Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Accu amperage testen

 
Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 30 april 2023 12:20 
Je kunt een accu testen op hoeveel ampère hij in staat is om te leveren. Daarmee kun je een beter beeld van de conditie van de accu krijgen dan alleen met een voltmeter. Mijn vraag is: zit deze test ingebouwd in mijn druppellader (Optimate 4), of moet ik dat anders aanpakken?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 april 2023 16:14 | Aangepast door: brinkcx 
De laders meten voltage bij lage stromen tijdens laden en voor test ontladen, als ze met die dunne kabeltjes de volle startstroom van 100+ Ampère zouden gebruiken dan ging de boel in rook op Hou wel in de gaten hoelang de lader nodig heeft om een lege accu weer vol te krijgen, hoe sneller hoe slechter, de accu kan dan blijkbaar nog maar weinig openemen. Op sommige accu's staat vermeld wat voor laad tijd je mag verwachten bij een bepaalde stroom, en op de lader staat normaal wel hoeveel stroom die zal gebruiken om te laden.

Professionele tester die werkelijk de geleverde stroom testen zijn een stuk lomper en echt testen kan je zelf niet goed. Typisch scenario heb ik net gehad : een wat oudere Yuasa vervangen die wat de lader betreft prima was, op de motor ook nog wel als (beetje langzaam) starten onmiddellijk lukte. Ging starten even wat moeilijker : einde accu stroom. Nieuwe accu : flats, lopen, ook na paar lange start pogingen. Die "oude" accu had nog best een hele tijd mee gekund als die motor altijd vlot had willen starten - maar dat deed 'ie dus niet (nu wel )

Blijven rare dingen die accu's, voor kwaliteit moet je betalen.

Succes, Frans

(groot voorstander van een voltmetertje op de motor, weet je wat er gebeurt!)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 30 april 2023 17:57 
Dank voor de leerzame uitleg!
Ik kan vrij lang blijven doorstarten als de motor niet aanslaat, de startmotor blijft vlot rondgaan. Dan zal het wel goed zitten met die accu lijkt me.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver GL5
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 mei 2023 18:47 
Dat is helaas wat kort door de bocht.
Een accu kan soms je starter prima laten ronddraaien maar zakt dan toch teveel in Volts om je ontstekingssysteem goed te voeden.
Beste is tijdens het starten een Volt metertje er op en hope dat het Voltage niet teveel instort.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Accu amperage testen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 2 [ Andre Post, Paulmz ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven