Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Pick up L defect

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Paulmz
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 april 2024 19:51 
Hoi Allen,
Ben al aan het zoeken geweest maar kan niet echt iets vinden.
Om mijn 78er CX 500 beter koud te laten starten heb ik bij een bekende Duitse meneer een Arduino CDI gekocht, echter daarmee start die helemaal niet.
Na mailcontact met hem en meten van de weerstandwaarde's kwam ik op pen 6 t.o.v. massa op 0 ohm.
Het blijkt dat de L high speed coil defect is en derhalve de Arduino niet zal gaan werken.
Ik krijg aangeboden de Arduino terug te sturen en geld terug te ontvangen maar wil eerst onderzoeken of die coil los te koop is of dat een geheel van de dynamo is waar ik nog niet helemaal achter ben.
Behalve de beroerde koude start loopt de CX prima en ook de laadspanning is prima in orde.
Wie weet antwoord?

Paul

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 april 2024 23:11 | Aangepast door: erikcx 
Ha Paul,

Volgens mij werkt de Ignitech dan wel, heb ik zelf geen ervaring mee. (Als het de hoge toeren spoel kapot is, niet als de pickup kapot is)
De "Marco Bercker" oplossing werkt ook. Ik rij daar ook mee, alleen dan de Erik variant. Ik heb zelf de blokjes en stekkers uit china besteld (via aliexpress) en ik knutsel ze zelf in elkaar.
Rijd zonder problemen, twee scooter blokjes voor een 250CC Honda, aangestuurd door de bovenste dode punt sensor en stroom via de 12V geschakeld op het contact slot.

Mijn hoge en lage toeren spoel zijn stuk. Eerst de hoge en na de "white wire fix" is ook de lage toeren spoel doorgebrand.
Als je 12 volt nog werkt en de pickup spoelen hoef je de dynamo dus niet te vervangen en is het op te lossen.

Gezien de titel van je onderwerp is mij niet duidelijk of het bij jou gaat werken, misschien moet je de pickup wisselen.

Erik

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 april 2024 23:56 
ter info dan :

de pickup spoelen zijn losse onderdelen, in het achterdeksel dus blok moet uit frame om ze te vervangen. Je zal dan wel de bekabeling los moeten maken, zit allemaal bij elkaar in de kabel die uit het blok komt.

En hier (klik) staat wat een Ignitech nodig heeft, beide pickups, niet die voor de vervroeging.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Paulmz
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 10 april 2024 07:43 
Bedankt voor de reacties.
Maar waar kan ik nou nwe pickup,s(degene die in het zijdeksel zitten)vinden?
Tevens vraag ik mij zelf af of ik verder nu wil investeren omdat de motor met de oude CDI goed loopt en eigenlijk alleen maar een slechte koude start heeft.

Paul

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 10 april 2024 10:07 
Een vervangende spoel zal uit een (sloop) blok moeten komen. Ze gaan wel eens kapot, maar het is zeldzaam. Wel beetje onverwacht dat CDI goed loopt met een defecte pickup spoel (??)Als de motor met CDI verder toch wel goed loopt zou ik zelf waarschijnlijk ongeveer volgende doen, in die volgorde:

- ander CDI kastje proberen
- compressie meten, kleppen stellen
- iridium bougies (hopelijk wat betere vonk bij start en lage toeren, is lastigste voor CDI wegens voeding spanning nog laag)
- carburateurs zeer grondig nazien/reinigen met vooral aandacht voor stationair circuit. Koperen onderdelen reinigen, niet vervangen, namaak vaak slecht. Wisselen naar bekend goede set ook aardig idee natuurlijk

slecht starten blijft toch vaak beetje van alles dat wat minder is geworden met de tijd, bij elkaar opgeteld net niet goed genoeg meer.

succes, Frans

(zal CDI kastje meenemen naar onderdelen beurs Zondag, spoelen heb ik niet meer over)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Paulmz
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 10 april 2024 10:26 
Ok bedankt
En stuur de Arduino idd terug.

Paul

Schrijver GL5
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 10 april 2024 18:30 
@ erikcx

Dat idee met die twee Ali CDItjes bestaat al een tijdje en meerdere mensen maken er al gebruik van.
Wel apart dat hierover nog geen echt testdraaitje is.
Veel personen blijken toch voor de duurdere oplossing te gaan.

Je kunt bij die goedkope oplossing ook nog voor AC of DC kiezen.

Schrijver Paulmz
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 10 april 2024 18:36 
Is er dan een link waar iets over de ombouw naar Ali CDitjes te vinden is?

Paul

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 10 april 2024 23:10 | Aangepast door: erikcx 
@ Paulmz
Ik heb het uit verschillende bronnen gehaald en toen geprobeerd. Met succes.
Volgens mij was dit filmpje een groot deel van de info: https://www.youtube.com/watch?v=M0zzd5tuiAU

Ik heb GY6 blokjes gekocht via aliexpress: https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-gy6-cdi.html?spm=a2g0o.productlist.search.0
Let wel op er zijn begrensde en onbegrensde blokjes, je hebt de onbegrensde nodig. Ik koop blokjes per 2 en gebruik die samen, ik wissel ze niet uit met andere leveringen, geen idee of er een klein verschil in zit.
Dan zijn er nog wat rare dingen: Ik heb een set blokjes gehad waarbij de CX in de 5 niet boven de 100 kwam, in de 4 wel...(?? )
Er is een blokje "ontploft" er is een stuk uit gesprongen zodra ik hem aansloot, geen schade aan de CX, GY6 blokje overleden.

De prijs lijkt er niet toe te doen, zowel goedkope als dure werken, ze kosten allemaal niet veel.

@ GL5
"Wel apart dat hierover nog geen echt testdraaitje is."

Eigenlijk wel mee eens

Ik zal mijn aantekeningen eens opzoeken en een draadje er van maken als ik tijd en zin heb.

Schrijver GL5
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 11 april 2024 08:14 
Ik had toentertijd naast mijn GL een aantal Elites en Helixen staan en wilde weten hoe die ontstekingen werkten.
Vooral ivm de 'AC' en 'DC' verschillen.
Omdat net als bij de CX, de Elite ook na verloop van tijd omgezet is van 'AC' naar 'DC'.

Immers hebben de oude CXen een 'AC' systeem wat gevoed wordt door een AC spoel in de stator.
Bij het 'DC' systeem gaat het via de accu.
Aangezien ik een GL heb met die prachtige NECjes was het probleem mbt de ontsteking niet echt aanwezig.

Toen Marco lang geleden een kuip gratis aanbood, ben ik naar hem toe gegaan om die kuip op te halen en dan heb je het
natuurlijk even over die prachtige Honda's.
Zo kwamen we ook op het thema ontstekingen, hij had de gedachte om een nieuw ontsteking te bouwen voor de CX,
maar meer met hetzelfde idee als de Ignitech.
Waarom dan niet 'net' als de GL gebruik maken van twee units. Die dingen kosten bijna niets en een Elite is 250 cc de
helft van de CX.
De juiste CDItjes vinden bleek echter nog wel een uitdaging.

Aangezien deze CDI blokjes overal ingepropt worden, ook brommers is er een wirwar van die dingen.
Zoeken onder CN250 of CH250 of CF250.
Immers heeft CF Moto ook heel veel Elite blokjes gebruikt. Maar in veel chineese quads zitten ook hetzelfde motorblokje.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 11 april 2024 10:03 | Aangepast door: brinkcx 
Ook wel eens naar die "GY6" kastjes gekeken, maar geen leverancier of fabrikant gevonden die iets als een data sheet afgeeft waarop exact staat wat het ding doet en al helemaal niets als application notes waarin de fabrikant voorbeelden voor gebruik geeft. Ik zou graag zien dat ik ontstekingskromme kan instellen volgens Honda model en dat kan je dus wel schudden. Wel veel meldingen dat ze niet (allemaal) even degelijk zijn en dat zie ik ook hier weer terug. Ik heb iets tegen ontstekingskastjes die voortijdig sterven of exploderen, dat rijdt echt lastig.

Kortom, het was me het uitzoeken en risico niet waard voor die één of twee die ik nodig had/heb, en goed zelf maken kost meer dan je denkt. Wat goeds gekocht. Een setje banden is duurder ......

Maar voor wie plezier heeft in dat soort projecten, laat horen hoe het gaat, da's leuk !

Plezier, Frans

(ja, heb zelfs nog paar werkende CDI kastjes, als je daar mee op vakantie gaat reserve meenemen )
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Paulmz
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 11 april 2024 10:18 
Heb inmiddels wel het eea gevonden.
Voor zo ver ik het nu begrijp moet van de originele aansluiting pin 1 en 4 en pin 2 en 6 bij elkaar gevoegd worden en resp naar debeide kastjes.
Ik denk dat DC de beste oplossing is zodat je dan de spoelen (7 en 8) in de dynamo over kan slaan.
Voeden kan event. vanuit de zwarte draad van de remlichtschakelaar.
Kill switch vervalt.

Paul

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 11 april 2024 11:36 | Aangepast door: erikcx 
Ik maak een draadje er over aan.
Daar plaats ik t.z.t. ook foto's van hoe het er bij mij uitziet (via de webmaster, ik heb geen online fotoalbum)

Schrijver Paulmz
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 11 april 2024 11:40 
erikcx:
Ik maak een draadje er over aan.
Daar plaats ik t.z.t. ook foto's van hoe het er bij mij uitziet (via de Moderator, ik heb geen online fotoalbum)

Top
En probeer zondag in A,dam te geraken in de hoop o.a. hierover te discussieren.

Paul

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 11 april 2024 12:32 
@ Paul
Draadje is aangemaakt.
Ik ben niet op de onderdelen dag maar je kan contact met me opnemen via een PB mocht je meer informatie willen.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Pick up L defect

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 1 [ Oldwood ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven