Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Back fires in de inlaat...?

 
Schrijver tmoons
Gast 
#1 | Geplaatst: 14 mei 2004 09:16 
hallo, mijn motor lijkt een ochtendhumeur te hebben.
als ik haar smorgens wakker maak (met choke) knalt ze regelmatig in de inlaat, de hele motor schokt en dreunt. het lijkt voornamelijk de rechter (weet wel zeker dat het alleen rechts is) cilinder te zijn.
carbs staan super synchroon, uitlaat rechts lekt iets (zwarte vegen bij de balanspot op de in en uitgaande buis)

iemand suggesties wat er mis kan zijn? want het lijkt me niet goed (soms denk ik zelfs dat ze de opkomende zuiger terug naar beneden wil knallen.... )

theo

Schrijver poomen
Gast 
#2 | Geplaatst: 14 mei 2004 09:34 
Hallo, ik heb helemaal hetzelfde probleem. al een half jaar aan het zoeken zonder resultaat, Ik weet nu wel dat alles wat buiten het blok zit goed is. Dus zit het in het blok. Dynamo leverd goede spanning bij hoge en lage toeren. Waar ik aan denk is een kleine breuk in de sensor die het stuurstroompje geeft voor de rechter cilinder, zodra motor een beetje warm is is het probleem ook voorbij. tot die tijd krijgt cilinder geen vonk. De stuur draadjes onder zadel al eens omgewisseld en waarachtig dan start hij op rechter cilinder (loopt voor geen meter overigens) Iemand hier al eens dieper in gedoken?

Groet Peter

Schrijver tmoons
Gast 
#3 | Geplaatst: 14 mei 2004 09:53 
Wacht even, jij hebt de uitgaande draadjes van de CDI naar de bobine omgewisseld?! Dat kan technisch helemaal niet volgens mij. Dan loopt je timing in de soep!!!

Ik kan wel die draadjes even controleren, zou best iets kunnen opleveren. ik ga die denk ik maar gelijk vervangen door waterdichte van AMP (heerlijk luchtvaart regelgeving voor productie bedrijven :) :))

ik zit zelf dus te denken aan een lucht probleem (valse lucht, als hij warm is sluit alles beter aan?)

theo

Schrijver poomen
Gast 
#4 | Geplaatst: 14 mei 2004 12:42 
Nee het waren de draadjes die uit het blok komen, dat is een stekker met twee draadjes, daarna gaar het naar de CDI. Uiteraard is hij dan compleet van tijd af vandaar het slechte lopen. Maar het ging mij erom of dan de rechter cilinder wel of geen vonk kreeg. En dat kreeg hij.

Schrijver tmoons
Gast 
#5 | Geplaatst: 14 mei 2004 14:05 
maar de stekker met 2 draadjes is enkel de voedingsspanning voor de CDI... die andere draadejs (7 geloof ik) zijn voor timing, links recht etc.... wat jij deed is een white wire fix.
toch
theo

Schrijver rupert
Gast 
#6 | Geplaatst: 14 mei 2004 20:35 
Peter,
Wat je geprobeerd hebt moet inderdaad lukken : als je de gele en de roze draad die naar de bobijnen gaan omwisselt, dan moet de motor normaal draaien én met de juiste timing. Alle stuursignalen komen namelijk elke omwenteling van de motor, maar ze worden maar om de 2 omwentelingen echt gebruikt om een gasmengsel te ontsteken (4-takt motor, weet je wel).
Dit moet ook kunnen wanneer je geel en roze laat zitten maar alle stuur-signalen omwisselt. Dit is nog een manier om een CDI-box uit te testen !
Rupert

Schrijver faas
Gast 
#7 | Geplaatst: 26 mei 2004 22:59 
Theo

Het kan zijn dat het demperschot in je rechter uitlaat dicht blijft staan waardoor druk wordt opgebouwd (de door jou geconstateerde lekkage kan ook geforceerd worden door deze druk.
Door deze opgebouwde druk krijg je niet meer het juiste mengsel en zo een rottig lopend motortje (rechter cilinder)
Het kan ook zijn dat dit schot los staat. Je kunt eea controleren door met de vuist op verschillende plaatsen op beide dempers (om verschil te horen) te slaan. Hoor je bij je rechter uitlaat een hoger resonerend geluid dan heb je warschijnlijk problemen met eerder genoemd schot. Het beste kun je dan op zoek naar een mooi setje uitlaten.

Schrijver cx5001981
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 mei 2004 23:34 
ik denk dat hij wat te vroeg staad kijk daar eerst maar eens na groeten harry

Schrijver tmoons
Gast 
#9 | Geplaatst: 27 mei 2004 08:41 
hallo,

uitlaten zijn nieuw, balanspot is nieuw, rubbers zijn allen dicht (voor en na de carb) alleen de uitlaat is niet geheel gas dicht.

de CDI bepaalt het ontstekingstijdstip via de pulsgevers, maar die zijn niet losgeweest. hoe kan ie dan te vroeg staan?

Schrijver tmoons
Gast 
#10 | Geplaatst: 27 mei 2004 08:43 
aan rupert en poomen: je kan de roze en gele draad die uit de CDI komen niet omdraaien. dan loopt hij niet meer en krijg je hele mooie knallen bij start pogingen. het enige dat zou kunnen is dat je de INGaande en UITgaande draaden BEIDE omdraaid. maar dat is niet wat jullie schrijven.

theo

Schrijver blitterswijk
Gast 
#11 | Geplaatst: 2 juni 2004 15:16 
Ik heb net zoiets. Ook het starten gaat heel slecht. Omdat ik twee CX-en heb, heb ik alles wat beteft de ontsteking wat buiten het blok zit omgewisseld. Geen resultaat. Nu kreeg ik een tip van een collega. Kijk eens naar de chokekleppen. Na verloop van tijd wordt de veer wat slap en gaat bij het starten de chockeklep van de rechtercilinder vanzelf weer openstaan.
Bij is dat inderdaad het probleem. Als ik de chockekleppen vasthoud start hij direct en zonder rare ploffen. Zodra ik de kleppen loslaat gaan ze klapperen en begint de motor te klappen.

Henk

Schrijver tmoons
Gast 
#12 | Geplaatst: 2 juni 2004 18:42 
hoi henk, bedankt voor je tip, ik had dat ook waargenomen maar dacht dat het zo hoorde (starten zonder luchtfilter, en dan choka aan, gas open en klapperen maar...)
ik ben overigens op een andere manier van mijn geprutel afgekomen. ik heb de uitlaten helemaal gas dicht gemaakt (alle verbindingen aan de balanspot heb ik netjes dicht gemaakt met een tube Bosal uitlaat kit (iets van 2 euro ofzo) ) werkt perfect!!!

theo

Schrijver blitterswijk
Gast 
#13 | Geplaatst: 3 juni 2004 09:45 | Aangepast door: blitterswijk 
Gisteravond heb ik het veertje tussen de chokekleppen één slag extra gegeven. Het klapperen is gelijk over. Dus alles weer netjes in elkaar gezet.

Vanochtend de ultime koudstarttest gedaan en hij liep direct als een zonnetje. Geen geklap en geen gesputter.
Zo zie je maar hoe je wekenlang op een verkeerd spoor kunt zitten.

Henk

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Back fires in de inlaat...?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven