Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Honda CDI vervangen voor GY6 CDI

 
Schrijver erikcx
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 11 april 2024 12:19 | Aangepast door: erikcx 
Al enige tijd rijd mijn CX500 met GY6 DC CDI ontsteking in plaats van de Honda cdi omdat mijn hoge toeren spoel het opgegeven had.
De GY6 DC CDI maakt alleen gebruik van de puls sensor zonder de hoge en lage toeren spoel te gebruiken, zoals voor de CX was bedacht. (Ik dacht van de bovenste dode punt sensor, maar ben gecorrigeerd zie opmerking van Brummbaehr hieronder)
De energie komt van het 12V systeem die geschakeld is via het contactslot, vandaar dat je een DC ontsteking gebruikt (er zijn ook AC GY6 DCI's).
Dit werkt ook als je een dynamo plaatst die geen hoge en lage toeren spoel heeft.
Als ik goed geïnformeerd ben gebruikt Honda ze zelf ook in een 250cc scooter (de Elites en Helix).

Wat je nodig hebt zijn 2 GY6 DC blokjes, ik bestel ze op Aliexpress. Er zijn begrensde en onbegrensde blokjes, neem de onbegrensde.
Stekkers, ook van Aliexpress

De stekker van de Honda CDI met 8 aansluitingen haal je los en vervang je (of je knipt de stekker van een Honda CDI af en gebruikt die).
De 2e stekker voor de ontsteking met blauwe en witte draad heb je niet meer nodig.

De stekker heeft 8 aansluitingen waarvan je er 3 gebruikt: de puls sensoren en een min draad.

Voor de nieuwe CDI die 6 aansluitingen heeft op 2 stekkers gebruik je er 4: de + op de kleine stekker, de - , de pulssensor en de draad naar de bobine op de stekker met 4 aansluitingen.

Voor iedere cilinder gebruik je één GY6 DCI, die stuurt de linker of rechter ontsteking aan wat bepaald word door de draad die uit het motorblok komt (via de Honda stekker).

Aansluiten:
De nieuwe stekker (die in de Honda stekker vanuit het blok gaat) heeft 2 inkepingen die houd ik onder, de draden gaan er aan de achterkant uit.
Dan heb je van links naar rechts de volgende aansluitingen:
1 2 3 4
5 6 7 8

en je hebt 2x de GY6 CDI, die hebben 2 stekkers een van 2 en een van 4 aansluitingen, de kleine stekker noem ik boven, het blokje zit achter de stekker:
1 2 ______ 1 2
Links ____ Rechts
3 4 ______ 3 4
5 6 ______ 5 6

Je verbind het op de volgende manier:
Honda 1 gaat naar GY6 links 5
Honda 2 gaat naar GY6 links 4 en rechts 4 en naar de - (het frame)
Honda 5 gaat naar GY6 rechts 5
GY6 links 2 en rechts 2 gaan naar + geschakeld
GY6 3 links gaat naar de linker bobine
GY6 3 rechts gaat naar de rechter bobine

Als het goed is kan je het hiermee aansluiten en werkt de ontsteking

Voor vragen plaats hier onder of PB mij.
GY6 ombouw 1 GY6 ombouw 2 GY6 ombouw 3

(Mod edit: foto's geplaatst, het is overigens niet nodig om de foto's in een eigen webalbum te hebben staan, met Postimages.org kan je foto's uploaden en een link genereren die hier te gebruiken is.)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 12 april 2024 11:49 
Zo horen en leren we nog eens wat, dank !
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Brummbaehr
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 april 2024 16:19 
There is no top dead center sensor on the CX.
The sensor is located 15° before top dead center.

The question ist: What ignition curve is implementet in the GY6 CDI?

ignition curve of cx500 see here: https://www.hondacx500.nl/bestanden/Tunen_CDI.pdf

Google Translator:
Er is geen bovenste dode puntsensor op de CX.
De sensor bevindt zich 15° vóór het bovenste dode punt.

De vraag is: welke ontstekingscurve is geïmplementeerd in de GY6 CDI?

ontstekingscurve van cx500 zie hier: https://www.hondacx500.nl/bestanden/Tunen_CDI.pdf
Digitale CDI-Zündung
CDI
Arduino-CDI

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 april 2024 19:31 | Aangepast door: erikcx 
Brummbaehr

Als ik zo eens verder kijk heb je gelijk, gelukkig ben ik een leek die creatief denkt en maak ik mij niet zo druk over of het een pulssensor of een bovenste dode punt sensor is. Ik dacht het laatste.
De werking is zo goed als het zelfde, het geeft aan waar de zuiger zich bevind op een bepaald moment. Blijkbaar 15° voor het BDP.
Gelukkig hebben de techneuten hier meer kaas van gegeten en daar de boel op geregeld, zowel bij de GY6 als de CX ontsteking. (is ook handiger om net voor het BDP een signaal te hebben als je vlak voor het BDP een vonk wil geven ) Ik als leek dacht dat het anders zat, ik zal het verbeteren in het bovenstaande verhaal.

De ontstekingscurve zal misschien iets afwijken van de CX CDI maar dat lijkt mij minimaal. Mijn CX rijd er probleemloos op.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 12 april 2024 19:51 | Aangepast door: erikcx 
Nog een paar linkjes van Aliexpress die ik gebruikt heb:
Stekker voor GY6
Stekker voor honda kabelboom kies de "P8" variant voor de stekker met 8 aansluitingen, let op het clipje om de stekker vast te zetten aan de andere stekker zit aan de verkeerde kant.
GY6 CDI Hier zie je de GY6 CDI's, kies er een uit die voor DC is, waarbij staat dat hij op 250cc scooters werkt en waar aangegeven is dat hij niet begrensd is. Het aanbod wijzigt nogal vandaar deze algemene link, ik heb geen verschil in goedkope en dure blokjes ontdekt.

Zelf bestel ik er altijd een paar keer setjes van 2 die setjes hou ik bij elkaar voor als er kleine verschillen zijn.
Ik heb een keer GY6 blokjes gehad waarbij de CX goed liep maar in de 5e versnelling niet boven de 100 kwam (in de vier wel..... zeg het maar als je het weet)
Ook heb ik een keer gehad dat een GY6 blokje uit elkaar klapte bij de eerste keer aansluiten zodra ik het contact aan zette, geen schade aan de CX maar wel een blokje kapot.
Bovenstaande waarom ik meerder setjes van verschillende leveranciers bestel in een keer. Om het geld hoef je het niet te laten.

Succes!

Schrijver GL5
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 april 2024 12:17 
erikcx:
Als ik goed geïnformeerd ben gebruikt Honda ze zelf ook in een 250cc scooter (de Elites en Helix).

Ja, de CDI werd eerst als AC versie en later als DC versie toegepast.
Zo kwam ik zelf op het idee mbt de ontsteking omdat ik een Silverwing, Elite en Helix naast elkaar had staan.
Maar ondanks alle verhalen mbt de oudere CXen hebben de GLen veel minder ontsteking lasten
Dus heb ik nooit de stap gezet om het uit te proberen en op fora is die discussie nog nooit echt opgestart, Marco is toen wel
aan het proberen geslagen met zijn ontstekingsunit tot gevolg.

Het blok wat onder de Elite CH250 (Spacy), Helix CN250 (Forza) etc hangt, werd later in veel Chinese producten geplaatst.
Zo plaatste CF moto hem in een motor/scooter versie de CF250, maar ook in Quads, waar allerlei soorten van zijn.

Ontzettend veel van die blokjes zijn toen gemaakt en als Elite/Helix bezitter was het handig om ook voor een prikkie onderdelen bij Ali te bestellen.
Hond maakte meerdere cc klassen van dit blok wat nu ook GY6 genoemd wordt voor dit type .
Het blok begon als horizontale (kop) versie, maar om in scooters meer bagage ruimte te creëren werd de kop later ook verticaal geplaatst.
Door de opkomst van de scooter fabricage in China etc worden veel van die blokjes ook vaak GY6 genoemd.

De beste CDI versie lijkt mij diegene die voor de 250cc blokken gemaakt worden.
Ivm garantie etc, zit er vaak in sommige CDI's een toeren begrenzer.
Maar zoek op Ali ea dan vooral op de codes CH250, CN250, CF250 etc. Immers de CX/GL heeft 2x250cc

Deze fimlpjes geven ook wat basis inzichten:









Succes voor diegene die aan het testen gaan.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Honda CDI vervangen voor GY6 CDI

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Oldwood ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven