Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Olielekkage - welke pakking en wat dan nog?

 
Schrijver Prasatko
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 17 mei 2023 22:46 
Hallo!

Ik ben sinds een jaar (weer) CX-rijder, maar mijn "nieuwe" motor blijkt last te hebben van olielekkage langs een pakking in het blok. Het is op de foto's niet meer te zien (motor had alweer te lang gestaan na de laatste rit). Maar langs de naad aangegeven met de rode pijl loopt na het rijden altijd een klein beetje olie langs het blok. Teveel om zonder gene de motor gerust ergens te stallen. Ik laat altijd een plek achter op het asfalt.

Het werkplaatshandboek is onderweg, maar kan iemand mij alvast vertellen welke pakking dit zou moeten zijn? En als ik begin aan vervangen, wat kan ik dan het beste ook meteen meenemen?

Dank voor het meedenken alvast!

Foto 1 -> lekkage 1
Foto 2 -> lekkage 2

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 18 mei 2023 09:56 
Dat is wel een vreemde plek zo hoog op het blok. Is het niet het rubber van de stelschroef nokkenasketting die lekt. Dat doen ze graag zeker nadat je die stelschroef hebt in- en uitgedraaid. Maar om de o-ring van die schroef te vernieuwen moet ook het achterdeksel er van af, dus vervang je die pakking neem dan gelijk dat o-ringetje van de stelschroef mee.
Is het wel olie wat je ziet, of lekt er koelvloeistaf uit (het gaatje bij) de waterpomp seal? Om dat te verhelpen zou je de koelvloeistof kunnen vervangen. Meestal is de lekkage dan weg. Zelf gebruik ik de koelvloeistof van de Gamma (5 liter verpakking).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Prasatko
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 18 mei 2023 11:17 
Dank Hans voor de snelle reactie!

Ik las wat verder op het forum en zag al eerder dat er aangegeven werd dat het mogelijk geen olie is. Ik ga daar nog eens goed naar kijken. Ik had ook al van die "pakkingseal" aan de olie gedaan, maar dat heeft eigenlijk geen enkel verschil gemaakt. En nu ik er over nadenk zal olie misschien ook veel meer aan het blok blijven plakken. Dit spul loopt er eigenlijk vrij makkelijk vanaf. Ook peilde ik de olie nog eens en dat peil is eigenlijk niet merkbaar gezakt, dat zou ik anders verwachten met de hoeveelheid die er langs het blok loopt.

Ik ga eens starten met vervangen van de koelvloeistof. En na ontvangst van het werkplaatshandboek op zoek waar het gaatje bij de waterpomp seal dan precies zit . Ik vond een filmpje van Marco op Youtube voor vervangen van de seal, maar ik kan het daarin getoonde gedemonteerde deel van het motorblok niet in mijn hoofd terugplaatsen in een gemonteerd blok.

Als ik dat gaatje in een gemonteerd blok gevonden heb dan kan ik na de volgende rit gerichter kijken of daar wellicht wat uit lekt.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 18 mei 2023 11:51 

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 18 mei 2023 11:53 | Aangepast door: brinkcx 
Lekkage daar komt een enkele wel eens meer voor, niet ernstig, wel vies. Controleer als gezegd op lekkage bij de kettingspanner en ook bij de afdichting van de uitgaande as. De pakking is op de plaats waar het zo te zien lekt maar een smal randje. Vervangen van de pakking is de correcte oplossing, maar dan moet blok er uit en open. Een "tijdelijke" reparatie met 2-componenten kit aan de buitenkant op de naad kan goed. Mooi is anders natuurlijk, maar je kan rijden zonder geknoei en lang laten zitten geen probleem.

Als je iets wil vervangen doe er dan verse olie en filter in, van dat anti-lek of zachte afdichtingen spul en zo wordt het echt niet beter maar het kan wel problemen geven. Dat soort wonder middelen beter niet in een CX en wat mijn betreft in geen enkele motor waar ik wat over te zeggen heb.

Koelvloeistof gewoon standaard controle als je daar verder geen lekkage hebt.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Olielekkage - welke pakking en wat dan nog?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven