor met de hand rond draait door het gat aan de voorzijde onder de radiator let er dan op dat je de goede kant op draait,
dat geldt ook voor het stellen van de ketting 1 kant op draaien en niet gouw een stukje terug om dat je net te ver ging
het heeft te maken met de spanning op de distributie ketting
Tik het eens in en kijk de filmpjes eens op you tube dat verhelderd een hoop.
Van Marco Bekker kun je een hoop leren Aanschouwelijk onderwijs heet dat
gr Arnold

Schrijver Wim62
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 18 mei 2019 20:02 
Hoi,

Bedankt voor jullie vlotte en sympathieke reacties.
@ superpapa; Zou kunnen, bedankt voor de hopelijke optie...
@Hans; Klinkt als een goede suggestie, ga ik morgen mee aan de slag. Thanks!
@amsilverwing; in Almere-Haven. Redelijk centraal, maar daardoor ook vaak juist ver weg... Enige ervaren hulp zou inderdaad zeer welkom zijn, en het hoeft niet gratis.
@Arnold; Nee, dan had ik inderdaad het probleem bij mezelf gezocht. Maar ik zal er op letten als het van toepassing is. En ik weet nu ook wat Hans met het voorste gat bedoelde, bedankt.
Die filmpjes van Marco ken ik inderdaad, al veel van geleerd (op de bank dan ) )

Morgen eerst de tips van Hans checken, in die volgorde (kleppen en dan olie). Mocht er verder iemand nog idee hebben, ik houd me warm aanbevolen.
Nogmaals dank!
CX500E

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 18 mei 2019 20:40 
Almere Haven? Dan raad ik je aan om lid te worden van de MV Almere aan de Meerveldstraat 55. Ik ben daar zelf ook lid. De MVA heeft een werkplaats waar je terecht kunt met vragen, hulp, gereedschap, etc. Loop a.s. dinsdagavond rond 20:30 even binnen, dan kun je een kijkje nemen. Ik ben er dan ook.

Ik heb het filmpje beluisterd en ik vermoed dat je blokschade hebt. In ieder geval niet meer mee gaan rijden totdat de oorzaak bekend is. Leuker kan ik het niet maken.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Wim62
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 18 mei 2019 23:28 
Hoi Floris,

Bedankt voor je tip. MV Almere, die bestaan dus nog? Ik ben daar eerder lid geweest, tot een jaar of drie-vier geleden. Ik reed toen op een witte BMW R100RS. Ik zal er dinsdag even naar binnen lopen.
CX500E

Schrijver MAST

Moderator 
#9 | Geplaatst: 19 mei 2019 21:25 
Het fragment is kort maar het klinkt niet goed. Heel misschien is je fan losgebroken van het hart en loopt het ergens tegenaan. Maar ik ben bang voor andere schade binnen het blok.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Wim62
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 20 mei 2019 18:56 
Ik ben er ook bang voor, en daar baal ik echt enorm van. Voor het eerst in jaren weer een motor, leninkje afesloten... Maar ja, eerst maar verder kijken. Tot nog toe nog niet mee begonnen.
CX500E

Schrijver udent

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 21 mei 2019 21:26 
Ander blok nodig? Ik heb er twee. Stuur maar on. Gr Theo
theo cx ds

Schrijver Wim62
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 22 mei 2019 22:59 
Ha Theo, zijn dat Eurosport-blokken? Mocht ik een blok nodig blijken te hebben, neem ik contact met je op. Bedankt voor je reactie!
CX500E

Schrijver Wim62
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 4 juni 2019 15:29 
Afgelopen zaterdag kwam ik op uitnodiging van Floris met de motor op een trailer naar MV Almere. Floris en guru Idsart luisterden kort naar de klappend stationair lopende motor. Er werd me aangeraden met de ventilator te beginnen, en dat bleek inderdaad de herriemaker. Er was een boutje losgelopen van het blok, waar de ventilator met iedere schoep tegen aansloeg... De schade bleek dus zeer beperkt! Het was even werk, maar ik kon weer rijdend (en dus weer blijblijblij) naar huis!
Een ieder hier nog zeer bedankt voor zijn inbreng!!
CX500E

Schrijver MAST

Moderator 
#14 | Geplaatst: 4 juni 2019 18:07 
Geluk bij een 'ongelukje'! Blij voor je dat het mee valt! Veel rijplezier.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 4 juni 2019 21:02 
Dat scheelt weer ! Het kan soms iets heel kleins zijn. Hulde aan MC Almere, Floris en Idsart !

Harmony,
Hans.
( heeft ook wel eens wat klapperigs..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Akelige tik in motor

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven