Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Afslaan van warme motor.

 
Schrijver arjenma
Gast 
#1 | Geplaatst: 18 april 2004 19:41 
Beste motor vrienden,

Na heel veel onderwerp gelezen en onderzoeken gedaan te hebben over dit probleem ben ik er nog niet uit.
Kort omschreven heeft mijn CX type A uit 1998 het volgende uitdaging.
1e De eerste 10 kilometer loopt de motor prima ook bij lage toerentallen.
2e Na +/- 10 km begint de motor af en toe te stotteren bij optrekken in lage toeren.
3e Na ruim 15 km ongeveer slaat hij de motor echt af als je bijvoorbeeld voor een verkeerslicht stil kom te staan. Meestal start de motor wel weer direct maar niet altijd. Hij heeft me al twee maal gewoon 15 minuten laten staan alvorens hij daarna gewoon weer te starten was.

Ik heb de volgende zaken onderzocht of hersteld.
a: De CDI unit verwisselt maar dit maakte niets uit. Bij het doormeten van de bedrading richting het motorblok kwam ik wel vreemde waarden tegen. In het handboek motorfiets-techniek van Peters uit Deventer staan de volgende waarden:
a1 Tussen groen en blauw moet zijn tussen de 77 en 95 ohm. Bij mij is dit 505 ohm
a2 Tussen oranje en rood/groen moet zijn tussen de 81 en 99 ohm, bij mij is dit 205 ohm
Mijn eerste reactie was natuurlijk (hoera) ik heb wat gevonden de ontsteek spoel in het blok is niet goed meer. Omdat ik toch twijfel had aan deze meting heb ik deze meting ook gedaan bij een andere CX type A van Adrie daar kwam ik precies de zelfde afwijking tegen als bij de mijne, deze had 515 ohm bij meting a1 en 213 ohm bij meting a2.
a3 Meting tussen lichtbouw/wit met massa moet zijn tussen de 185 en 225 ohm bij mij is dit lichtgroen/wit 212 ohm.
a4 Meting tussen oranje/wit met massa moet zijn tussen de 185 en 225 ohm bij mij is dit 204 ohm.
Bij de andere CX van Adrie liggen deze waarden anders namelijk a3: 718 ohm en a4: 650 ohm??? Zijn motor doet het er prima mee dus wie het weet mag het zeggen. Misschien heeft het te maken dat de CX van Adrie in de top 10 van oudste motoren van dit type staat en toen de componenten nog in een ontwikkel fase waren.

Hierna ben ik nog het volgende gedaan maar zonder enig resultaat.
b: bougies verwisselt en kappen doorgemeten.
c: kleppen afgesteld, ze stonden jammer genoeg goed.
d: Aanzuigrubbers tussen cilinder en carburateurs met vulkaniserende tape dichtgemaakt. Er leek een droogte scheurtje in te zitten, maar op een gegeven moment ga je aan alles twijfelen.
e: Ral 98 benzine getankt in plaats van wat ik normaal tank Ral 95

Ik wil de compressie nog laten testen maar daarna weet ik het zo niet meer. Je wissel niet zomaar even de spoelen in de motor om te testen.

Wie heeft voor mij de gouden tip. De motor steeds op hoge toeren houden is erg vermoeiend en gevaarlijk rijden.

Arjen Marees.

Schrijver udent

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 18 april 2004 19:53 
bobines die warm worden , geven hetzelfde effect,ruil die eerst eens even met een andere motor.
theo cx ds

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 18 april 2004 23:19 
Over dergelijke symptomen is al heel veel op het forum geschreven.
Riekt ook naar carb problemen. Laat ze eens reinigen, kijk ook of alle rubbers nog in goede staat zijn (m.n. de beide luchtafslagmembranen) en laat ze synchroniseren.
Overigens werkt de tankontluchting nog wel goed (want anders trek je een vacuum in de tank die je pas na zo'n kilometer of 10 gaat merken; na een kwartiertje stilstaan heft het vacuum zich dan weer vanzelf op)?

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ray
Gast 
#4 | Geplaatst: 18 april 2004 23:56 
Ja, vergeet het hele electronische verhaal maar, die metingen heb ik ook allemaal gedaan na mijn CX brand en samen met Rupert "le Proffeseur" bleek dit allemaal OK. Ik had ook dat soort afwijkingen en dat bleek allemaal verklaarbaar. Dit riekt naar problemen met de benzinetoevoer en/of de carburatie: vieze tank, verstopt benzinekraantje (doet ie het ook als je alleen op reservestand rijdt?), hangende vlotters, valse lucht, te arm, te rijk.. etc, etc..
Groeten
Ray

Schrijver arjenma
Gast 
#5 | Geplaatst: 28 april 2004 21:59 
Hier dan de stand van zaken tot nu toe.
Na het verwisselen van de luchtfilter en het tanken van ral 98 benzine leek het probleem over. Gewoon lekker 50 kilometer gereden zonder enige problemen. Na deze opluchting meteen een nieuwe achterband laten monteren want de bedoeling (was) / is om veilig de weg op te gaan. Ik ben echter niet meer rijdend de garage uitgekomen. De motor deed het gewoon niet meer. We hebben daar enige metingen gedaan en de voorlopige conclusie is dat er veel te weinig compressie is moet meer dan 100.. zijn en is maar 70.. op beide cilinders? Daarna perslucht op het gat gezet van de bougie met de zuiger op de bovenste stand en ja hoor de lucht kwam er via de ontluchting van het carter er (te) veel uit.
Einde verhaal motorblok lijkt nu!
Of heeft een CX maar zo weinig compressie en kan het toch nog wat anders zijn?

Groet Arjen

Schrijver Floris
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 29 april 2004 09:46 | Aangepast door: Floris 
De compressie moet tussen de 10 en 12 kg/cm2 liggen. Je moet meten met een warme motor en choke/gashendel helemaal open.

Mogelijke oorzaken van te weinig compressie:
- foute klepspeling
- versleten kleppen
- doorgeblazen koppakking
- versleten zuigerveren
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Afslaan van warme motor.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven