Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Rechter cilinder lekt olie

 
 
Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2

Schrijver Bas van Eeden
Forum Lid 
#16 | Geplaatst: 9 april 2020 21:59 
Inmiddels is het nieuwe motorblok op de motor gemonteerd, rijd echt een stuk beter!
ik heb meteen het uitlaatband van de motor vervangen voor zwarte, een een ander (zwart) stuur op de motor gezet:

foto 1IMG_5969 by Bas van Eeden, on Flickr

Enige probleem wat ik nu nog heb is het stationair lopen, dit wil niet lukken.
hoge toeren is allemaal geen probleem en hij rijd echt lekker, stottert niet niks.

onderin bij stationair is het echter alleen maar stotteren, inhouden en "verslikken".
Het probleem richt zich bijna volledig op de rechter cilinder, links doet het een stuk beter en wanneer ik de motor start en voel aan de uitlaatgassen voelt deze krachtiger en veel warmer.
het voelt aan alsof de motor onder de 2500 toeren langzaam inzakt. zodra je boven de 2500 gaat word ie ineens wakker en gaat ie als een trein.

hier zie je een beetje wat ik bedoel:



Wat ik tot nu toe heb geprobeerd om dit beter te maken, (het is hierna zeker beter geworden, oppakken in lage toeren gaat al iets beter.)

Carburateurs uit elkaar gehaald en sproeiers e.d schoongemaakt, kanaaltes e.d uitgespoten.
Slow-Jet sproeier geboord, schroefdaad getapt, eruit gehaald en schoongemaakt (danku marco becker voor de youtube video).
ACV rubbertjes nagekeken, deze zijn denk ik door de vorige eigenaar vervangen want zijn zo goed als nieuw.
inlaatbuizen, zien er ook nieuw uit, gecheckt met remmenreiniger tijdens het draaien.
bovenkant van de carburateurs eraf gehaald en schoongemaakt, ook bij de luchtsproeiers nog even gekeken en doorgespoten.
gaskleppen op het oog gelijk gezet
stationair schroeven helemaal ingedraaid, vervolgens 2 volledige slagen terug gedraaid (2x 360 graden)
Bougiedoppen omgedraaid om te checken of het daar aan kon liggen.
bougiedoppen zijn al voorzien van balpen veertjes ipv weerstanden.

de setup is als volgt:
Open Filters
Sproeiers: 78 / 122
Rechte pijpen met einddempers waar een decibel killer inzit + er is een buisje in de uitlaat gelast met een opening van 13mm zodat deze niet helemaal "open" is.
Aangepaste CDI unit via Marco Becker.

heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Zit dit in de carburateurs of kan het ook wat elektrisch zijn? kapotte bobine o.i.d.?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#17 | Geplaatst: 9 april 2020 23:25 
kleppen gesteld/gecontroleerd? Compressie gemeten? Wissel ook de bobines eens om L/R (zijn gelijk alleen kleur draadje verschilt), ook de CDI oplossing die je nu hebt kan je denk ik wel L/R omdraaien.

Als je daar ook niet verder mee komt wordt 't een beetje moeilijk, zeker op afstand..................

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Bas van Eeden
Forum Lid 
#18 | Geplaatst: 15 april 2020 21:19 
Van de week weer bezig geweest, bobines omgedraaid, maakte geen verschil.
besloten de vlotterhoogte te checken dmv de overloop buisjes onderop de carburateur omhoog te binden, de linker stond helemaal tot de rand, de rechter er stuk eronder.
nadat ik ze had opengemaakt zag ik dat 1 van de veertjes lam was waardoor de vlotter niet meer lekker terug veerde.

Toen ik op internet ging kijken denk ik het probleem te hebben gevonden; er zitten verkeerde vlotternaalden in (denk ik).

links is wat er nu inzit, hierop zit volgens mij veel meer speling dan op de rechter.
bij de rechter vlotternaald word gezegd dat deze voor de carburateurs met zwarte vlotters is, die ik heb.

Schermafbeelding 2020-04-15 om 21.15.19 by Bas van Eeden, on Flickr

Als het goed is krijg ik de nieuwe morgen binnen, dan ga ik ze er meteen inzetten, hopelijk lost dit het probleem op.

vlotterhoogte is vanaf de aansluiting van het bakje tot onderkant van de vlotter 15,5 mm toch? of tot het lijntje op de vlotter?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#19 | Geplaatst: 15 april 2020 22:26 
Die 15,5 is tot de onderkant, het manual hier (klik) Afstellen is normaal zelden nodig. Zelf vind ik 't ook een rare meting en gebruik net als je al gedaan hebt een slangetje aan de overloop, gewenst niveau dan zo'n beetje net onder deelvlak van bakje/carb-body. Wel controleren met nieuwe naalden, die zijn niet altijd zo netjes en maatvast is de ervaring. Zelf afgelopen week nog een stel originele terug gezet en de nieuwe namaak weg gegooid, 1 bleef steeds hangen (waren ook wel erg goedkoop, eigen schuld )

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Bas van Eeden
Forum Lid 
#20 | Geplaatst: 24 april 2020 17:56 | Aangepast door: Bas van Eeden 
Nieuwe naalden zitten erin en vlottters zijn afgesteld op 15,5mm.
hij loopt weer wat beter, ik kan nu redelijk tot ca 1500 toeren stationair lopen maar hij blijft wat ploffen en kuchen.
wat me ook op blijft vallen is dat de linker cilinder veel krachtiger uitlaatgassen uitstoot dan de rechter cilinder.

zijn er hier mensen die ook open filters en uitlaten hebben, dit is het volgende wat ik wil gaan checken namelijk.
Ik heb nu sproeiers 78 / 120 erin zitten. wat hebben jullie ? ik heb open luchtfilters en open uitlaten.
De sproeier 78, wat is daar de functie van? is dit voor stationair?

Zou het evt toch nog ontsteking gerelateerd kunnen zijn? Dat bijv mijn spannings regelaar niet goed is?

groet,
Bas

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#21 | Geplaatst: 24 april 2020 19:39 
Die 78 is voor lage gebied, sommige lieden gebruiken daar 90 bij pods en rechte uitlaten, probeer eens groter dus.. Stationair 1500 is hoog mik op 1200, niet veel lager anders te weinig oliedruk in de motor. Lijkt me niet direct een ontsteking probleem, zeker geen probleem door spanningsregelaar.

Carburateurs gesynchroniseerd?

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Bas van Eeden
Forum Lid 
#22 | Geplaatst: 3 juni 2020 18:59 
Ben inmiddels weer wat verder met de motor.

Ik heb de carburateurs nog 1x goed schoongemaakt met thinner, slow jets weer verwijderd en alles nog een keer goed uitgeblazen met de compessor.
En hierna liep de motor echt een stuk beter. blijft veel mooier stationair lopen, rechter cilinder nog steeds wat onrustig, maar heb een revisie setje besteld met alle pakkingen, gasnaalden en luchtschroefjes e.d.

Ook de sproeier van 78 naar 90 veranderd.

Het kan nog wel beter heb ik het idee dus ik hoop dat het revisie setje net dat laatste beetje helpt.
tussen de 4000 en 5500 toeren stottert en prutteld de motor een beetje, ik heb het idee dat dit is gekomen nadat ik de vlotternaalden heb vervangen, ik ga als het revisie setje er is nog eens goed naar de vlotterhoogtes kijken ook. Of zou dit probleem kunnen komen door versleten gasnaalden?

wat me ook opvalt.. de motor verbruikt enorm veel benzine, ik mag blij zijn als deze 1:10 haalt. heb gecheckt en lekken doet hij niet.

Nog even een plaatje, ik heb de tank van de motor gewrapt met een groene folie:
Nu het achterspatbord nog iets inkorten, zwart maken en de tellers vervangen door kleinere en dat ben ik wel tevreden!

cx bas v eeden

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#23 | Geplaatst: 3 juni 2020 23:06 | Aangepast door: JiMi 
1 op 10 is niet normaal. Ik vraag me af: kun je een hoger verbruik krijgen als de motor soms maar op 1 poot loopt? Want als dat inderdaad zo is dan zou ik nu de dynamo of cdi gaan verdenken. Temeer daar je ook melding maakt van een stotterende motor bij ca 5000 rpm. Die 5000 is een berucht getal bij de CX.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Bas van Eeden
Forum Lid 
#24 | Geplaatst: 4 juni 2020 12:44 
Hi jimi, Er zit een CDI unit in via Marco Becker dus probleem met dynamo/CDI kan het niet zijn lijkt me.

De motor loopt op beide cilinders, alleen bij stationair loopt de rechter wat onrustiger dan de linker.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#25 | Geplaatst: 4 juni 2020 13:11 
Als je 1 op 10 gebruikt daar eerst naar kijken voordat je veel tijd aan de ontsteking gaat besteden, dat wordt nooit goed als mengsel veel te rijk is of de benzine zo de cylinder in gegoten wordt.

Ik weet niet wat voor revisie set je gebruikt hebt maar de kwaliteit daarvan loopt nogal uiteen. Monteer de "oude" koperen spullen eens terug als die redelijk in orde zijn. Kijk ook naar de ontluchtingen (onder en boven aan de binnenzijde carburateurs. Begin met de standaard sproeiers, en let op dat je ze niet per ongeluk verwisselt van plaats. Gewoon even terug naar af en alles standaard, daar loopt de motor ook wel mee ook al heb je open in- en/of uitlaten. Doe desnoods ook de originele vlotternaalden terug, die rubber punt kan je voorzichtig schoon maken, veertje moet wel werken. Als "standaard" goed is verder experimenteren.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Bas van Eeden
Forum Lid 
#26 | Geplaatst: 10 sept. 2021 15:32 
Inmiddels weer wat verder, carburateurs naar een monteur gebracht. Ze zijn ultrasoon gereinigd en in een soda-straalcabine gegaan. Daarna synchroon afgesteld en het rijd echt een heeeeel stuk beter!

Ik ga binnenkort nog even kijken naar het stationair want die mag nog wat lager afgesteld worden (nu rond de 2000 toeren).

Schrijver Bas van Eeden
Forum Lid 
#27 | Geplaatst: 13 april 2023 20:40 
Hallo allemaal,

Het is een hele tijd goed gegaan met de CX, echter toen ik deze vanavond voor het eerst na de winterstop weer is wilde starten ging dat heel moeizaam en liep deze maar op 1 cilinder (links werkt niet). Bougies eruit gehaald, links vonkt niet. draadjes van de bobines omgedraait, dan vonkt links wel en rechts niet. het zit dus in de aansturing naar de bobines toe.

Het gekke is dat wanneer de motor op 1 cilinder loopt en ik een tijdje wat hogere toeren draai de linker cilinder ineens mee ging doen.
Klein testrondje gedaan, niks aan de hand. Nog een testrondje, valt ineens de linker cilinder weer uit, motor uit-aan, en was het weer weg.
Ik merk ook wel dat bij lage toeren de cilinder onrustig loopt.

Ik heb een cdi kastje van marco becker erop zitten, hoe kan ik nu verder meten waar het probleem vandaan komt ?
Het trucje met omdraaien van de bobines geeft (denk ik) aan dat het in de aansturing naar de bobines zit. De aansluiting van de bobines loopt naar het "marco becker CDI kastje" en vanaf daar weet ik niet wat ik kan doen om verder te onderzoeken / uit te sluiten waar het probleem vandaan komt.

Hebben jullie een idee om me op weg te helpen?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#28 | Geplaatst: 14 april 2023 14:07 
Spoelen meten waarop dat "CDI kastje" is aangesloten. Als dat goed is dan komt kastje onder verdenking, moet je bij Marco vragen denk ik, zelf niet mee bekend. Mogelijk kan je de ingang/aansturing omwisselen en zien of de fout meegaat?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Bas van Eeden
Forum Lid 
#29 | Geplaatst: 16 april 2023 20:23 
Probleem is opgelost, had even een mail gestuurd naar marco voor wat advies.
Ik heb op zijn advies de stekkertjes van de cdi unit nagelopen (de draadjes aangedrukt in de stekker) en de aansluitingen omgedraaid ter test of de probleem zich dan ook van de linker naar rechter cilinder verplaatste, toen ik dat had gedaan vonkte beide kanten weer goed! Testrondje gedaan en niks meer aan de hand!

Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Rechter cilinder lekt olie

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven