Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

balhoofdlagers vraag

 
Schrijver Bas V
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 30 juni 2020 21:20 
Hoi,

Na lang wachten eindelijk het frame terug van de poedercoater. Tijd om de zaak weer op te bouwen!

Loop ik tegen volgend probleem aan. De bestelde balhoofdlagers passen niet. bovenste ring steekt 2mm boven het balhoofd uit en is met de hand in en uit te nemen (wel makkelijk plaatsen! )

nu is het deze set:

https://www.nr1motor.nl/stuurkop-lagerset-taps-toelopend-025cf9.html

afmetingen op de site kloppen met die van het lager. op het doosje zit netjes een sticker met GL500 (etc)

Mis ik wat? Mijn 1982 GL500 is van origine canadees. zal volgens mij niets uit moeten maken qua balhoofd lager.
Heeft iemand misschien een link met een set die wel past? Deze set kan denk ik wel terug.

De ruimte voor de ringen in het balhoofd zijn boven, 8.5mm hoog, en beneden 18.3mm hoog.

1
2

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 1 juli 2020 09:04 | Aangepast door: amsilverwing 
https://a160999.home.xs4all.nl/overig/CX500/balhoofd.html

deze gebruik ik wel eens

BALHOOFD LAGERSET SSH-750 AFMETING 26 x 48.5 x 15 mm 30 x 50 x14 mm
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Bas V
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 1 juli 2020 09:19 
amsilverwing

wat een ontzettend duidelijk verhaal! De lagers zijn dus gewoon goed. dankjewel!

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 1 juli 2020 09:39 | Aangepast door: JiMi 
Ik wil de pret niet drukken, maar dat linkje komt waarschijnlijk vandaag te vervallen. Dus geniet ervan zo lang het kan.
Het is nl. een linkje naar mijn webruimte bij XS4ALL maar ik ben toevallig vandaag overgestapt naar een andere internetprovider, dus ik raak die webruimte vandaag officieel kwijt.

P.s. het is niet normaal dat je een lagerschaal er zonder moeite met speling in kunt leggen. Je zou op zijn minst in enige mate moeten persen lijkt mij.

O ja en heb je de bovenste en onderste schaal niet met elkaar verwisseld? Ik weet niet of dat kan hoor, is maar een idee.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Bas V
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 1 juli 2020 13:15 
JiMi

Het ging mij meer om het feit of dit uberhaupt wel kan. balhoofdlagers plaatsen heb ik vaker gedaan

onderste lagerschaal is een stuk groter en past niet bovenin. Ik heb reeds lijm 'geleend' van het werk om lagerpassingen te lijmen, dus dat moet wel goed komen denk ik (Loxeal 83-21)

https://www.loxeal.be/product/loxeal-83-21-inkleven-lagers-cylinders-tandwielen-extra-sterk/

Ik gok dat het lagerschaal uiteindelijk samen met het frame oud gaat worden (nog ouder)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 1 juli 2020 22:05 
Het schijnt (maar nooit bevestigd) dat de conische balhoofd lagers voor de CX gemaakt worden van standaard lagers waarbij dan de buitenring wat afgeslepen wordt. Vooral die bovenste is altijd erg dun, misschien is die van jou wat te klein uitgevallen? Eens nameten met de micrometer zou aardig zijn.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 1 juli 2020 22:21 
Wat ik ooit van een Monteur van Metaalbewerkings uit Oostbloklanden heb geleerd is dat een normaal skf lager gebruikt kan worden,alleen de buitendiameter wijkt 1 millimeter af .
die moet je dus van de buitenkant afdraaien
Als je dus een opspanning maak waardoor de buitenring opgesloten word zodat die niet kan slippen t.o.v. de aandrijving is het een werkje van niets

gr Arnold

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 1 juli 2020 22:28 
He Bas,

hier (klik) nog wat extra informatie. Je ziet het, als je overal vraagt werkt heel de wereld voor je.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Bas V
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 2 juli 2020 11:36 
brinkcx

man van de wereld

Bedankt voor de adviezen.
inmiddels heb ik de 'race' / buitenste ring vastgezet met boven genoemde lager lijm. zit als een huis. vanmiddag gaat de handel weer in zn geheel in elkaar.

waarom de buitenring losjes in het balhoofd kon blijft een raadsel.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 2 juli 2020 12:23 
Bas V:
man van de wereld

soms een beetje ja.... en als de rest van de wereld al aan het werk is slaap ik bij volgende gelegenheid fijn door
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 3 juli 2020 12:36 
Ik had de zelfde balhoofdlagers set aangekocht als Basv , dus een sterke twijfel of ik ze zou terug zenden.
Vanmorgen ben ik ze toch maar gaan plaatsen in de cx500b , en bij mij past de balhoofdlager set prima zoals het hoort.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 balhoofdlagers vraag

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven