Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

nokkenas

 
Schrijver JosvanR
Gast 
#1 | Geplaatst: 11 mei 2004 22:53 
Tijdje geleden postte Harry cx5001981
een berichtje over een ratel in zijn blok. Hij heeft het opgelost door een gereviseerde? nokkenas etc te monteren. Ik heb geprobeerd om er achter te komen waar hij de nokkenas heeft laten reviseren (kan dat eigenlijk wel?) maar nooit meer iets van hem gehoord. Heeft iemand anders hier ervaring mee? wat kost dat?

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 11 mei 2004 23:55 
Ik wil ook wel weten hoe dat zit.

Harry, laat 'ns wat van je horen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver fomoco38
Gast 
#3 | Geplaatst: 12 mei 2004 19:35 
nokkenas kan gereviseerd worden door de nokken "kleiner" te slijpen. Daarmee bedoel ik dat de eigenlijke nok kleiner word van diameter maar toch nog dezelfde nokhoogte heeft zodat er geen verschil is met de originele hoogte. Is moeilijk uit te leggen maar het klopt toch wel hoor.Ik persoonlijk zou toch een nieuwe steken, dan ben je zeker. Groetjes

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 mei 2004 20:58 
Een nieuwe nokkenas kost € 292 .....
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver JosvanR
Gast 
#5 | Geplaatst: 12 mei 2004 21:08 
precies! daar koop je een CX voor! Enig idee waar je zo'n ding goed kunt laten reviseren en wat dat kost?

Schrijver Anoniem
Gast 
#6 | Geplaatst: 12 mei 2004 21:58 
een nokken as word geslepen en dan worden overmaatse busjes ge bruikt
WEETNIET WAARJE WOOND?, maar mischien is er bij jullie in de buurt ook wel een school auto techniek als dat zo is moet je eensgaan praten met de leraar techniek die kan het dan als hij wil in de practijk laten uitvoeren.allen materiaal kosten 50 euro en veel geduld gr harry

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 13 mei 2004 20:27 | Aangepast door: Hans 
De nokken van de nokkenas hebben een gehard oppervlak. Als je daaraan gaat schuren of slijpen haal je die er af en kun je de nokkenas weggooien. De nokvolgers vreten zich dan in het relatief zachte materiaal waaruit de as zelf bestaat.
Wat wel gebeurd is slijpen en daarna nieuw materiaal opbrengen (dat wordt er opgesmolten), in de juiste vorm en lichthoogte slijpen/afdraaien en daarna weer harden.
Dat is een omslachtig en kostbaar procede. Het opsmelten van metaal en afdraaien wordt overigens ook vaak gedaan bij krukastappen.

Het is gemakkelijker om een nieuwe nokkenas te kopen en ook minder kostbaar.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Anoniem
Gast 
#8 | Geplaatst: 13 mei 2004 22:45 
wel eens gehoord van hard gromen?

Schrijver Anoniem
Gast 
#9 | Geplaatst: 13 mei 2004 23:06 
Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat een op de 2 keer de keting spanner de schuld krijgt,wat helemaal onterechtis,omdat als je het verbeterde type hebt het maar zelden voorkomt dat het daaraan licht,niet iedereen is in de gelukkige omstandig heid dat hij of zij op de ambachtschool voor motorvoertuigen techniek zoals ik. bij na vraag bij de honda dealer werd dat mij bevesticht.Ik heb dus wel mijn nokken assen laten revizeren omdat de motor het nog waard is een nieuwe kun je helaas niet meer kopen en als je er toch een wil hebben kun je hem beter laten revizeren dan kun je er toch weer enkele jaren met voor uit je kunt nu een maal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Dus als je een betrauwbare maschiene wild zul je toch eens een keer in je portemonee moeten ik rij in iedrgeval voorlopig weer zorgen loos gr harry

Schrijver Floris
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 14 mei 2004 09:33 
Als ik zeg dat een nieuwe nokkenas nog nieuw te verkrijgen is dan zuig ik dat niet uit mijn duim. Je kunt 'm gewoon bestellen bij Classic Motor Supplies.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Anoniem
Gast 
#11 | Geplaatst: 14 mei 2004 17:37 
ik zeg ook niet dat je dat uit je duim zuigt ek zeg alleen dat je geen nieuwe cx meer kunt kopen dat is iets heel anders het lijk wel alsof cx rijders allemaal voor motor techniek hebben gestudeerd zoek het maar mooi alemaal uit gr harry die het toch niet weet

Schrijver Hans

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 14 mei 2004 23:32 
Als je een oude motor wilt rijden zul je je toch in de techniek daarvan moeten verdiepen. Anders ben je een hoop geld kwijt aan een dealer (die het ook niet meer zo precies weet) kwijt en een hoop iritatie.

Het onderhouden van een CX is buitengewoon simpel; en ondanks gerammel en geratel, een CX loopt altijd.
Er zijn een paar zwakkere punten in het CX ontwerp; we mogen blij zijn dat de ofwel de dealer maar zeer zeker ook de after market (in de vorm van CX enthousiaten) nog steeds voorzien in de onderdelenvraag. Ik ben het dan ook helemaal met Floris eens.
En zeg nu eerlijk Harry "Anoniem" kwaad worden is wel het laatste wat past bij een CX-rijder, zeker op dit forum waarbij iedereen elkaar op een heel positieve manier wil helpen en steunen. Dus ..... ????

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver fomoco38
Gast 
#13 | Geplaatst: 16 mei 2004 19:58 
Een derde optie is een nokkenas laten maken, daar bedoel ik mee van een stuk ijzer een nokkenas maken. Is te doen alleen denk ik dat je er twee cxen van kunt kopen.

Schrijver Anoniem
Gast 
#14 | Geplaatst: 17 mei 2004 09:20 
nokken assen worden ge goten ge slepen en ge hard dus als je iemannd kend met een mal??????

Schrijver fomoco38
Gast 
#15 | Geplaatst: 24 mei 2004 20:42 
Klopt als een zwerende vinger. Alleen als je een nokkenas laat maken naar uw specificaties word die volledig gedraaid en dan worden alleen de nokken gehard of er word een nokkenas genomen die er op gelijkt en dan word die bewerkt. Alleen vind zo maar eens een nokkenas die ook in een ander type motor word gebruikt. groetjes

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 nokkenas

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven