Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

lekkende carburateur slang weg ??

 
 
Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver bertus78

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 8 juni 2023 10:43 
Hallo allen.
na lange tijd eindelijk mijn CX uit de schuur gehaald en wou hem opstarten.
alleen toen ik de benzine kraan los deed stroomde er meteen best veel benzine onderuit de carburateur.
ik denk de vlotterkamer loopt over ? tank en zitting eraf en bovenkant carb losgehaald maar naald gaat met vlotter netjes op en neer.
Toen de schroef van vlotterkamer losgedraaid en die goed leeg laten lopen (geen idee dacht probeer wat) Geen resultaat.
Helaas dus dan maar de beide carburateurs eruit gehaald om oorzaak te achterhalen.
Carburateur is jaar of 3 nieuw/gereviseerd gekocht dus raar als pakking zou lekken maar sja alles kan.
Nu leg ik de carburateur op de werkbank en zie dat er meteen benzine uit 2 tuitjes met gaatjes (lijkt wel sproeiers) stroomt,
zie pijlen op de foto erbij.
Ik heb de motor gewoon rijdend weggezet, het kan toch niet zo zijn dat daar een soort slangetje over moet tussen beide carburateurs ?
Het lijkt er wel op maar vind het zo vreemd, ik denk moet het toch hier eens navragen
Hopelijk ben ik niet te langdradig of onduidelijk.
Hoop dat foto erbij lukt. carburateur
Vr. gr. Bert.

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 8 juni 2023 12:44 
Hallo Bert, je schrijft dat je de bovenkant van de carburateurs eraf hebt gehaald. Daar zitten niet de vlotters! (wel de vacuüm schuiven)
De vlotters zitten in de vlotterkamer onder de carburateurs. De buisjes die jij op de foto hebt aangewezen zijn ontluchting buisjes. Die moet je niet met elkaar verbinden met een slangetje!
Waarschijnlijk zit de vlotternaald niet goed dicht en loopt de carburateur te vol. Dan zoekt het zijn weg via het overstroom pijpje in de vlotterbak en zal het via de slangetjes onder de carburateur weglopen. Soms helpt een tikje tegen de vlotterbak om het "vuiltje" te verwijderen. Maar als je de carb's er toch onderuit hebt, maak de vlotterbakjes open en de boel daarbinnen goed schoon.
Je motor lange tijd wegzetten met de moderne benzine kan deze problemen opleveren. Beter is het om je carburateur af te tappen als je hem wegzet. (of leegrijden vlak voor je thuis komt)
Succes.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Ron
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 juni 2023 13:28 
Ik ben het geheel met Marcel eens, vlotter blijft hamgen, of de naald dicht niet meer goed af door oude (vuie) benzine.
Remedie is idd open halen en goed schoon maken, nog mooier is ultrasoonsoon reinigen.

Als je weet dat de motor langere tijd niet gebruikt gaat worden, gooi er dan super benzine in zonder ethanol toevoeging
Per aspera ad astra

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 juni 2023 14:50 
Bekend verschijnsel...... en die tuutjes waar benzine uit kwam zijn voor de ontluchting, als de vlotter niet afsluit is dat normaal. Oorzaak als al genoemd.

Wat je er aan doet is weer wat anders. Goede raad is ook al gegeven, laat mij dan even de slechte raad doen :

1) kraantje dicht bij wegzetten
2) overloop slangetjes (onderop bakje, die dus) correct monteren zo dat je uiteinden kan zien
3) bji starten kraantje open en even opletten
4) bij overloop kraantje dicht en toch starten
5) even wachten met draaiende motor, kraantje open
6) door trillen van motor komen vlotternaalden los en werken weer normaal
7) lekker gaan rijden!

Kortom, goede gewoonte : kraantje open, opletten, direct starten

Nee, hoort niet echt nodig te zijn, klopt, maar ook die carbs zijn 40+ jaar oud. En wegens risico overlopen niet al in stalling kraantje open. Bij herhaald overlopen er wat aan doen volgens adviezen boven. Kijk goed naar lengte en passing van vervangende vlotternaalden, kwaliteit/werking is soms slecht en niet alleen bij de goedkope namaak.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver bertus78

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 juni 2023 17:27 
ok heren bedankt ik heb een opstelling gemaak op de werkbank en zag dat er ook benzine lekte uit de verdeelbuisjes die naar de carburateurs gaan ( met o ring afdichten ) zijn ook op denk ik dan
heb 2 revisie sets voor beide carburateurs besteld en ga dus hele spul uit elkaar halen en helaas moest ik ook de beide carburateurs splitsen ( van elkaar af halen ) om bij die o ringen te kunnen komen en daar gingen heel wat veertjes en palletjes af ( duimen of het allemaal weer goed in elkaar komt )
afwachten tot setje binnen is en dan ook eerst kijken hoe het nou echt werkt / in elkaar zit met die wat ik zo professioneel flotters noemde maar dus vacuum schuiven zijn
ach ja mijn vrouw zij al niet zeuren jij wou een oude motor nou heb je er een klaar
als foto nog even mijn "test" opstelling om goed te kijken waar hij lekte ( bij de vlotterkamer pakking dus en ingang benzine verdeelbuisje
alvast bedankt voor de info !
opstelling1

Schrijver bertus78

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 juni 2023 17:31 
sja en zo ziet hij eruit als je hem deelt om buisje eruit te halen zucht word nog een dingetje , komt goed rust bewaren en kalm blijven
 opstelling 2

Schrijver Ron
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 juni 2023 18:05 
Voor alles is er een 1e keer, de volgende keer gaat het makkelijker én er is hier altijd advies en eventueel hulp te vinden
Per aspera ad astra

Schrijver bertus78

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 8 juni 2023 20:08 
top!

Schrijver bertus78

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 juni 2023 10:19 
hallo kleine update met paar vraagjes
ik heb de vlotters gedemonteerd en daar zit dus een afsluit puntig stiftje aan ( let niet op de naam ) die lijken goed
1 heb vervolgens via mijn opstelling vlotterbak eraf gehaald benz kraan los en met de hand vlotters omhoog geduwd ( voorzichtig ) en benzine toevoer stopte
2 wel vond ik raar en eng dat bij loshalen vlotterbak de schanierstift aan 1 kant er best wel veel uitstak , is daar wat aan te doen ? vind het eng om daar stift in gat te laten knellen door b.v. gat zachtjes aan te tikken ? zodat hij niet eruit kan gaan steken >
3 heb vacuum schuiven eruit gehaald met de naald daarover volgende vraag:
als ik de carburateur normaal houd en shuif in carburateur en onder in gat (hood sproeier ? ) laat zakken en ik blaas van onder moet hij dan helemaal afsluiten ? of mag hij iets lucht
doorlaten dat was een beetje half half
4 ik heb betreffende naald voorichtig met schoonmaaksponsje gereinigd en de buitenkant van vacuumschuif goed schoongemaakt zodat deze optimaal op en neer kan
5 is het zo dat hij dicht moet omdat dan de stationair sproeier moet werken en pas bij gas geven deze ( hoofd sproeier ? ) open gaat ?
ik heb wat foto's erbij voor hopelijk duidelijkheid
vr gr bertus
sproeier
vlotterpen
vlotternaald

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 11 juni 2023 08:27 
Zoals de pen in vlotter zit is niet goed de pen trekt iets scheef wanneer hij maar aan een zijde in het gaatje zit daardoor kan de vlotter klemmen en zijn werking niet goed doen.
kijk eens of er een beschadiging in het gat zit of aan de pen , normaal moet hij licht klemmen , dat hij door trilling niet weg kan lopen , zijdelingse kracht komt er niet op

Schrijver Ron
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 11 juni 2023 08:39 
Zodra de vlotterbak gemonteerd word zal dit pennetje op z'n plek blijven zitten, en kan dan geen kant meer op
Per aspera ad astra

Schrijver bertus78

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 11 juni 2023 13:18 
ja dat is mijn dilemma als vlotterbak erop zit kan pennetje niet meer helemaal eruit lopen dan komt ie tegen binnenkant bakje aan maar :
zoals als hij tegen bakje aankomt zit hij nog wel aan beide kanten goed geschanierd
ik nijg ernaar om beide uiteinde penntje heeeel licht iets af te vlakken met dremel en gemonteerd heeeel zachtjes op beide oogjes van penntje te tikken om deze toch beter op plek te houden
natuurlijk risico op falen maar zover uitsteken zint mij toch ook niet
word vervolgd zal foto-s maken ( als hij heel blijft )
gr bertus

Schrijver bertus78

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 11 juni 2023 13:19 
voor duidelijkheid bij demontage vlotterbak stak penntje echt zover uit ron dus vandaar mijn twijfel maar bedankt voor meedenken !

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 11 juni 2023 13:33 | Aangepast door: JiMi 
bertus78:
ik nijg ernaar om beide uiteinde penntje heeeel licht iets af te vlakken

Dat zou niet nodig moeten hoeven zijn. Probeer anders het volgende. Als het goed is krijg je het pennetje er wel helemaal doorheen wanneer je de vlotter er even tussen weg laat. Dus het pennetje alleen door de 2 metalen steunen heen duwen. Dat moet je even proberen. Als dat al niet lukt dan is er iets geks aan de hand maar kan me haast niet voorstellen. Dus als het goed is lukt dat gewoon en kun je het daarna met de vlotter ertussen proberen. Doe het eerst zonder de vlotternaald. Ook dat moet gewoon lukken. Doe het daarna mét de vlotternaald. Als het dan fout gaat dan heb je misschien verkeerde vlotternaalden gekocht (te lange?).
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver bertus78

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 11 juni 2023 21:37 
hallo ik heb helaas de reactie van jimi te laat gelezen
ik heb het volgende gedaan
1 in wel en niet geplaatste vlotter gaan pen en heeel makkelijk in ( en door heen )
2 dat zinde mij totaal niet dus heb volgende gedaan
3 bijde uiteinde van stift heel licht afgeschuind zie foto
3 pen met vlotten en afdichtpen natuurlijk gemonteerd
4 heeeel zachtjes bijde uiteinde van aluminium pen geleider aangetikt ( pen met afgeschuinde kant naar boven )
5 nu kan pen niet meer verschuiven hij rammelede er echt in en vlotter gaat soepel op en neer
6 vingers kruisen dat ik juiste heb gedaan
moet beide carburateurs nog aan elkaar koppelen heb eindelijk goede afdichtings ringen voor benzine verdeelbuis die ook lekte dus kan even duren
gr bertus
vlotterpen vlotter
 Vlotter 2

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 lekkende carburateur slang weg ??

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven