Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Waterpomp defect?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver mus
Gast 
#1 | Geplaatst: 26 april 2004 21:26 
Bij het laatste proefritje blijkt dat de temperatuur wel erg hoog oploopt. Meter en spanningsregelaar zijn volgens mij goed.

Wat me opvalt is dat de slangen en de chromen buis aan de linkerkant niet of nauwelijks warm worden terwijl het blok al te heet is om aan te raken.

Ik heb de thermostaat getest in een pan met water en voordat het water kookt gaat deze open, dus denk ik dat die het goed doet.

Zou het kunnen dat de waterpomp defect is of kan ik beter nog ergens anders zoeken?

Ik hoop dat iemand me kan helpen...

Groeten,

Arthur

Schrijver Ray
Gast 
#2 | Geplaatst: 26 april 2004 21:40 
Radiateur verstopt? Koelwater verkeerd of te oud? Wat ook kan: te arme afstelling van de carbs. Daardoor wordt ie ook heeeel heet!
Enne, wat is te hoog? Zegt de meter dat, of je gevoel? Vaak loopt ie eerst flink op, waarna ie na een tijdje weer terugzakt (als de thermostaat opengaat) Hoelang was het proefritje dan?
Groeten en succes,
Ray

Schrijver mus
Gast 
#3 | Geplaatst: 26 april 2004 21:50 
Hoi Ray,

Proefritje was iets van 3 kilometer. Dan gaat de meter echt het rood in. Het motorblok is dan loei-heet, ruik een verbrand plastic geurtje.

Met m'n oude CX 500 had ik hier nooit een probleem mee, met de GL 500 die ik nu rij vorig jaar ook niet... helaas nu dus wel...

Ik ga morgen maar eens de radiator loshalen... kijken of daar vloeistof doorheen stroomt...

Hoe kan ik de afstelling van de carbs maken/veranderen?

Iemand nog andere tips?

Thanks!

Groeten,

Arthur

Schrijver Guernica
Gast 
#4 | Geplaatst: 26 april 2004 22:58 
Misschien een idee: testen zonder thermostaat? Dan moet gelijk het hele circuit koelen? Zelfs bij stationair draaien moet de warmte van de motor afgevoerd worden als de waterpomp ok is en het circuit open (= niet verstopt)
Mvg,
Daniël

Schrijver mus
Gast 
#5 | Geplaatst: 26 april 2004 23:06 
Hoi Daniel,

Zat ik ook aan te denken, maar dat is weer een flinke operatie om alles los te krijgen en later weer vast zonder lekkage...

Maar een goede 2e optie als de radiator lekker doorloopt...

Thanks!

Groeten,

Arthur

Schrijver Floris
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 26 april 2004 23:16 
Als de chromen buis niet warm wordt dan stagneert de circulatie. De suggestie van Daniël vind ik wel goed: proefrijden zonder thermostaat (= maximale opening). Als dat ook hetzelfde verschijnsel oplevert, dan zou de radiateur verstopt kunnen zitten.

Misschien heeft de waaier van de waterpomp zich losgedraaid?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver JosvanR
Gast 
#7 | Geplaatst: 26 april 2004 23:24 
Even voor de vuist weg: Waterpomp kan niet kapot zijn zonder dat dit een vreselijk geluid maakt. De enige reden waarom de waterpomp niet zou werken is dat de waaier van de as afloopt. Dat moet wel opvallen door het geluid dat dit zou maken want dan ligt de bout van de waaier ook los in het waterpomphuis. Misschien een voor de hand liggende opmerking, maar: zit er wel voldoende koelvloeistof in de motor, en heb je al gekeken of de koppakking niet lek is? Je moet eens kijken onder een van de kleppendeksels. Als daar gele drab onder zit, heb je een probleem(pje).

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 april 2004 23:58 
Ik had het zelfde probleem met mijn Silverwing. Bleek dat er bijna geen koelvloeistof meer in de radiateur zat. MOraal van dit cerhaal is: Vertrouw in ieder geval niet op het waterreservoir. Veiligste manier is om helaas de kuip los te halen en de radiateur dop af schroeven. Oude koelvloeistof kan het probleem zijn hoewel ik gemerkt heb dat als je de olie ververst dit ook verschil kan maken in de koeling.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver ericx
Gast 
#9 | Geplaatst: 27 april 2004 12:23 
Hoe heb je gecheckt dat de temperatuursensor goed werkt?
Heb onlangs de mijne moeten vervangen, bij 70°C joeg hij de meter al in het rood.
Na vervanging sensor was alles terug ok.

Eric

Schrijver mus
Gast 
#10 | Geplaatst: 27 april 2004 15:54 
Hoi Eric,

Ik heb geen thermometer die zo hoog kan komen... weet je een andere manier om te testen of de sensor goed werkt?

Groeten,

Arthur

Schrijver fomoco38
Gast 
#11 | Geplaatst: 27 april 2004 19:29 
met een deciobel meter mischien. Je steekt je vinger in het koelwater en je meet dan het aantal decibels dat je produceerd. Is wel ongeveer hé. Er zijn momenteel in de autoshops digitale multimeters te koop die temperatuur kunnen meten voor een euro of 50 als ik het goed heb. Er kan ook met infra rood gemeten worden maar die toestellen kosten algauw een arm en een been met nog een stuk van de lever erbij. Het simpelste is een glazen termometer die men bij schemische proeven gebruikt maar die zijn zeer kwetsbaar en kosten denkelijk ook niet zo veel meer. Groetjes

Schrijver Floris
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 27 april 2004 21:22 
(Dit is een test voor de CX 500, ik weet niet zeker of het voor andere types ook werkt)

De temperatuursensor geeft een bepaalde weerstand die afhankelijk is van de gemeten temperatuur in het thermostaathuis. Hoe hoger de temperatuur van het blok (eigenlijk: de temperatuur van de koelvloeistof), hoe lager de gemeten weerstand op de sensor.

Je kunt dit als volgt testen: haal de draad van de sensor eraf. Zet je multimeter op de stand 1kOhm, zet de testpen op de massa (frame) en de ander op de sensor. Start de motor en laat het blok stationnair op temperatuur komen. De gemeten weerstand gaat dan dalen. Als de multimeter 104 Ohm aangeeft dan heeft het blok een temperatuur van ongeveer 60°C bereikt.

Voel tijdens het testen (voorzichtig) aan de chromen buis. Zo gauw de thermostaat open gaat (tussen 80 en 84°C) wordt de chromen buis warm, wordt het blok iets koeler en moet de gemeten weerstand dus iets omhoog gaan.

Als de gemeten weerstand onder 20 Ohm dreigt te komen dan moet je de motor uitzetten, want dan is de temperatuur over de 100°C en heb je een ander probleem. Als de weerstand in de buurt blijft van 44-48 Ohm dan werkt de koeling goed. Meestal schommelt deze iets, hetgeen betekent dat de thermostaat afknijpt, opengaat, weer afknijpt, enz.

Als je niets kunt meten (geen waarde) of de weerstand daalt niet, dan is de sensor defect. Als het bovenstaande wel klopt dan laat je de motor lopen en haal je de multimeter eraf. Vervolgens sluit je de draad van de sensor weer aan. Als de temperatuurmeter op je dashboard dan in het rood gaat, is waarschijnlijk de 7 Volts regelaar kapot.

De 7 Volts regelaar is een klein zwart blokje dat gemonteerd is in de koplamp, bij de C serie tussen het dashboard en de koplamp. De regelaar kun je als volgt testen: zet de universeelmeter op Volt DC en meet de spanning op de gele draad die van de regelaar naar de temperatuurmeter gaat. Is deze groter dan 7 Volt DC dan is de regelaar kapot.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver ericx
Gast 
#13 | Geplaatst: 27 april 2004 21:34 
Arthur,

bij Econosto www.econosto.nl onder instrumentatie kan je 10-tallen thermometers vinden 0 - 120°C.
Alle soorten, alle maten. Prijs tussen 15 € en 70€

Maar met de raad van Floris hierboven geraak je volgens mij ook al een heel end.

Succes
Eric

Schrijver mus
Gast 
#14 | Geplaatst: 28 april 2004 09:35 
Hoi,

Heb gisteren de thermostaat eruit gehaald en tevens even gecontroleerd of de radiator wel doorloopt. Zo te zien zit daar geen probleem. Ook heb ik de sensor vervangen (van m'n oude CX die het altijd goed gedaan heeft). En toen was het 22:30 dus geen tijd meer om te gaan testen... vandaag maar eens proberen. Dank voor alle tips!

Groeten,

Arthur

Ps. Fomoco: vind je het erg als ik eerst de andere tips uitprobeer ipv de decibel test?

Schrijver Anoniem
Gast 
#15 | Geplaatst: 28 april 2004 22:27 
Als niet de juiste koelvloeistof word gebruikt,komter als hij lang heeft stil gestaan bezinkselin je kanalen van je blok,watverstopping van de kanalen te weeg brengt. remedie alles aftappen vullen met water en soda warm laten draaien en op nieuw af tappen door spoelen en weer af vullen met koel vloeistof op actieleen basis

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Waterpomp defect?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 2 [ Hansv, brinkcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven