Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Ervaringen met E10 benzine gevraagd

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 3 okt. 2019 18:46 
Beste mede club leden.

Verzoek aan deze site, om hier te gaan melden wie, wat, waar ervaring heeft met bepaalde keuze, soort benzine.

Mijn mail box ploft uit elkaar met vragen over E10..... ( heb alleen geen antwoord klaar,,, ik weet het niet, geen ervaring)

Maar ik heb geen antwoord.... ik weet het niet, er is geen lange duur ervaring, en ik ben bang dat het probleem pas in de winter als de plof stil staat pas echt kunnen gaan ontstaan. Vocht kan dan zijn probleem gaan veroorzaken...... groene sproeiers?

Ook rijden met andere brandstof, wat zijn de ervaringen....Ik heb alleen maar te melden dat mijn GL500 niet lekker op V power rijd... meer kan ik domweg niet vermelden...

Daarom leden, vermeld uw ervaring,

Site beheerder is hier nog iets mee te doen,,,, dat er iets op de site komt te staan dat wel lang kunnen volgen?
Hierdoor ervaring kunnen delen.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver CxREW
Admin 
#2 | Geplaatst: 3 okt. 2019 19:09 | Aangepast door: CxREW 
Jazeker, dat kan. Ik zal dit onderwerp een tijdje vastpinnen zodat het in beeld blijft.

Bij deze. Laat de ervaringen maar binnenstromen.
webmaster (JiMi)

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 3 okt. 2019 19:27 
hier een interessante video https://youtu.be/ATGSBi1kBl0
vanaf 1981 is er al onderzoek naar gedaan.
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 3 okt. 2019 19:47 | Aangepast door: amsilverwing 
Download via Play store de ANWB onderweg app stel deze in op brandstofkeuze superplus e5
En in een straal van plus mines vijf km zie je waar een tankstation is waar je kunt tanken.
Je kan ook een e10 killer gebruiken als je geen e5 kan tanken VSPE POWER PLUS MULTISHOT.
Verder geen problemen ondervonden met super of excellent benzine.
donateur 2019
https://foto-s31.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 3 okt. 2019 20:02 | Aangepast door: brinkcx 
Ik heb verschillende soorten wel eens geprobeerd, en de CX is niet ontploft of uitgebrand. Met het beperkte aantal kilometers zegt dat niet zoveel, alleen dat ik als er niet anders is ook gerust E10 tank. Misschien is dat slecht voor het originele rubbers in de carburateurs, maar die zijn toch meestal al wel eens vervangen door moderner spul. De metalen delen zijn ook niet opgelost.

Als ik kan kiezen aan de pomp is het idee eenvoudig zo dicht mogelijk bij de benzines van ca. 1980 blijven - zonder alcohol dus. Dat betekent dat ik meestal de 98 octaan versie gebruik al kan daar ook alcohol in zitten. De speciale benzines ook wel eens geprobeerd, zoals de "race" 102-benzine van Firezone of Aral 102, dat vond de CX duidelijk prima, maar niet echt veel beter. V-power of andere super-duper spul vermijd ik gewoon, onnodig duur. Voor lang stilstaan tank ik zo mogelijk alcohol vrij om water zo veel mogelijk uit de tank te houden (roest!)

Samengevat : mijn voorkeur is 98 , anders 95-E5-E10 in aflopende voorkeur, minder alcohol is beter voor de CX.

Scheelt misschien paar dubbeltjes, maar verder gewoon lekker gaan rijden, niet onnodig moeilijk doen, niks andere sproeiers of wat dan ook. De carburateurs en de rest moeten natuurlijk in orde zijn .

(als iemand duurtesten heeft gedaan met Honda motoren van CX-leeftijd hoor ik dat graag natuurlijk en zal dan evt. mening herzien !

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, is nu van kuip voorzien
CX500 B 1981 rood en blauw, geen wit
o ja, donateur ca.2006-2019(incl) 🤑 !

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 3 okt. 2019 20:11 | Aangepast door: MAST 
Als ik het filmpje van Cosmars link bekijk, zal de E10 op motorisch gebied niet zo'n probleem zijn. Je motor lang wegzetten met E10 in de tank lijkt dan echter wel een probleem te geven. (water in de benzine, ontmengen?) en wat het met de rubbers in je carbs doet is nog een vraag voor mij op dit moment.

Onderstaand verhaal had ik eerder geplaatst bij een ander topic.
Vorige week heb ik met de auto Euro 95 getankt (dus voor 1 oktober). In de veronderstelling dat het nog E5 was. Toen ik beter keek zag ik dat er E10 ergens op de pomp stond.
Voor mijn auto is dat geen probleem, ik weet alleen niet zeker of er nu ook E10 in mijn tank van de CX zit. Want die heb ik ook ergens vorige week afgetankt.
Voor de zekerheid maar leeg rijden of aftappen voor de CX er een lange tijd mee blijft staan.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 okt. 2019 13:24 
Als je de carburateur leeg maakt (aftapt) en je dan alleen E10 in de tank hebt, wat voor drama is dat voor de (binnenkant) tank?
Ik heb nog geen druppel E10 (ooit) getankt en heb voor en na de rit van 5 oktober nog E5 en superdure benzine getankt.

groeten Henk.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2019

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 7 okt. 2019 20:04 
De coating in de benzinetank kan oplossen als er coating in zit.
Door oxidatie van alcohol in de tank ontstaat een bruine kleverige substantie die weer tot verstopping kan leiden denk aan de sproeier.
Het beste is gewoon e5 en e10 vermijden.
De carburateur is van aluminium gemaakt het aluminium van de cx kan ook niet tegen e10.
Oja in de cx650 zit een vlotter in de tank voor de benzine meter of die er tegen kan weet ik niet.
donateur 2019
https://foto-s31.webnode.nl/

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 7 okt. 2019 23:13 
Bedankt voor de reactie, E5 heb ik altijd getankt, maar dat gaat er dus helemaal uit.
Nu blijft E0 over, dus worden het wat duurdere ritjes.

Groeten Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2019

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 7 okt. 2019 23:48 | Aangepast door: MAST 
Wat nu E5 heet was eerder de 'super' benzine en de ' nieuwe' E5 zou geen ethanol bevatten. E0 bestaat niet.
Dit weekend gereden met E10 in mijn transalp van 1995 en daar merkte ik weinig aan. In duitsland toch maar benzine zonder of met weinig ethanol getankt. Volgens een lijst op internet zou de transalp op E10 moeten kunnen lopen, de CX500 en CX650 niet.
Volgens mij kan aluminium best tegen benzine met ethanol maar zijn de rubbers in de carburateurs eerder een probleem. Of het snelle 'verouderen' van ethanol benzine.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 8 okt. 2019 09:07 
dit komt van internet.
jammer dat ik de foto niet meer kan vinden van de vlotterkamer waar de aantasting goed te zien was.

Echter tast de ethanol in de benzine brandstofleidingen, pakkingen en keerringen van plastic of rubber aan. Met lekkage en in het uitzonderlijkste geval brand tot gevolg. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ethanol is niet alleen agressiever dan benzine, het veroorzaakt ook eerder corrosie en het bezit geen enkele smerende werking. In sommige gevallen kan ook de aluminium carburateur of spruitstuk worden aangetast.
donateur 2019
https://foto-s31.webnode.nl/

Schrijver beinhart

Bestuur 
#12 | Geplaatst: 9 okt. 2019 08:59 
Behalve dat t alles aantast kan je er ook minder km mee rijden, dus vaker tanken.
Wij hebben met onze vorige auto gemerkt dat je veel minder km kan rijden.
Maar we wonen gelukkig 9km van belgie (waar al langer E10 is)
En daar tank je dus de 98 goedkoper als de 95 in holland

Groetjes werner
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 9 okt. 2019 10:07 | Aangepast door: Jaime Pescador 
Voor de mensen die er nog eens wat dieper in willen duiken. Zie de link hieronder.
Wat in die experimentele Duitse studie opvalt is dat er ook nog zoiets bestaat als "droge corrosie" van aluminium door ethanol. Voorheen nooit van gehoord maar komt vooral voor als het watergehalte in de vloeistof lager is dan 0.2vol%. Dus juist als er geen water in zit! Verder is de corrosie groot bij hoge temperaturen maar bij lagere temperaturen over langere perioden treedt het ook behoorlijk op. Het is ook duidelijk dat een nikkellaag een prima bescherming biedt. Zie Conclusion van de test.

Het is mij een aantal jaren geleden wel eens opgevallen dat de messing sproeiers van een Pan ST1100, die ik moest vervangen omdat ze dicht zaten, door Honda vervangen waren door metaalkleurige: dus geen messing meer iets als RVS. Een Pan ST1100 is ook een motortype vanaf 1990 en dus van voor het jaartal 1993 waar vanaf Honda's "ethanol proof" zijn.

Natuurlijk rij je minder kilometers op E10 dan op benzine zonder ethanol omdat de energie-inhoud van alcohol een stuk lager is.

Gr.
Jaap
P.S. Marcel wil jij misschien even de link wat aanpassen. Ik weet niet hoe dat werkt.

www.process-design-center.com/hydrous-ethanol/Corrosion
Moderator edit: URL aangepast.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 9 okt. 2019 10:49 
Da's mooi, zo leer je nog eens wat. Dank !

Plezier, Frans

(gaat nu even die carburateurs vernikkelen )
CX500 Z 1978, zo'n rooie, is nu van kuip voorzien
CX500 B 1981 rood en blauw, geen wit
o ja, donateur ca.2006-2019(incl) 🤑 !

Schrijver sieds

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 11 okt. 2019 14:09 | Aangepast door: sieds 
En dan is er voor het gemak ook nog een additief

Mocht je nu de E10 benzine, na 1 oktober getankt, toch in je tank willen laten zitten, dan kun je er nog MOTOREX fuel stabilizer aan je benzine toevoegen.

Additief voor bescherming tegen brandstofoxidatie; helpt om brandstof te stabiliseren tijdens het winterseizoen, bindt ook water en beschermt het systeem tegen roest en corrosie. Geschikt voor benzine- en dieselinstallaties. Met een effect dat tot zes maanden aanhoudt.

bron: FUEL STABILIZER

te koop: OLIEHANDEL.nl

Mijn Honda buitenboordmotor met E10 kon ik na 6 maanden stilstand en oude E10 nog in de tank met geen mogelijkheid meer aan krijgen.
De dealer bevestigde dit dat het de laatste jaren een probleem was.
Zijn advies was dan ook oude benzine er uit en 98 of wat 102 er in, en ja hoor 1x starten en de motor liep.
CX 650C : "Red Rooster"

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Ervaringen met E10 benzine gevraagd

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 304 [17 okt. 2018 09:46]
Gasten - 303 / Members - 1
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven